הקורונה עשתה טוב למקס סטוק ולאייס: המספרים מאחורי החגיגה של רשתות המוצרים לבית נחשפים

רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק מסכמת את 2020 עם זינוק של 36% בהכנסות ביחס ל-2019 ורווח נקי של 73 מיליון שקל – גידול של 23% •  אייס הציגה גידול בהכנסות של 18% לסך של 672 מיליון שקל, כשהרווח הנקי שלה זינק ב-353% ל-33 מיליון שקל

סניף מקס סטוק בפתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס
סניף מקס סטוק בפתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס

המספרים מאחורי חגיגת הקורונה של רשתות המוצרים לבית בשנת הקורונה נחשפים: מקס סטוק ואייס הציגו תוצאות חזקות בסיכום שנת 2020, הודות להשפעות משבר הקורונה וההישארות הממושכת של הציבור בבתים, בעוד שחנויות הרשתות פעלו במהלך מרבית תקופת הסגרים, בדומה לרשתות מזון ופארם.

מקס סטוק  מסכמת את השנה עם הכנסות של 1.01 מיליארד שקל, זינוק של 36% לעומת השנה שקדמה לה. הרווח הנקי של הרשת עמד על 73 מיליון שקל - גידול של 23% ביחס ל-2019.

אייס , שהונפקה בינואר השנה, ונסחרת כיום בשווי של כ-400 מיליון שקל, הציגה גידול בהכנסות של 18% לסך של 672 מיליון שקל, כשהרווח הנקי שלה זינק ב-353% ל-33 מיליון שקל.

את התוצאות החזקות רשמו הרשתות על אף השפעות הסגר הראשון, עם התפרצות מגפת הקורונה בישראל באמצע חודש מרץ, שהביא לסגירת פעילותן  ולהוצאת עובדים לחל"ת, עד ששבו לפעולה ב-19 באפריל. זאת הודות לשינוי התקנות, שהתיר לעסקים שמוכרים מוצרים לתחזוקה חיונית לבית לשוב ופעול, כשברקע הושמעה ביקורת מצד מתחרות שנדרשו לסגור את העסקים שלהן. על אף הסגרים הנוספים, פעילות החברות המשיכה. 

 
  

מקס סטוק, שבשליטת  קרן אייפקס שבראשות זהבית כהן, עוסקת במסחר קמעוני באמצעות הפעלת רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית. החברה, שהונפקה בבורסה בת"א בספטמבר האחרון ונסחרת כיום בשווי של כ-2 מיליארד שקל (עלייה של כ-10% מאז ההנפקה), מפעילה כ-50 סניפים, רובם באמצעות חברות בנות והיתר באמצעות זכיינים.

אייס שבשליטת קרן קדמה (64%) עוסקת בקמעונות של מוצרים לשדרוג ותחזוקת הבית, החצר והרכב, באמצעות שלושה מותגים: אייס, אוטו דיפו (רכב) ואייס אלקטריק (מוצרי חשמל). החברה מפעילה 34 חנויות בישראל בשטח של 53 אלף מ"ר ושלושה אתרי סחר מקוון. בחברה מועסקים כ-990 עובדים.

ציוד מיגון שחק את הרווח הגולמי של מקס סטוק

בשלהי הסגר השלישי צומצמה הפעילו של מקס סטוק, וחלק ממחלקות החנויות שהוגדרו כלא חיונית כוסו, כך שלא ניתן יהיה לרכוש מהן. את הגידול בהכנסות רשמה מקס סטוק הודות לפתיחת חנויות חדשות, השפעות משבר הקורונה, צמיחה של 11% בחנויות הזהות וכניסה ל"תחום ציוד המיגון" בשל התפשטות המגפה בישראל.

ואולם, הכניסה לתחום הפעילות הזה שחק את שיעור הרווחיות גולמית שלה. על אף שהרווח הגולמי של מקס סטוק עלה ב-22% לסך של 359 מיליון שקל, שיעור הרווחיות הגולמית עמד על 35.5% לעומת 39.6% ב-2019. הרווח התפעולי של מקס סטוק ב-2020 זינק ב-48% לסך של 151 מיליון שקל.

התוצאות החזקות של מקס סטוק מתבטאות בעוצמה גם ברבעון הרביעי של 2020: הכנסות החברה זינקו ב-54% לסך של 276 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי הרבעוני צמח ב-57% לסך של 20 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

במהלך 2020 פתחה מקס סטוק שלושה סניפים חדשים ברעננה, סניף נוסף בשכונת תלפיות בירושלים, וסניף בכרמיאל. נתון נוסף שמספקת מקס סטוק בדוחותיה הוא הגידול בהוצאה הממוצעת של הלקוחות שלה, שצמחה בחנויות הגדולות ב-21% לעומת 2019, וב-23% בחנויות הקטנות.

עלות השכר של אורי מקס, מייסד מקס סטוק, המשמש כשותף (17.55%) ומנכ"ל משותף ברשת, ומוגדר על-ידיה כאיש מפתח, עמדה ב-2020 על 4.7 מיליון שקל, מתוכם 2.3 מיליון שקל כדמי ניהול, והיתר כמענק.

אייס התחזקה באונליין

אייס מעריכה כי במהלך מרץ-אפריל 2020 איבדה הכנסות של 45 מיליון שקל ביחס לצפוי בתקופה שכוללת בתוכה את חג הפסח. עם זאת, הסגר והוצאת עובדים לחל"ת אפשרו לה להקטין את הוצאות המכירה והשיווק, בין היתר הודות להקלות בדמי שכירות בתקופה שבה החנויות היו סגורות, הקלות בתשלומי ארנונה בהתאם להחלטת הממשלה, חיסכון בשכר עובדים שהוצאו לחל"ת וצעדי התייעלות נוספים.

באייס, הפתיחה הובילה לצמיחה משמעותית במכירות חנויות זהות, בין היתר הודות לכך שיתר העסקים נותרו סגורים. גם מכירות האונליין הראו צמיחה משמעותית ביחס לשנה קודמת, שנבעה בין היתר מהרחבת מגוון המוצרים שהציעה אייס ומשיפור המערך הלוגיסטי שתמך במכירות המקוונות שלה, שינוי שבוצע טרם הקורונה.

באייס מציינים כי "הצמיחה במכירות החנויות ואתרי הסחר של החברה החל מחודש מאי, הושפעה גם מצמיחה כללית בשוק המוצרים לבית, שנבעה ככל הנראה מהעובדה שבשנה זו אנשים היו זמן רב בביתם".

הרווחי גולמי של אייס בשנת 2020 צמח ב-14% לסך של 286 מיליון שקל, כששיעורו מהמכירות עמד של 42.6%, שחיקה קלה לעומת השנה שקדמה. הרווח התפעולי זינק ב-149% לכ-57 מיליון שקל.

גם בהסתכלות רבעונית מציגה אייס צמיחה בכל הפרמטרים, כשהכנסותיה ברבעון הרביעי עמדו על 202 מיליון שקל - גידול של כ-40% לעומת 2019. הרווח הנקי ברבעון היה 11 מיליון שקל, לעומת רווח סמלי של 350 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל ב-2019.