קצא"א | בלעדי

הדליפה באשקלון: תיפתח חקירה פלילית נגד קצא"א

ב-26 בנובמבר התקבלו עשרות פניות של תושבים על מפגעי ריח חמורים באזור אשקלון, שנגרמו עקב דליפה ממיכל דלק של קצא"א • בעקבות שימוע שנערך לחברה, החליטה כעת המשטרה הירוקה לפתוח בחקירה פלילית נגד קצא"א ומנהליה

הדליפה במיכל הדלק של קצא"א / צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון
הדליפה במיכל הדלק של קצא"א / צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון

בנובמבר האחרון הונחו תושבי אשקלון להישאר בבתיהם בשל דליפה בגג מיכל דלק של חברת קצא"א (קו צינור אירופה אסיה בע"מ). בעקבות שימוע שנערך לחברת קצא"א ומנהליה במשרד להגנת הסביבה, כעת החליטה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה פלילית נגד קצא"א ומנהליה, בגין חשד לעבירות לפי חוק למניעת מפגעים, חוק החומרים המסוכנים וחוק רישוי עסקים.

ב-26 בנובמבר התקבלו עשרות פניות של תושבים על מפגעי ריח חמורים באזור אשקלון והסביבה. בדיקת המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם כונני איגוד ערים לאיכות הסביבה, העלתה כי מקור הריח הוא באחד ממיכלי הדלק הגולמי שנמצאים בצידה הצפוני של חוות המיכלים, קרוב לאשקלון.

בבדיקה בשטח נמצא מיכל דלק שעל גגו אותרו שאריות של דלק גולמי מעורב עם מי גשמים, והדבר יצר את מפגע הריח הכבד והחריג באזור. בעקבות זאת, המשרד הוציא התראה, בהמלצת משרד הבריאות, שכללה המלצה לציבור לסגור חלונות ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת. בתחנות ניטור הממוקמות בסמיכות לאתר נרשמו באותו היום עליות משמעותיות בריכוזים קצרי+הטווח של בנזן, מהמזהמים שמאפיינים פליטת אדי דלק לסביבה.

למרות שהמפעל הודיע כי איתר את מקור המפגע וכי הוא נערך לטיפול מהיר בהסרתו, המפגע נמשך גם ביום שלמחרת. ניתוח התלונות שהתקבלו במוקד, לרבות בחינת הנתונים המטאורולוגיים בזמן קבלת התלונות, הצביע על קיומו של מפגע ריח חזק או בלתי סביר, שפגע באיכות חייהם של האנשים שגרים ועובדים באזור. על כן הוציא המשרד לחברה צו לסילוק המפגע.

בעקבות האירוע ערך מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר, שימוע למנהלי החברה. מסיכום השימוע עולה, כי פעילות החברה גרמה לכאורה למפגע ריח חזק או בלתי סביר, כמשמעותו בחוק למניעת מפגעים. עוד עולה כי החברה אינה ממלאת אחר תנאי רישיון העסק שבידיה במלואם, דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק רישוי עסקים. החברה אף הפרה לכאורה את תנאי היתר הרעלים שבידה.

לאחר שמיעת טענות נציגי החברה במסגרת הליך השימוע, ובחינת כלל המסמכים שאלה הגישו לאחריו, החליט כאמור מנהל מחוז דרום להמליץ למשטרה הירוקה לפתוח בחקירה פלילית נגד החברה ונושאי המשרה בה - בעיקר לנוכח חומרת מפגע הריח שנגרם לתושבי אשקלון והסביבה בעת האירוע.

לאחר בחינת הנושא, המשטרה הירוקה פתחה בחקירה הפלילית, ובהתאם לממצאים המשרד ינקוט בכל הכלים העומדים לרשותו כדי למצות את הדין עם החברה. נזכיר כי החקירות הפליליות הקודמות שנוהלו נגד קצא"א התרחשו בעקבות האסונות האקולוגיים בשמורות עברונה ונחל צין.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אומרת לגלובס כי "המשרד להגנת הסביבה פועל בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לשמור על הבריאות ועל הסביבה של כולנו. המשרד ימשיך לפעול למיצוי הדין עם העוברים על החוק, הגורמים למטרדי ריח לתושבים ולסביבה".

מקצא"א נמסר בתגובה: "האירוע טופל במהירות על-ידי צוותי החברה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. יש להדגיש כי הריחות אינם מהווים סכנה לבריאות הציבור. קצא"א מחויבת לבטיחות וביטחון התושבים ומשקיעה בכך משאבים רבים. החברה מצוידת באמצעי בטיחות, מניעה ובקרה חדישים, ועובדיה עוברים באופן תדיר הכשרות תקופתיות ותרגולים".