טורקיה | פיצ'ר

אחרי שנים של מדיניות כלכלית תזזיתית, ארדואן מזעזע את טורקיה פעם נוספת

מדיניות כלכלית לא שגרתית גורמת למשקיעים לחשוש כבר זמן רב, והם מושכים כסף מהמדינה בשנים האחרונות בגלל חשש ליציבותה

הנשיא ארדואן / צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky
הנשיא ארדואן / צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky

הכלכלה הטורקית מתמודדת עם טלטלות חדשות לאחר הסילוק המפתיע של נגיד הבנק המרכזי במדינה על ידי הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן. הפיטורים מתווספים לשנים של מדיניות כלכלית לא צפויה, המפחידה משקיעים זרים ואולי זורעת את הזרעים למשבר כלכלי.

ביום שישי האחרון, החליף ארדואן את נאסי אגבל בסהאפ קאביסוגלו, חבר פרלמנט לשעבר ממפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן. קאביסוגלו צידד באופן פומבי בקריאות הנשיא להורדת שיעור הריבית, למרות שהאינפלציה השנתית הגיעה בפברואר לשיעור של 15.6%.

ארדואן, שפיטר שלושה ראשי בנק מרכזי תוך פחות משנתיים, מעדיף שיעורי ריבית נמוכים כחלק מאסטרטגיה לעידוד הצמיחה. הוא התנגד למדיניות שקבע אגבל, שהעלה את שיעור הריבית במאמץ להילחם באינפלציה ולעזור לטורקיה להימנע ממשבר. המדיניות של אגבל עודדה משקיעים לשפוך מיליארדי דולרים בחזרה למדינה מאז שהתמנה בנובמבר.

פיטוריו הפכו את יום שני האחרון לאחד הימים הגרועים מבחינת היפטרות מנכסים הנשלטים על ידי הלירה הטורקית, זאת מפני שמשקיעים ביקשו להקטין את חשיפתם למטבע הזה. הלירה צנחה ב־7.5% מול הדולר ביום אחד. קאביסוגלו ביקש להרגיע את השווקים ואמר שיקטין את האינפלציה אבל לא אמר אם שיעורי הריבית ישתנו.

ארדואן הגן על מדיניותו בנאום שנשא בפני פסגה של חברי מפלגתו ביום רביעי, ואמר שהתנודתיות בשוק השבוע לא משקפת את היסודות החזקים של הכלכלה הטורקית. "הוכחנו שוב ושוב שאנו חסינים מול כל מיני זעזועים", אמר.

עשור של חוסר יציבות כלכלית

ארדואן, השולט בטורקיה כראש ממשלה ואחר כך כנשיא מאז 2003, פיקח על שנים בהן הייתה התרחבות כלכלית מהירה בעשור הראשון שלו בשלטון, כשהממשלה השקיעה בתשתיות ואימצה מדיניות שעודדה צמיחה.

אבל בעשור האחרון, טורקיה נאבקת בחוסר יציבות גובר, כולל הפגנות עממיות נגד ארדואן, כניסת מיליוני פליטים מעיראק וסוריה והתקפות טרור של דאע"ש ושל חמושים כורדים.

בנפרד, אימוץ שיעורי הריבית הנמוכים ומדיניות כלכלית לא שגרתית אחרת על ידי ממשלתו של ארדואן גרם לעתים למשקיעים בינלאומיים להוציא כסף מטורקיה בגלל חשש ליציבות המדינה.

טורקיה נכנסה למשבר מטבע ב־2018 לאחר שהנשיא האמריקאי לשעבר דונלד טראמפ הכפיל את המכסים על פלדה ואלומיניום, כחלק מסכסוך על החזרתו של כומר אמריקאי שהיה כלוא במדינה. ארדואן מינה את חתנו, בראט אלבאירק, להוביל את משרד האוצר, וגרם למשקיעים לחשוש אפילו יותר לגבי מעגל היועצים הצר של הנשיא הטורקי.

"בסופו של דבר כל המומחים סולקו, וארדואן מוקף באומרי הן", אמר אטילה יסלאדה, כלכלן טורקי מוביל.

