צ'ק אין | פיצ'ר

כשחברות התעופה לא ממריאות, שוק הטיסות הפרטיות פורח

בזמן שמטוסי חברות התעופה הסדירות המתינו על הקרקע, הטיסות הפרטיות הרקיעו שחקים והפכו לפתרון היחיד • לצד טיסות קונקשן קצרות והטסות חירום, היו גם כאלה שהעדיפו טיסה מפנקת בקפסולה • האם הענף יפנה בעתיד לעשירים בלבד?

מטוס פרטי / צילום: תמונה פרטית
מטוס פרטי / צילום: תמונה פרטית

הקורונה והמגבלות שבעקבותיה, גרמו לזינוק בכמות הטיסות הפרטיות. לוח הטיסות הפרטיות שנחתו בנתב"ג בשבוע האחרון כלל יעדים דוגמת לרנקה, עמאן, שארם א-שייח', איסטנבול, קייב, אמסטרדם, מוסקבה, קלן, באזל ועוד. לא מדובר בהכרח בנוסעים מפונקים בעלי ממון, אלא רבים מהם הם אזרחים שבלית ברירה נעזרו בהטסה פרטית כדי להגיע למדינתם או כדי לצאת ממנה. על הצורך הזה הם שילמו פי כמה וכמה מהמחיר של טיסה מסחרית. א' למשל, שמתגוררת בקפריסין, נואשה מלחכות לטיסה מסחרית לישראל ושילמה כ-1,000 אירו בדומה לנוסעים האחרים שהצטרפו לטיסה פרטית. דוח רש"ת לפברואר 2021 מציג זינוק של 72% בכמות הנוסעים שטסו מישראל ואליה בטיסות פרטיות לעומת פברואר אשתקד: 802 נוסעים נחתו בישראל, 1,053 המריאו מכאן במטוס פרטי.

טיסה שהיא כמו מונית ספיישל

"אנשים מתקשרים ושואלים כמה עולה כרטיס, אבל זה לא עובד ככה, יש מחיר לטיסה והנוסעים חולקים את העלות ביניהם", מסביר עו"ד נתי פרץ, יו"ר אגודת התעופה הכללית ומנכ"ל ובעלים של איה תעופה המציעה בין השאר טיסות פרטיות. "אם חברות התעופה הסדירות מציעות טיסה שהיא כמו אוטובוס, אני מציע טיסה שהיא כמו מונית שנוסעת מיעד א' ליעד ב'. מאז שנסגרו השמיים בסוף ינואר היו סיטואציות שבהן היה ביקוש לטיסה פרטית על ידי נוסעים שהצליחו לקבל אישור מוועדת חריגים אבל לא קיבלנו אישור לטוס על ידי רת"א (רשות התעופה האזרחית)".

נתי פרץ, איה תעופה / צילום: תמר מצפי
 נתי פרץ, איה תעופה / צילום: תמר מצפי

לדברי פרץ, מחירי ההטסה הפרטית בישראל עלו עוד לפני הקורונה לאור תקנות שמגבילות הפעלת מטוסים ברישום זר. "זה איסור שהיה גם קודם לכן אבל העלימו עין עד כה. בישראל יש בערך 60 מטוסים פרטיים ברישום זר ורק כ-10 מטוסים ישראלים. נוצר ביקוש מטורף שהשפיע על המחיר".

עיקר הטיסות היו ליעדים קרובים כמו עמאן ולרנקה, משם יכלו הנוסעים להמשיך בטיסה מסחרית ליעד אליו שאפו להגיע. "טיסה לעמאן שאורכת כ-20 דקות יכולה לעלות 600 דולר לנוסע. זה יותר מטיסה מסחרית אבל זה סכום שרבים יכלו לעמוד בו כדי לצאת מהארץ. מה שעוד השפיע על המחיר הם מחירי שירותי הקרקע בנמלי תעופה (גרירת המטוס, חניה וכד') שכמעט שילשו את עצמם. לפני הקורונה שילמנו בשדה התעופה בעמאן 800 דולר לתחזוקה היום זה מגיע ל-3000 דולר. אני לא מאשים אותם, אם פעם התחזוקה הייתה עבור 10 טיסות, היום מפעילים מערך שלם לטיסה אחת". את התמחור לשעת טיסה מעריך פרץ בכ-3,000 דולר לא כולל אגרות. את החוויה של הנוסעים הוא מגדיר "כמו טיסה רגילה. את עוברת ביקורת דרכונים, עולה למטוס שלרוב יכלול שמונה נוסעים. דיילים יהיו נוכחים לפי משך הטיסה וסוג המטוס".

