"צריך להפסיק לדבר על 'גמישות' לנשים, אלא על הגמשת שוק העבודה"

כך אמרה עו"ד גלי עציון, מנהלת ייעוץ וחקיקה בנעמת, בפאנל בנושא נשים במשק הישראלי ב-2021 שנערך במסגרת כנס הנשים המשפיעות של גלובס • עו"ד לאה ופנר: "עדיין רואים יותר התרכזות של גברים במקצועות כירורגיים ומנגד יותר התרכזות של נשים במקצועות כמו רפואת משפחה וילדים"

"בקורונה נשים צעדו צעדים רבים אחורה בכל הנוגע למעמדן בשוק העבודה. אך שנת הקורונה גם נתנה לנו הזדמנות לבחון כיצד מכניסים יותר גברים לספירה הביתית, איך מאפשרים גם לנשים וגם לגברים בין משפחה לקריירה. לדבר על גמישות בעבודה לנשים זה לא נכון. צריך להגמיש את שוק העבודה, לשנות את כללי המשחק כדי לאפשר איזון לכולן ולכולם. כשגם גברים ירגישו בנוח לבקש מהמעסיק לצאת לחופש לידה, נדע שאנחנו בדרך הנכונה", כך אמרה עו"ד גלי עציון, מנהלת ייעוץ וחקיקה בנעמת, בפאנל בנושא נשים במשק הישראלי ב-2021, במסגרת אירוע הנשים המשפיעות שנערך השבוע. לצד עציון השתתפו בפאנל עו"ד לאה ופנר, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית בישראל; עו"ד רותם זיידל, יועצת משפטית וסמנכ"לית במור בית השקעות וריקי מוזס, מנהלת גיוס אמדוקס העולמית. את הפאנל הנחתה עורכת גלובס, קרן קירש. 

כמו נשים רבות בישראל, גם רופאות נאלצו "לשבור את הראש בנוגע לסידור לילדים בתקופת הסגרים בקורונה, כי לא פעם גם בן הזוג היה עובד חיוני במדינת ישראל מקובל שהאישה היא זו שאחראית לנושא הזה", הוסיפה ופנר, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית. רותם זיידל ממור בית השקעות הוסיפה שנשים נעדרו ממעגל מקבלי ההחלטות בעת ניהול המשבר, למשל מקבינט הקורונה. "בהרבה צמתים בניהול המשבר לא היו מספיק נשים בשולחן מקבלי ההחלטות, וזה בא לידי ביטוי במציאות, כאשר גנים למשל לא חזרו לפעול בסגרים בצורה מספקת.

"אצלנו במור התארגנו מהר לעבודה מהבית, נשים עבדו מהבית וגם הגברים. אך אם בסוף תהיה אוכלוסיה אחת שתהיה יותר נוכחת במשרדים מאחרת,זה יהיה בעוכרנו". 

עוד אמרה זיידל שבתחום הפיננסים ניכר שיש נשים רבות בתפקידי מטה, "אבל לא מספיק בתחום ההשקעות, כמנהלות השקעות ואנליסטיות וגם כמשקיעות. גלובס פירסמנו באחרונה כתבה על כך שיותר נשים החלו להשקיע בבורסה בעקבות הקורונה ועושות חייל, ואני מברכת על כך". 

מוזס מאמדקוס סיפרה כי בתום החודשים הראשונים לקורונה, כשעובדים שמחו על ההזדמנות לעבוד מהבית ולהתקרב לילדים, "התחלנו לקבל בעיקר מנשים, בעיקר אימהות לילדים קטנים, מסרים לגבי שחיקה. הלפטופ הפך להיות הילד הנוסף בבית, כי כבר אין מעבר חד בין זמן בית לזמן עבודה. המנהלים גילו הבנה ואיפשרו עבודה גמישה יותר והעברנו סדנאות והדרכות לעובדים לגבי התמודדות עם הבעיות הללו. אנחנו מלווים את מגמות השחיקה בעין בוחנת ומספקים תמיכה". 

מה בנוגע לשוויון מגדרי ורפואה? רפואה נחשבה בעבר מקצוע גברי אך כיום רוב הסטודנטים לרפואה הן סטודנטיות. עם זאת, ציינה ופנר, עדיין רואים יותר התרכזות של גברים במקצועות כירורגיים ומנגד יותר התרכזות של נשים במקצועות כמו רפואת משפחה וילדים. 

"אמדוקס מגייסת נשים כי היא רוצה להיות חברה רווחית"

מוזס סיפרה שבאמדוקס העולמית נשים הן 41% מכלל העובדים, "מעל ומעבר לייצוג שרואים בארגונים אחרים, בטח טכנולוגיים. וזה אומר שכשחברה שמה לעצמה יעדים בתחום המגדרי וחותרת להשיג אותם, זה קורה. יש לנו דאשבורד ארגוני שמודד מדדים שונים, ואחר מהם הוא שיעור הנשים בארגון. מנהלים נשאלים, כמה נשים גייסת בשנה האחרונה וכמה נשים קידמת. פעילות מסוג זה מעבירה מסר אמיתי לעובדים ולמנהלים". היא גם ציינה של נשים הן רק 10%-15% מפול הטאלנטים שמיועדים לעבודה בטכנולוגיה, בעוד בהודו למשל האחוזים גבוהים יותר, 20%-30%. "אוכלוסיית הנשים בהייטק היא אוכלוסיה מחוזרת". 

עציון אמרה ביחס לדברים האלה ש"חברות כמו אמדוקס לא פועלות לגייס נשים כי זה משהו ערכי, אלא כי אמדוקס רוצה להיות חברה רווחית והיא מנצלת את המשאב האנושי. זו לא התנחמדות זה רווח אמיתי, ודרך התובנה הזו ארגונים יחתרו לשינוי". 

בד בבד, היא אמרה שחשוב לקדם גם מקצועות שהם נשיים באופן מובהק וחשובים מאוד לחברה, כמו עובדות סוציאליות ומטפלות במעונות, "שגם הן היו לוחמות בחזית בקורונה. נשים לא צריכות רק להידחף להייטק, אלא טוב שיילכו גם למקצועות אחרים שהרבה פעמים קרובים לליבן. רק התגמול עליהם צריך להיות טוב יותר. צריך לכבד גם את המקצועות האלה". 

זיידל אמרה שיש רבות שחושבות שיום האישה הבינלאומי הוא מיותר, "אבל אם הן יסתכלו רגע מעבר לסביבה המיידית שלהן, אל השאלות שרק נשים נשאלות בראיונות עבודה, כמו מי שומר על הילדים כשאת נעדרת, ואל היעדר קיומו של שכר שווה עבור עבודה שווה, הן יבינו שזה לא המקרה. זה יום שמאפשר להעלות למודעות את השיח לגבי מה עוד צריך לעשות כדי לשפר את המצב". 

גילוי מלא: כנס הנשים המשפיעות נערך בחסות ובשיתוף שטראוס, נעמת, ההסתדרות הרפואית בישראל ומור בית השקעות.