הרף החדש: מרצדס S500 היא הישג הנדסי מרשים

מכונית הדגל החדשה של מרצדס מעניקה את כל הנוחות, הטכנולוגיה והסטטוס שניתן לצפות מלימוזינה של 1.2 מיליון שקל אבל מצליחה להפתיע עם יכולות דינמיות חסרות תקדים בפלח הזה

מרצדס s500 2021 / צילום: יח"צ
מרצדס s500 2021 / צילום: יח"צ

תעשיית הרכב נחשבה עד לאחרונה לאחת החשאיות ביותר שבנמצא. דגמים חדשים בפיתוח הוסתרו תחת מעטה כבד של סודיות, הגישה לפרויקטים עתידיים הייתה ממודרת והיצרנים התייחסו בחומרה לכל דליפה.

אבל בעידן אלון מאסק חביב המדיה מבינים גם היצרנים השמרנים ביותר, שלא מספיק לעשות אלא צריך לדעת גם איך לשווק את העתיד הרחוק למשקיעים. התוצאה היא שיצרני הרכב, במיוחד הגרמנים, מתחרים כיום זה בזה מי יחשוף יותר תוכניות אסטרטגיות גרנדיוזיות ודגמים עתידיים - וקוצרים את הבונוסים. רק לפני מספר ימים זינקה מניית פולקסווגן ב-17 אחוז לאחר אירוע נוסח טסלה (למעט הריקודים של הבוס על הבמה) שערכה קבוצת פולקסווגן למדיה ובו הציגה תוכניות אגרסיביות לכיבוש שוק הרכב החשמלי תוך ארבע שנים. כתוצאה העניק "דויטשה בנק" לפעילות הרכב החשמלית שלה הערכת שווי של 230 מיליארד דולר.

 
  

נוכחות כביש שקטה אבל סמכותית מאוד

גם מרצדס למדה את ספר ההדרכה של מאסק והיא מלווה את הפיתוח של מכונית הדגל החשמלית העתידית שלה, EQS, בחשיפה תקשורתית, שלא הייתה מביישת שום סדרת ריאליטי אמריקנית. החל בהדלפות של תמונות "סודיות" של המכונית במהלך ניסויים וכלה בסיקור מתגלגל של ההכנות לייצור, פיתוח הסוללות ועוד.

אותה חשמלית-על, שמבוססת על ה-S קלאס החדשה, תיחשף רשמית באמצע אפריל ובינתיים אנחנו "מסתפקים" בנסיעת מבחן בגרסת הבנזין הקלאסית S500, שתימכר מן הסתם בכמויות הרבה יותר משמעותיות מאחותה המחושמלת.

חיצונית בחרו מעצבי מרצדס במסלול בטוח וסולידי. ה-S החדשה לא מנסה לפרוץ דרך אלא מאמצת את קווי המתאר והפרופורציות הידידותיות לעין של סדרות ה-C וה-E הקיימות. מבט בוחן יותר יגלה מאמצים הנדסיים לא מבוטלים, שהושקעו כדי להעניק למכונית הענקית הזו מבנה סופר אווירודינמי ויעיל שכולל ידיות דלתות חשמליות ששוקעות פנימה, חישוקים אווירודינמיים, גריל שמוטמע לתוך המרכב ופרופיל נטול פינות חדות.

לא קשה גם להבחין במערך היקפי צפוף של חיישנים מסוגים שונים ומשונים מי שדואג שמא יטעו בינו לבין נהגים "עממיים" של C קלאס יכול להירגע. עם אורך של כ-5.3 מ' זו המכונית הפרטית הארוכה ביותר הנמכרת בישראל ומערך הפנסים הממוחשבים שלה, מלפנים ומאחור, זורח בלילה כמו שרשרת יהלומים של טיפאניס במסיבה של האלפיון. בשורה התחתונה יש לה נוכחות כביש שקטה אבל סמכותית מאוד.