באיה תעופה כל מטוס מבצע 3-4 טיסות ביום וההמראות הן מנתב"ג ומחיפה (נמלי תעופה שבהם ניתן לעבור ביקורת דרכונים). "בזכות הפעילות שלנו שמרנו על כשירות פקחי הטיסה", כך פרץ.

"זו הייתה אחת השנים הטובות לענף ההטסות הפרטיות", אומר שרון כהן, מייסד ומנכ"ל  קאווה גרופ. "עבור רבים זו הייתה ברירת המחדל. אנשים קיבלו מוועדת החריגים אישור לטוס וזה היה לטוס פרטי או לא לטוס בכלל, בגלל ביטול קווים מסחריים מיעדים רבים. מצאנו את עצמנו מחברים בין אנשים שהיו צריכים להגיע לאותו יעד ובמקרים קיצוניים הנוסעים היו בעלי ממון שבעבר היו טסים במחלקות עסקים או ראשונות, ש'נאלצו' לטוס לפגישה או חופשה באופן פרטי מבלי להיחשף לנוסעים אחרים. אלו קהלים חדשים שיישארו". 

שרון כהן, מייסד ובעלים קאווה גרופ / צילום: תום סיטון
 שרון כהן, מייסד ובעלים קאווה גרופ / צילום: תום סיטון

ככל שהשמיים נפתחים, יש להניח כי הביקוש לטיסות פרטיות ירד.
פרץ: "אם החברות הסדירות יעמדו בביקוש, זה יוריד את כמות הטיסות. אנחנו יודעים לעבוד גם בלי קורונה. אנחנו מעריכים שיהיה ביקוש להטסות של אנשי עסקים לפגישות, של משפחות שירצו לצאת לחופשה כ'קפסולה'. עולם התעופה והתיירות חווה שבר גדול ואנחנו רואים בעולם שיש ביקוש למטוסים פרטיים שנמכרים כיום בפי 2 מהמחירון שלהם. אנשים לא רוצים לטוס עם אנשים שהם לא מכירים. בארץ אנחנו לא רואים עלייה בביקוש לרכוש מטוסים פרטיים אבל אנחנו רואים עלייה בביקוש ללימודי טייס".

"בשנה הקרובה סלוטים (המראות ונחיתות, מר"ח) רבים לא יחזרו לפעול", אומר כהן. "כשהשמיים יפתחו חברות התעופה יתמקדו ביעדים מרכזיים כמו פריז ולונדון. מפת היעדים לא תהיה דומה לזו של 2019 שכללה המון יעדי נישה. המצב הזה יאפשר למטוסים הפרטיים להגיע ליעדי קצה כמו איביזיה, פלמה דה מיורקה, מיקונוס וסנטוריני. אנחנו מעריכים שלקוחות יוקרה יעדיפו לוותר על טיסות קונקשן ולטוס באופן פרטי.

הנוחות של טיסה פרטית לא באה לידי ביטוי במושב המטוס שבמחלקת עסקים יהיה כנראה יותר נוח, אלא בחוויה כולה. במקום להגיע שעתיים לפני טיסה, מגיעים 20 דקות קודם. לפני הקורונה פעלנו מול שוק היוקרה, אבל בתקופת הקורונה נפתחנו לקהלים אחרים. הייתה לנו משפחה שהייתה צריכה להגיע לחתונה באירופה; היא שברה תוכנית חיסכון ובמקום לשלם 300-400 דולר לאדם בטיסה רגילה הם שילמו 3,000 דולר לנוסע.

