עסק ביום | פיצ'ר

"אני מוכן לשלם משכורות יפיפיות לבעלי מקצוע של 10-11 אלף שקל נטו, ואנשים לא מוכנים לבוא לעבוד"

אלון חנסב, בן 49, בעלי חברת "לפיד דודי שמש ומערכות סולאריות" שמעניקה פתרונות חימום ודודי שמש • נשוי ואב לשלושה, מתגורר בת"א • "העסק לא נפגע כי מדובר במוצר חיוני" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אלון חנסב, בעלים של חברת "לפיד דודי שמש ומערכות סולאריות" / צילום: אתי חנסב
אלון חנסב, בעלים של חברת "לפיד דודי שמש ומערכות סולאריות" / צילום: אתי חנסב

אלון חנסב, בעל עסק לשיווק והתקנת דודי חשמל ופתרונות חימום סולאריים, שייך לקבוצת העצמאים ברי המזל שלא נפגעו ממשבר. חנסב לא חושב שזה קשור למזל. "הקורונה עשתה טוב לעסק. אנחנו עובדים יותר והמחזורים שלנו עלו בשנת 2020, מכמה סיבות: קודם כל, העסק לא נפגע כי מדובר במוצר חיוני במובן הכי בסיסי ופשוט של המונח הזה.

"כשאין לבן אדם מים חמים בבית הוא לא יכול לדחות את הטיפול בזה, כך שהענף של דודי השמש לא נפגע בעקבות הקורונה. ההזמנות לא ירדו כמעט, ומעבר לכך אנשים בקושי אומרים לי 'תתקן ואל תחליף לי כי קשה לי כרגע כלכלית'. גם אנשים שלא עובדים כרגע מחליפים את הדוד ולא מתקנים. התשלומים של החל"ת כנראה עוזרים לאנשים שבעבר היו במצב כלכלי רעוע יותר, וכעת יש להם יותר כסף פנוי".

העבודה של חנסב לא נעצרה גם בתקופת הסגרים, כיוון שמדובר במוצר חיוני, והסגרים אף "סייעו" ליכולת של חנסב לעבוד יותר. "ההספק שלי בסגרים עלה כי הכבישים היו פתוחים אז תקתקנו עבודה. יכולנו לעבור מלקוח ללקוח במהירות ללא פקקים, וכך יכולנו לשרת יותר לקוחות ביום".

לדברי חנסב, גם מוסר התשלומים של משקי הבית השתפר בעקבות הקורונה. "מבחינה תזרימית נראה שלאנשים יש יותר כסף פנוי. פעם אנשים היו משלמים לנו בתשלומים, אבל היום בגלל שלא היו מסעדות תקופה ארוכה ואין חו"ל ואין איפה להוציא את הכסף אנשים משלמים לי באשראי בתשלום אחד או בצ'ק או בהעברות בנקאיות בתשלום אחד. הם לא מושכים את התשלום. זה שיפור משמעותי בתחום שלנו, שבעבר נאלץ לקבל פריסות תשלומים רבות".

את העסק של חנסב, חברת "לפיד דודי שמש ומערכות סולאריות", הקים אביו בשנת 1968 כעסק משפחתי, אליו נכנס הבן בהמשך. כעת ממשיכים האב והבן לעבוד יחד ולהעניק מגוון שירותי שיווק, התקנה ותיקון של קולטי שמש מכל סוג ודודי שמש וחשמל.

רגע לפני שהחל משבר הקורונה, השיק פטנט ייחודי בעולם בתחום דודי השמש - ה"פקחום". לדברי חנסב, העיתוי של השקת הפטנט היה מצוין. "לפני הקורונה התחלתי לפתח את ה'פקחום' כמוצר משלים למוצרים שאנחנו משווקים, ובקורונה הוא תפס תאוצה. מדובר במוצר שחוסך 50% מצריכת החשמל של הדוד. כשהתחילה הקורונה התחלתי לשווק אותו ושמתי דגש על הקמפיין של המוצר, ומאז הוא רק עולה ועולה - כך שהוא אחראי משמעותי לעלייה במחזורים שלי".

אז אתה לא מרגיש בכלל את המשבר הכלכלי שעובר על המשק?
"יש מקום אחד שבו אני מרגיש הרעה בעקבות הקורונה - וזה בנוגע לחיפוש עובדים. גם לפני הקורונה חיפשתי עובדים ולא היה קל לגייס אנשים לתחום התקנת דודי השמש כי זאת עבודה פיזית שמראש אין הרבה אנשים שרוצים לעבוד בה. אבל הקורונה הרעה את המצב. אני עדיין מחפש עובדים ולמרות שיש הרבה מובטלים והרבה אנשים בחל"ת אף אחד לא רוצה לעבוד. כולם רוצים להישאר בחל"ת ולהמשיך לקבל דמי אבטלה. הרבה יותר קשה לגייס עובדים היום. אני מוכן לשלם משכורות יפיפיות לבעלי מקצוע של 10-11 אלף נטו, ואנשים לא מוכנים לבוא לעבוד. החל"ת החמיר את הבעיה בגיוס עובדים, כי אנשים מקבלים 6-7 אלף בחודש על זה שהם יושבים בבית, אז למה להם לעבוד בשביל עוד 2,000 שקל בחודש, ולעבור אצלי הכשרה למקצוע? אז אני עובד הרבה יותר קשה בעצמי, עד שאוכל לגייס עובדים חדשים".

לדעת חנסב, "הממשלה טעתה עם מודל החל"ת, באופן שפוגע בעצמאים. המדינה לא טיפלה נכון בנושא של העובדים. בגלל החל"ת אנשים לא רוצים לעבוד וזה יכול לעצור את הפעילות בעסקים רבים. אני פניתי למכר שלי שהוא מובטל כרגע ואמרתי לו בוא לעבוד אצלי והוא אמר 'אני בחל"ת, לא צריך לעבוד'.

"בעסק עובדים היום אבא שלי, אני ועוד שלושה עובדים. אם היו לי עוד עובדים, הייתי יכול להעלות את המחזור של העסק בעוד 30%. אני מסנן לקוחות כי אני לא מסוגל לבצע את כל ההזמנות עם כוח-האדם שיש לי. לדעתי המצב דומה בקרב כל העסקים בענף שלי, שלא נפגע. גם קודם הייתה בעיה לגייס עובדים אבל הקורונה החריפה אותה".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il