"בארה"ב יושבים על רמת שיא של תקציב ביטחון": אלביט צמחה בהכנסות וברווח

סמנכ"ל הכספים של ענקית התעשייה הביטחונית: "אנחנו מעריכים שגם 2021 תהיה שנה של צמיחה"

נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס / צילום: תמר מצפי
נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס / צילום: תמר מצפי

החברה הביטחונית אלביט מערכות מסכמת את שנת 2020 עם צמיחה של 3.5% בהכנסות, ומשדרת אופטימיות בנוגע ל-2021. הכנסות החברה הסתכמו ב-4.66 מיליארד דולר, מתוך זה כ-1.38 מיליארד דולר ברבעון האחרון. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח ב-31.7% ברבעון הרביעי ל-67.8 מיליון דולר, ובשנה כולה הסתכם בכ-238 מיליון דולר, צמיחה של 4.3%.

על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווחיות הגולמית הייתה נמוכה מעט מזו של 2019, כ-26.7%, אך הרווחיות התפעולית נותרה ללא שינוי, על 8.4%, והרווח הנקי היווה 6.8% מהמחזור לעומת 6.6% ב-2019.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-319 מיליון דולר, גידול של 7%, והרבעון הרביעי תרם 105 מיליון דולר לשורה התחתונה, ירידה של 3.9% לעומת הרבעון המקביל.

בחלוקה לפי קווי פעילות, המערכות המוטסות היוו 35.4% מההכנסות, לאחר צמיחה של 2.1% ב-2020 לכ-1.7 מיליארד דולר. ההכנסות ממערכות התקשו"ב ירדו ב-1.4% ל-1.1 מיליארד דולר, כ-24.6% מההכנסות. ישראל היוותה 23.7% מההכנסות, בדומה ל-2019, וצפון אמריקה היוותה כ-32.2% לעומת 28% ב-2019.

השנה הסתיימה עם תזרים חיובי מפעילות, בסך 279 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 53.3 מיליון דולר ב-2019. אלביט, בניהולו של בצלאל (בוצי) מכליס ובשליטת מיקי פדרמן, נסחרת כיום בשווי 5.7 מיליארד דולר.

"יש הזמנות להבטחת הצמיחה בעתיד"

"אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות, בטח לאור מה שקרה עם הקורונה והעובדה שהשנה כולה הייתה תחת איום המגפה", אומר סמנכ"ל הכספים יוסי גספר. לדבריו, השיפור המשמעותי בתזרים נבע גם מתשלום חלקי שקיבלה החברה ממשרד הביטחון, אך בעיקר ממאמצים בשוק הבינלאומי.

"הדבר המשמעותי ביותר שקרה לנו השנה זה הגידול בבקלוג (צבר ההזמנות), שהגיע ל-11 מיליארד דולר", אומר גספר. "יחס ה-Book to Bill, ההזמנות מול המכירות, הוא מעל 1.2, וזה בהחלט יוצא דופן ומצביע על זה שיש לנו הזמנות להבטחת הצמיחה בעתיד".

גספר מזכיר את רכישת Sparton מידי קרן סרברוס תמורת 380 מיליון דולר, שעליה אלביט הודיעה בדצמבר, והיא צפויה להיסגר בקרוב ולתמוך בצמיחת החברה בשוק הימי. ספרטון מתמחה במערכות ללחימה נגד צוללות, והמכירות השנתיות שלה מוערכות בכ-200 מיליון דולר.

עד כמה העובדה שאין תקציב בישראל משפיע על אלביט?

"זה מצב לא טוב, שמעכב התקשרויות ארוכות-טווח עם משרד הביטחון. הצמיחה שלנו בבקלוג הייתה אחרי שהתעכבו מהם הזמנות. בשוטף, זה מפריע שהתשלומים שלהם לא בדיוק איך שהיינו רוצים. אם אני משווה, אז כל העולם נראה מצוין, ובארץ - פחות טוב".

אתם מרגישים שינוי בשוק האמריקאי בעקבות שינוי הממשל?

"בארה"ב יושבים על רמת שיא של תקציב ביטחון, ובינתיים זה לא השתנה. אנחנו לא רואים בטווח הקצר שינויים שצפויים, וההערכה של רוב המומחים היא שלא צפוי שינוי מהותי בתקציב הביטחון. בפועל, לפי ההזדמנויות בשטח והדברים שאנחנו עובדים עליהם מול הממשל וקבלנים - אנחנו מתרשמים מיציבות טובה".

איך תיראה 2021? פתחתם את השנה עם כמה עסקאות גדולות.

"מבחינת ההזמנות אנחנו מרגישים מאוד נוח, ואנחנו מעריכים שגם 2021 תהיה שנה של צמיחה - אנחנו לא נותנים תחזית אבל אנחנו אופטימיים. אנחנו מקווים שהקורונה תהיה מאחורינו ונוכל להיפגש עם לקוחות.

"בזמן הקורונה ניצלנו את הפריסה הבינלאומית שלנו עם החברות הבנות, אסטרטגיה שהוכיחה את עצמה, כי אם לא היו לנו חברות בנות בשווקים השונים מצבנו היה לא טוב כשלא התאפשר לטוס למפגש עם לקוחות. אלביט הוכיחה איתנות ויציבות גם בתקופת המשבר, וזה משמח אותנו".