הגירעון התקציבי בארה"ב התרחב לטריליון דולר מאוקטובר עד פברואר

ההוצאה עלתה ב־25%, גביית מסים עלתה ב־5% בחמישה החודשים הראשונים של השנה הפיסקלית, כך אמרו במשרד האוצר האמריקאי

בניין משרד האוצר בוושינגטון, ארה"ב / צילום: Shutterstock, Bill Perry
בניין משרד האוצר בוושינגטון, ארה"ב / צילום: Shutterstock, Bill Perry

פער התקציב הפדרלי התרחב ב־68% בחמישה החודשים הראשונים של השנה הפיסקלית, כשהוצאות הממשלה המשיכה להיות גדולה מההכנסות ממיסוי, בעת שהמדינה מחלימה לאט ממגפת הקורונה.

מאוקטובר עד פברואר, ניהלה ארה"ב גירעון בגובה טריליון דולר, לעומת גירעון של 624 מיליארד דולר בתקופה המקבילה שנה קודם לכן, כך הודיע משרד האוצר ביום רביעי. ההוצאה הפדרלית הגיעה לסך של 2.5 טריליון דולר, עלייה של 25%, כאשר התקבולים עלו ב־5% ל־1.4 טריליון דולר, זמן שיא לתקופה.

עלויות גבוהות יותר של דמי אבטלה, סיוע בתזונה ובריאות הציבור דחפו כלפי מעלה את הוצאת הממשלה, בעוד שעליה בהכנסות מגביית מס תאגידי ותשלומים מהפדרל ריזרב הגדילו את הכנסותיה, נמסר ממשרד האוצר.

ב־12 החודשים שנגמרו בפברואר, הגירעון הגיע ל־3.5 טריליון דולר, או נתח של 16.5% מהתוצר הכלכלי.

גירעונות עלו מאז החלה המגפה, כשעסקים ברחבי המדינה נסגרו ופיטרו מיליוני עובדים. הממשלה הגדילה הוצאות אז כדי להילחם במגפת הקורונה ולסייע לכלכלה.

משרד התקציב של הקונגרס צופה שהגירעון בשנה הפיסקלית הנוכחית יגיע ל־2.3 טריליון דולר, כמעט טריליון דולר פחות מהפער התקציבי בשיאו בשנה שעברה, אבל יותר ממה שחזו בכירים במשרד בספטמבר.

הפער התקציבי צפוי להתרחב עוד יותר

הפער התקציבי צפוי להתרחב עוד יותר, לאחר העברת חבילת סיוע בגובה 1.9 טריליון דולר שתספק עוד סבב של צ'קים לרוב האמריקאים, תרחיב את דמי האבטלה ותממן במיליארדי דולרים נוספים פתיחה מחדש של בתי הספר ורכישת חיסונים והתחסנות. בית הנבחרים כבר העביר את חבילת הסיוע ביום רביעי, והנשיא ביידן צפוי לחתום עליה ובכך להפוך אותה לחוק ביום שישי.

גירעונות תקציביים צפויים להיות במרכז הוויכוחים על המאמץ החקיקתי הגדול הבא שממשל ביידן מרוכז בו: חבילה כלכלית גורפת המיועדת לחזק את הצמיחה דרך השקעות בתשתיות, אנרגיה נקייה וחינוך. דמוקרטים מתונים הצביעו על החוב הגדל כסיבה להבטיח שכל תוכנית כלכלית חדשה תאוזן בהגדלת מסים.

משרד האוצר הודיע ביום רביעי שהוצאות משרד החקלאות גדלו ב־30%, המנהל תוכניות סיוע במזון ונותן סיוע לחקלאים. במשרד התעסוקה, המקבל מספר הולך וגדל של פניות מצד מובטלים, ההוצאה גדלה פי 12.

בינתיים, רווחים תאגידיים טובים והשיפור בשוק התעסוקה חיזקו את ההכנסות הפדרליות בשבעת החודשים האחרונים. התקבול הכולל מתאגידים וממסים של עצמאים ואנשים פרטיים עלה ב־19% מאוקטובר עד פברואר, בעוד שכמות ההחזרים האישיים ירדה ב־49%, באופן חלקי בגלל ההתחלה המאוחרת של עונת הדיווח לרשויות המס, כך אמרו בכירים במשרד האוצר בתדריך לעיתונאים ביום רביעי.

רווחי הפדרל ריזרב עלו גם הם ב־32% בינתיים לשנה פיסקלית זו, כששיעור הריבית הנמוך שומר על עלויות נמוכות לבנק המרכזי ותיק הנכסים הגדול שלו מגדיל את הרווחים, אמרו בכירים במשרד.

ג'ון מקורמיק השתתף בהכנת הכתבה.