שפיר הנדסה | בלעדי

מירום אריאב ועד אבי ליכט: בשפיר הנדסה גייסו "נבחרת חלומות" למאבק על מדיניות כריית המחצבים

לגלובס נודע כי שלום שלמה, המשמש כיועץ אסטרטגי של שפיר ואינו מייצג אותה בהליכים בפני הוועדה, פנה לגורם ממשלתי בנושא הקשור לעבודת הוועדה הבין משרדית לבחינת המדיניות בתחום הכרייה והמחצבים בישראל

מערבל בטון של שפיר הנדסה / צילום: בר - אל
מערבל בטון של שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

חברת שפיר הנדסה שכרה מומחים לייצג את האינטרסים שלה בפני הוועדה הבין משרדית לבחינת המדיניות בתחום הכרייה והמחצבים בישראל. שפיר, שכפי שנחשף בגלובס בתחילת החודש נכנסה לרשימת הגורמים הריכוזיים במשק, מפעילה ארבע מחצבות, חלקן מהגדולות בארץ, המהוות בסיס לפעילותה הכוללת ויש לה אינטרס מובהק בהחלטות הוועדה.

המדיניות שתקבע הוועדה, שהוקמה ביוזמת מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יאיר פינס, שמבקש לחולל רפורמה בענף המחצבות, תשפיע לא רק על שפיר. יושפעו ממנה גם יתר החברות המחזיקות ב-23 המחצבות הנוספות הקיימות בישראל, ביניהן הנסון, אוליצקי וקבוצת אורון, וכן חברות הרוכשות מהן. המלצות הוועדה יוגשו למועצת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י ואם זו תחליט לאמץ אותן הן יקבלו תוקף דומה להחלטות ממשלה.

ניסיונות להאריך את הרישיונות 

בין המומחים, עו"ד אבי ליכט, כיום שותף במשרד עורכי הדין מיתר, ששימש כמשנה ליועץ המשפטי לתפקידים מיוחדים ולעניינים כלכליים. חוות דעת הנוגעת לתחום המחצבים ניתנה גם על ידי ירום אריאב לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ומי שהיה בכיר בכימיקלים ישראל (כי"ל) במשך 14 שנים. את חוות הדעת הכלכלית מטעם שפיר כתב הכלכלן מנחם פרלמן, מומחה בעל ותק של מעל 20 שנה ששימש בעבר ככלכלן הראשי של הרשות להגבלים עסקיים.

אבי ליכט / צילום: שלומי יוסף
 אבי ליכט / צילום: שלומי יוסף

לגלובס נודע כי שלום שלמה, המשמש כיועץ אסטרטגי של שפיר ואינו מייצג אותה בהליכים בפני הוועדה, פנה לגורם ממשלתי בנושא הקשור לעבודת הוועדה. שלמה היה היועץ הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה של נפתלי בנט ובבחירות הנוכחיות מייעץ למפלגת ימינה. הוא ידוע כבעל קשרים בדרגים המקצועיים.

לאחר חקיקת חוק חובת המכרזים הוחרגו המחצבות בתחילת שנות ה-2000 מהחובה לערוך מכרז להקצאת הקרקע. ועדות הגיעו להסדרים עם בעלי המחצבות הוותיקות, שלפיהם יחזירו את המחצבות לחזקת המדינה בתום תקופת הרישיון. בפועל המדינה מנהלת בשנים האחרונות מאבקים משפטיים מול בעלי מחצבות שמבקשים להאריך תוקף הרישיון.

נבחרת המומחים פועלת על מנת להביא את האינטרסים של קבוצת שפיר בפני הוועדה ולשכנעה כי יש להמשיך ולקיים את ההסכמים שיש לשפיר עם רשות מקרקעי ישראל בתחום הכרייה והמחצבים. כל החברות המחזיקות בזכויות כרייה ומחצבים משמיעות את עמדתן בפני הוועדה וחלקן מצטיידות במומחים.

ירום אריאב / צילום: תמר מצפי
 ירום אריאב / צילום: תמר מצפי

מחזור שנתי של 2.5 מיליארד שקל

ענף המחצבות הוא בעל מחזור מכירות שנתי של 2.5 מיליארד שקל ובעל השפעה רבה על פעילות הבנייה והקמת התשתיות. חצץ הוא חומר הגלם העיקרי שמשמש בצורותיו השונות להכנת בטון ואספלט וכחומר מילוי למצעי כבישים, גשרים ומסילות רכבת.

משפיר הנדסה נמסר: "מי שמייצג את שפיר בוועדת המחצבות בסוגיות אסטרטגיות, משפטיות וכלכליות הם אבי ליכט ממשרד מיתר וירום אריאב. זכותה וחובתה של החברה להיות מיוצגת על ידי יועצים מיומנים, ואין כל שחר לטענה על דלתות מסתובבות בכל הקשור ליועצים הנ"ל, אשר פעילים מזה זמן במגזר הפרטי. בעניין שלום שלמה: הוא אינו מייצג את שפיר בנושא המחצבות, וכל אמירה שממנה יכול להתפרש כאילו הוא מייצג את החברה בנושא זה היא לשון הרע".