שוויון מעמדות בנוסח מרצדס בכל המושבים

תא הנוסעים מציג דילמה מעמדית. מצד אחד מכוניות כמו ה-S קלאס, במיוחד בגרסה המוארכת, נרכשות על תקן מכוניות שרד רשמיות. כלומר, האח"מים יושבים מאחור ומלפנים יושבים נותני השירותים, כלומר הנהג הפרטי, המאבטח/עוזר אישי וכו'. מצד שני ב-S קלאס הזו נהנים דווקא היושבים מלפנים מרוב הצעצועים הטכנולוגיים, חל במערכת העיסוי המשוכללת ביותר בה נתקלנו עד היום ברכב סדרתי, עבור דרך מושבים אקטיביים שהיינו שמחים להתקין בחדר העבודה שלנו וכלה במסך מולטימדיה אנכי, ענקי וחד.

כמובן שגם היושבים מאחור נהנים ממושבי מחלקה ראשונה מתכווננים חשמלית וממרווח רגליים גדול מספיק להצבת עוד נוסע על שרפרף מתקפל לפניהם. אבל לרשותם עומד רק טאבלט שליטה קטן והם נאלצים לוותר על העיסוי (אופציה). האם מדובר בסוג של שוויון מעמדות נוסח מרצדס?

כל יושבי הרכב נהנים מאיכות ייצור, חומרים וגימור ברמה שניתן לצפות לה ממכונית דגל גרמנית כולל בידוד רעשים אבסולוטי, חיפוי עור וסווייד עם תפירה מרהיבה על כל משטח פנימי, גימור עור, מתכת ועץ ברמה של מלונות בוטיק, מערכת קול שחודרת לנימי הנפש ומערכת מיזוג-טיהור ברמה של מעבדות קורונה. התפעול והלימוד של עשרות התפריטים והמערכות ידרוש מכם לגייס נהג פרטי עם תואר בהנדסה מהטכניון, עסק יקר. מצד שני למכונית יש כבר היום יכולות אוטונומיות מתקדמות, שמאפשרות לה לנסוע מחיפה לתל-אביב, למשל, עם מעט מאוד מעורבות של הנהג. המכונית הזו גם מתוכננת לאוטונומיה מלאה בעתיד, באמצעות עדכוני תוכנה שיהיו רלוונטיים ככל שהרגולציה תאפשר, כך שאולי בכל זאת תוכלו לחסוף את משכורתו של הנהג.

באגף ההנעה אין הרבה ריגושים. ה-S500 מונעת על ידי מנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3 ליטר, שמכיל את כל מערכות העזר "הירוקות" המתבקשות כיום, מייצר 435 כ"ס ו-52 קג"מ ומשודך לתיבה בת 9 מהירויות. אלה נתונים, שגם מכוניות שעולות פחות מחצי מציעות כיום. אבל בזכות הנדסה עילית וחומרים מהעתיד הלימוזינה הענקית שוקלת כ-1.95 טון בלבד, הישג מרשים באמת.

התוצאה היא תאוצה מאפס למאה בפחות מ-5 שניות, צבירת מהירות מכובדת על כל שיפוע ושיוט נטול מאמץ במהירויות אנטי-חברתיות על הכביש המהיר. אם להאמין למרצדס צריכת דלק הממוצעת של הדגם הזה היא כ-12.5 ק"מ לליטר וגם זה נתון חסר תקדים בפלח העילי, שלרוב מייחס לצריכת הדלק חשיבות זניחה. התיבה האוטומטית חלקה אבל יודעת להעביר הילוכים בצורה מאוד מהירה תחת עומס. עם זאת היינו שמחים לקבל צליל מנוע יותר מרגש במצב הספורטיבי.