ניסינו למצוא עבור הנוסעים טיסות מסחריות מנמלי תעופה קרובים וכך להטיס אותם רק עד לשדה קרוב. בהרבה מקרים שימשנו כקונקשן. היעדים שבלטו אצלנו היו קפריסין שטיסה אליה עולה 8,000-9,000 דולר ודובאי שטיסה אליה במטוס מנהלים קטן תעלה 38 אלף דולר. התחשיב הוא להלוך ושוב כי אנחנו לוקחים בחשבון שחוזרים ריקים בכיוון אחד. לדובאי טסו לחופשות, לא בהכרח עשירים אלא כאלה שהחליטו שכחלק מהחוויה,  יטוסו במטוס פרטי. ולא רק לאמירויות, בפסח ובחגי תשרי חווינו ביקוש לחופשות ליעדים קרובים על ידי משפחות שהעדיפו לטוס כקפסולה. היו לנו טיסות בודדות לסין (90-120 אלף דולר) וטיסה לבוסטון בעלות של 200 אלף דולר"

קאווה גרופ שפועלת מאז 2015 לא מתנהלת עם צי מטוסים. "אנחנו ברוקרים. אנחנו עובדים עם חברות שיש להם צי בארץ ובחו"ל ומחברים בין נוסעים שמחפשים טיסות לאותו היעד. אני יכול להגיד שמטוסים ברישום ישראלי נתקלים ביותר קשיים עם אישור לטיסות מעל מדינות ערב".

פנים המטוס / צילום: תמונה פרטית
 פנים המטוס / צילום: תמונה פרטית

הטסות גם ממניעים הומניטריים

הטיסות הפרטיות הפכו להיות גם נחלתן של חברות התעופה ה"רגילות". "כשסגרו את השמיים וחברות התעופה הזרות לא הורשו לטוס, חווינו גל פניות להפעיל טיסות פרטיות. דובר בעיקר על מקרים הומניטריים כמו לוויות", אומר עוז ברלוביץ' מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. "ביצענו איסופים מלרנקה לאנשים שטסו עד לשם למשל מארה"ב. כל טיסה נדרשה לאישור של רת"א ונתקלנו בלא מעט סירובים. רוב המטוסים הפרטיים שיש בישראל הם ברישום זר ולכן כשהיו ביקושי שיא, כל מטוס עם רישוי ישראלי היווה מוקד משיכה להזמנות. יצא לנו להטיס חמישה נוסעים במטוס נוסעים".

ההטסות הפרטיות של החברות הסדירות כללו הטסות רפואיות, חלקן שולמו על ידי חברות ביטוח והטסות דוגמת זו של משלחת של התעשיות הביטחוניות לתערוכה בהודו. "בנינו מחלקה שמטפלת בהטסות מיוחדות ופרטיות בעיקר ליעדים לא סטנדרטיים. התמחור נקבע לפי שעות הטיסה והלוגיסטיקה ביעד. מה שהיה קריטי הוא זמן התגובה. היו מקרים שפנו אלינו ב-14:00 וב-17:00 הטיסה כבר יצאה. המשבר פתח בפנינו הזדמנות עסקית. זו הייתה פעילות מאוד זניחה עבורנו לפני הקורונה. נשאיר אותה כשנשוב לפעול".

בחודשים האחרונים ביצעה ישראייר 140 טיסות פרטיות. מנכ"ל החברה אורי סירקיס מחלק את ההטסות לטיסות אמבולנס, דוגמת הטסת יולדת לישראל או פצוע בתאונת דרכים, הטסות של נבחרות ספורט וטיסות של גופים מסחריים. "הוספנו 500 שעות טיסה למאזן שלנו. טסנו ליעדים שמעולם לא היינו בהם כמו טורקיה".

לשאלה האם הוא סבור שהטיסות הללו יישארו ככל שהשמיים ייפתחו משיב סירקיס "השוק יתאזן והפעילות הזה תרד. בסופו של דבר מדובר במשחק של כלים שלובים".