בחירות 2021 | פרשנות

לפיד: הקמפיין הצליח - למועמד יש סיכוי נמוך ביותר להקים את הממשלה הבאה

המשימה של לפיד כמנהיג מחנה המרכז שמאל היא לא רק מניעת הקמת ממשלת נתניהו נוספת, אלא גם למצוא תחליף לממשלה כזו, ולמנוע את גרירת המדינה לבחירות חמישיות

יאיר לפיד, בתום יום הבחירות / צילום: אלעד גוטמן
יאיר לפיד, בתום יום הבחירות / צילום: אלעד גוטמן

האם יש לו את זה? האם יאיר לפיד יידע להיות מנהיג של מחנה שלם בואכה להיות ראש ממשלה? התוצאות בבחירות מציבות בפניו מבחן אמיתי של הנהגה, ולא רק כיו"ר מפלגה בינונית, שבה הוא שליט יחיד.

יריביו הפוליטיים מכנים אותו "פרזנטור". כבר בבחירות הראשונות הגיע ל-19 מנדטים, שלא ניתן היה להתעלם מהם, והפך לשר אוצר בממשלת נתניהו, אך לא לזמן רב. הממשלה נפלה כעבור שנתיים.

באופוזיציה לא בלט, אבל החיבור עם בני גנץ הקפיץ מחדש את המניות, ואיתו הפוטנציאל לראשות הממשלה. החלטתו לפצל את כחול לבן בשל החיבור של גנץ עם נתניהו הפכה אותו למנהיג מחנה המרכז-שמאל.

עם זאת, בבחירות שבהן היה צריך להוכיח זאת לא התערב כמעט בנעשה במחנה, בניגוד ליריבו נתניהו, ונמנע באדיקות מתיאור עצמו כמועמד לראשות הממשלה. בסביבתו מתברכים בהישג המנדטים ובכך שכמעט כל מפלגות המחנה עברו את אחוז החסימה, וזו הפגנת מנהיגות הם אומרים.

המשימה של לפיד כמנהיג המחנה הזה היא לא רק מניעת הקמת ממשלת נתניהו נוספת, אלא גם למצוא תחליף לממשלה כזו, ולמנוע את גרירת המדינה לבחירות חמישיות. מכיוון שהתוצאות לא סופיות עדיין, לא ברור אם יש רוב למחנה או לפחות גוש חוסם.

שתי מפלגות מתנדנדות צריכות לזכות בתשומת הלב המיידית שלו, ימינה ורע"מ. נפתלי בנט יותר מרמז שכוונתו ל"איחוד ולאיחוי שסעים", מילות קוד לממשלה רחבה יותר, ועבאס - המנצח הגדול, ממתין להצעות.

לפיד שמר על קשר עם שניהם לכל אורך הדרך, התקשר אליהם בליל הבחירות, ועם עבאס ייפגש כבר בימים הקרובים. עם בנט זה יהיה מורכב יותר. כדי לאפשר את צירופו לגוש, המחיר לא יהיה נמוך. המחנה הזה משתרע מימין אידאולוגי מובהק של סער, הנדל והאוזר ועד למשותפת, שכבר נפסלה על ידי האחרונים. אין לזלזל בדבק של "רק לא ביבי", אבל הוא לא באמת יספיק לחיבור ממשי ויציב.

לפיד יזדקק להרבה עזרה וניסיון פוליטיים, שנמצאים בשפע בתקווה חדשה אצל סער ואלקין וכן אצל ליברמן, כדי לייצר חזית כה מורכבת. למשל, הצעות שעלו בסביבתו ובסביבת סער, להקמת ממשלה זמנית עם קווי יסוד כלכליים/חברתיים והשארת נושאים מדיניים לתקופה של שנתיים, עם תמיכה מבחוץ של רע"מ. המבחן מתחיל עכשיו.