עד שלא תנסו, לא תאמינו ליכולות

את ההפתעות האמיתיות שומרת המכונית לתחום הדינמי. שלושה עשורים של מבחני דרכים על מיטב מכוניות העולם לא הכינו אותנו ללימוזינה של חמישה ורבע מטר, שמסוגלת לבצע פניית פרסה הדוקה ברחוב עירוני צפוף ולתמרן בחניונים כמו האצ'בק של 4 מטר. וגם לא ללימוזינה שמסוגלת לבצע תמרוני חירום אגרסיביים - שבירה ימינה, שמאלה, בלימה, האצה - או לתקל פניות עקלתון הדוקות על כבישי הרים צרים כמו מכונית ספורט קומפקטית.

לסוד ההנדסי קוראים "היגוי אחורי אקטיבי ממוחשב משולב בהנעה כפולה" ואנחנו יכולים לספר לכם עד מחר על הטכנולוגיות המחוכמות שמאחוריו אבל חבל על האינצ'ים. עד שלא תנסו לא תאמינו.

כמקובל בפלח העילי יש ל-S קלאס גם מתלי אוויר ממוחשבים, ששומרים על המרכב מאוזן למרות, שאפילו במצב התכנות הנוח ביותר הם מרימים לעיתים ידיים בעת מפגש עם בורות חורף ישראלים עמוקים.

1.25 מיליון שקל, לפני תוספות מיוחדות שיכולות להסתכם בעוד כמה מאות אלפי שקלים, הם לא סכום, שמבהיל בימינו את הלקוחות הטיפוסיים בפלח הזה. רובם ממילא יודעים איך לגלגל אותו על מקלט מס כזה או אחר. אבל ענייני כסף ושוק ההון לחוד המכונית הזו היא הישג הנדסי מרשים, שמציב לתעשיית הרכב רף טכנולוגיה, נוחות ודינמיקה שיהיה קשה מאוד להשגה בשנים הקרובות וזה עוד לפני הצגת הגרסה החשמלית. אתה שומע את זה, אלון מאסק?

חלק מהמתחרות

לקסוס LS 2021
במחיר שמתחיל ב-800 אלף שקל משווקת לקסוס את מכונית הדגל שלה LS, שעברה לאחרונה חידוש תקופתי שכולל עדכון קוסמטי חיצוני, פנסים חדשים ועוד.תא הנוסעים עבר שדרוג מקיף עם מערכת מולטימדיה חדשה, ריפוד חדש ועוד. השלדה עודכנה הנדסית והרכב מיובא כעת רק בגרסת V6 היברידית עם הספק 359 כ"ס והנעה אחורית

לקסוס LS 2021 / צילום: יח"צ
 לקסוס LS 2021 / צילום: יח"צ

ב.מ.וו 750L
1.1 מיליון שקל עולה גרסת 750L של ב.מ.וו, שנמתחת לאורך 5.26 מ' וניצבת על בסיס גלגלים באורך 5.21 מ'. לרכב יש תא נוסעים מאובזר ומפואר, מושבי מחלקה ראשונה מאחור ומערך פיקוד דיגיטלי. למנוע יש שמונה צילינדרים בנפח 4.4 ליטר, שמייצרים 530 כ"ס ומניעים את כל הגלגלים. הזינוק ל-100 אורך 4.1 שניות

ב.מ.וו 750L / צילום: יח"צ
 ב.מ.וו 750L / צילום: יח"צ

אאודי A8
835 אלף שקל הוא המחיר ההתחלתי של אאודי A8 החדשה. אורכה 5.17 מ' ובסיס הגלגלים שלה באורך 3 מ'. למכונית שלדה מתוחכמת עם הנעה כפולה, מתלים אלקטרוניים והיגוי אחורי ותא נוסעים עמוס באלקטרוניקה עדכנית ויכולות ניהוג סמי-אוטונומיות. המנוע הוא V6 טורבו בנפח 3 ליטר, שמייצר 340 כ"ס

אאודי A8 / צילום: יח"צ
 אאודי A8 / צילום: יח"צ