לבנון | פרשנות

המדפים ריקים, הלירה מתרסקת והרחובות בוערים: מה עובר על השכנה שלנו מצפון

המשבר הפוליטי בלבנון מאיץ את תהליך קריסתה הכלכלית: שווי הלירה הלבנונית ביחס לדולר נחתך ביותר מחצי מאוקטובר, ובשווקים ובבתי המסחר יש מחסור חמור במוצרי מזון בסיסיים • בשבועות האחרונים מתקיימות ברחובות הפגנות סוערות כמעט מדי ערב והקולות נגד ארגון החיזבאללה מתחזקים, אך לא בטוח שהם יספיקו על מנת להסיט את המדינה מנתיב ההתרסקות

מפגין נגד הממשלה בביירות / צילום: Associated Press, Hussein Malla
מפגין נגד הממשלה בביירות / צילום: Associated Press, Hussein Malla

הכתובת הייתה לגמרי על הקיר - לבנון נמצאת בתהליך קריסה הנמשך כבר כמה שנים, אבל התהליך מואץ יותר ויותר ככל שהמשבר הפוליטי במדינה נמשך, ומונע כל סיוע חוץ שהיה עשוי להוציא את המדינה מהבוץ.

בשבועות האחרונים מתקיימות הפגנות סוערות כמעט מדי ערב, רחובות מרכזיים בערים הגדולות חסומים בבריקדות ופחי זבל, והמפגינים מבעירים מכוניות, סניפי בנקים, ומשרדי ממשלה במחאה על ההידרדרות המהירה. הביזה של חנויות המזון הפכה לנפוצה במיוחד, והמשטרה הזעיקה את הצבא לסייע.

קצת נתונים: הלירה הלבנונית נמצאת ב"צניחה חופשית". כיום שוויו של דולר אחד בשוק השחור מגיע ל יותר מ-15 אלף לירות. בתחילת החודש השער עמד על כ-10,000 לירות לדולר ובאוקטובר על כ-7,000. המחיר הרשמי של הלירה עמוד "רק" על 13 אלף לדולר.

בשווקים ובבתי המסחר יש מחסור חמור במוצרי מזון בסיסיים, מצרכי יסוד אחרים וגם דלק. שר האנרגיה ריימונד ר'גאר הזהיר בשבוע שעבר כי עד סוף החודש יאזלו עתודות הדלק לתחנות הכוח, והמדינה כולה תיפול לעלטה. הוא קרא לממשלה לאשר תקציב חירום שכן בשל נפילת הלירה, התקציב השנתי שיועד למטרה הזו אזל למעשה.

מגפינה בלבנון עומדת מול חיילים שעוטים מסכות בשל הקורונה / צילום: Hussein Malla, AP
 מגפינה בלבנון עומדת מול חיילים שעוטים מסכות בשל הקורונה / צילום: Hussein Malla, AP

בין המפגינים ניתן לזהות מגזרים שונים, כמו איגודי העובדים המוחים על קיצוצי שכר בשל המשבר הכלכלי ועל ירידת ערך הכסף שלא מספיק לצרכים בסיסיים. גם יוצאי הצבא הלבנוני יצאו לרחובות בגלל הפחתה של ממש בקצבאותיהם, וכמובן תנועות פוליטיות.

כמעט כולם מאשימים את ההנהגה הפוליטית של המדינה, ובעיקר את ארגון חיזבאללה, בהידרדרות המהירה של המצב במדינה. גם קודם לכן היו הפגנות נגד חיזבאללה, אבל האסון בנמל ביירות בקיץ, הפך לנקודת מפנה ביחס אל הארגון. מאז מופנות אצבעות מאשימות רבות וגלויות נגד הארגון, ובצדק לא מועט.

חיזבאללה דאג להפיל את ממשלת המומחים שהייתה בשלבי הקמה, והשרים הנוכחיים, שליחי החיזבאללה בממשלה, מטרפדים כל ניסיון חקירה של ממש בעניין האסון ודואגים שהחקירה תישאר בעלת סמכויות מעטות.

מפגין חוסם כביש ראשי בעיר ג'אב אל דיב צפונית לביירות / צילום: Associated Press, Hussein Malla
 מפגין חוסם כביש ראשי בעיר ג'אב אל דיב צפונית לביירות / צילום: Associated Press, Hussein Malla

חיזבאללה הגיב בין השאר ברצח עיתונאים ואישי ציבור שמתחו עליו ביקורת כמו לוקמאן סלים שעמד בראש מכון מחקר, והיה אחד ממבקריו החריפים של הארגון. חיסולו גרר גל של הפגנות נוספות נגד הארגון שמצידו האשים את ישראל בחיסול.

בשל כך הבנק העולמי ומדינות המערב ובראשן צרפת נמנעים ממתן סיוע הנחוץ למדינה כאוויר לנשימה, והמצב ממשיך להידרדר. ראש הממשלה סעד אל-חרירי פנה לעזרת מדינות המפרץ אולם אלה, שוב בעיקר בשל חיזבאללה, לא נענות.

פרשנים ועיתונאים בעולם הערבי מזהירים כי לבנון צפויה לכאוס, ואולי אף להידרדרות למלחמת אזרחים בין הסיעות והפלגים השונים.