המטבע התייצב רק לאחר שהבנק המרכזי הוכרח להעלות את הריבית ל־24% בספטמבר 2018, וזה היה שיעורה במשך כעשרה חודשים.

עליית הריבית ב־2018 ייצבה את הכלכלה והמעיטה בכמות ההלוואות הזולות, שעזרו לטורקיה לקצץ את הגירעון שלה וליצור עודף תקציבי ב־2018 וחלק מ־2019.

עד אמצע 2019, החלה טורקיה לקצץ בשיעור הריבית שוב ובנקים במדינה, בעידוד ממשלתו של ארדואן, החלו לתת הלוואות למשקי בית טורקיים ולעסקים, ותידלקו כך את הביקוש למוצרים מיובאים.

אגבל, שמונה בנובמבר 2020, העלה את שיעור הריבית מאמץ להכיל את האינפלציה ולמשוך בחזרה למדינה כסף זר.

"אגבל לא קיבל סיכוי לסיים את מה שהתחיל", אמר סלבה דמיראלפ, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קוץ' באיסנטבול ולשעבר כלכלן בסגל של הפדרל ריזרב.

האם טורקיה תצליח לשלם על יבוא חיוני?

סילוק של נגיד בנק מרכזי שמשקיעים זרים רבים סומכים עליו חידש חששות לגבי משבר במאזן התשלומים, במסגרתו לא תצליח טורקיה לשלם על יבוא חיוני או לטפל בחוב שלה במטבעות זרים. טורקיה מסתמכת על כסף של משקיעים זרים למימון תשלומי חוב במטבע זר.

בנקים טורקיים מחזיקים 88.7 מיליארד דולר בחוב חיצוני במטבעות זרים לטווח קצר, ואלה יגיעו לפירעון בשנה הבאה, כך מסרה החברה Capital Economics. מדובר בסכום המקביל לכ־12% מהתל"ג.

בשנים עברו, בנקים היו מסוגלים לדחות את החזרי ההלוואות האלה לעתיד, אבל הזעזועים לביטחון הכלכלי גורמים לחלק מהבנקאים לחשוש שמוסדות יבקשו את התשלום בחזרה ולא יסכימו לדחות את פירעון ההלוואות הפעם.

"זה סוג של אירוע שיכול להתחיל משבר במאזן התשלומים כי כעת נראה לי שהאמינות אבדה", אמר ניקולאי מרקוב, כלכלן בכיר בחברה Pictet Asset Management.

ארדואן לא צפוי לבקש הסכם עם קרן המטבע הבינלאומית להצלת הכלכלה. במשבר של 2018, פקידי ממשלה בכירים אמרו שהסכם עם קרן המטבע הבינלאומית לא נמצא בסדר העדיפויות של טורקיה.

הנתיב הסביר ביותר, כך אומרים משקיעים, הוא שטורקיה תבקש הסכם עם קטאר. בשנה שעברה, נתנה קטאר לטורקיה 15 מיליארד דולר בהסכם החלפה - הלוואה לטווח קצר שעזרה לייצב את הלירה הטורקית. בעבר עשתה אנקרה חילופי מטבע כאלה גם עם סין.

אי היציבות בבנק המרכזי מקשה על שיקום הכלכלה הטורקית מסדרה של זעזועים חיצוניים. בשנים האחרונות, נאלצה טורקיה להתמודד עם מלחמות במדינות השכנות סוריה ועיראק, עם התקפות טרור ועם מגפת הקורונה. הצבא הטורקי ניסה לבצע הפיכה ב־2016 וכשל.

ארדואן גם הרחיב את אחיזתו במדינה בשנים האחרונות, והצליח להיפטר מיריבים פנימיים ופוליטיקאים ממפלגתו שאתגרו את שלטונו. הוא דחה שוב ושוב את עצתם של פקידים בכירים בטורקיה כמו אגבל, שביקשו גישה קונבנציונלית יותר לכלכלה.

"הכוח נמצא בידי הנשיא", אמר סאביט דגדאס, לשעבר סגן מזכיר באוצר הטורקי. "בסופו של יום אין להם סמכות או שהם לא מצליחים לשכנע את הנשיא", אמר, בהתייחסות ליועציו של ארדואן.