צ'ק אין | פיצ'ר

שבעה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמזמינים חופשה לקיץ

מגפת הקורונה גרמה לחוסר ודאות בענף התעופה, וכדאי לזכור שמה שתקף היום לא בהכרח יהיה תקף גם מחר • מה קורה אם חברת התעופה מבטלת את הטיסה? איך אפשר להבטיח החזר כספי? ומה כדאי לבדוק עוד מהארץ?

נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר
נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר

רשימת המדינות שחושקות בתייר הישראלי, המחוסן בעיקר, הולכת ומתארכת, ועמה גוברת ההתעניינות בהזמנת חופשה לקיץ. הרשימה כבר כוללת את איי סיישל, גיאורגיה, קפריסין, מונטנגרו, יוון, איחוד האמירויות ועוד. באתר "טיסות סודיות" הרשימה מתעדכנת כל העת, לצד פירוט תנאי הכניסה לכל מדינה והאם היעד פתוח למתחסנים בלבד או לכלל הציבור, ומומלץ להציץ לפני בחירת היעד.

לפני שמזמינים חופשה לקיץ כדאי לקחת בחשבון מספר דברים:

1. אי הוודאות: נדמה שאם צריך לאפיין את ענף התיירות והתעופה של השנה האחרונה, הכותרת 'אי ודאות' תהלום את המצב. מה שתקף היום לא בהכרח יהיה תקף גם מחר. החלטות של ממשלות משתנות בהתאם לנתוני התחלואה וסגירת שערים לתיירים, גם אחרי שהם נפתחו בקול תרועה רמה - היא סיטואציה אפשרית בהחלט.

צעדים קיצוניים פחות כוללים החלת סגרים על אזורים או מדינות ושינוי נהלים, למשל בכל הנוגע למקומות בילוי ומסעדות. לאור זאת, ההמלצה הראשונה היא לקחת בחשבון שאופי החופשה וקיומה עשויים להשתנות גם ברגע האחרון, ולכן לצד כל התכנונים צריכה להופיע הערה עם כוכבית '*כפוף לשינויים'.

במסגרת אי הוודאות, אחד מסימני השאלה הגדולים שתלויים כיום מתייחס לילדים שאינם מחוסנים. חלק מהמדינות הצהירו כי יקבלו תיירים מחוסנים בלבד, מכאן שלפיכך ילדים לא יוכלו להצטרף להורים מחוסנים. בנוסף, לא ברור בשלב זה האם הילדים יידרשו להיכנס לבידוד עם החזרה לישראל, כפי שקורה כעת.

2. ביטול והחזר כספי: האפשרות לקבל כספכם חזרה היה והחופשה תבוטל היא פקטור חשוב שיש לקחת בחשבון בעת ההזמנה והיא מתחברת לסעיף אי הוודאות. גם סיטונאי וסוכני התיירות מודעים לכך שאופציית הביטול צריכה להיות חלק מהעסקה, וחלקם מציעים לרכוש מעין הגנה על ההחזר הכספי בעלות של כ-20-30 דולר לאדם לביטול שיתאפשר בטווח של כשבוע-שבועיים לפני הנסיעה.

את ביטול הנסיעה אפשר גם להבטיח דרך סעיף ביטול בפוליסת הביטוח של הנסיעה שאת קיומו מומלץ לוודא מראש לרבות את הסייגים והתנאים לביטול. ההמלצה היא גם לוודא את האופציה לקבל החזר כספי לא רק על הטיסה או המלון אלא גם על שירותים אחרים שמוזמנים מראש, דוגמת כרטיסי כניסה לאתרים. במסגרת זו העדיפו לא לשלם מראש על כל רכיבי הנסיעה (גם את זה סוכני נסיעות רבים מאפשרים).

ומה קורה אם חברת התעופה היא שמבטלת את הטיסה? לו"ז הטיסות נתון לתנודות ולשינויים בהתאם למדיניות המשתנה של מדינות שסוגרות ופותות את השמיים בהתאם לנתוני התחלואה. במקרה כזה, החוק הישראלי (חוק טיבי) מחייב את חברות התעופה להשיב את כספי הנוסעים. חוק לחוד ומציאות לחוד - עד היום נוסעים רבים לא קיבלו החזר על טיסות שבוטלו לפני חודשים ארוכים, כך למשל מאל על. החברות יעדיפו כמובן להשאיר את הכסף אצלן, הן יכולות לעשות זאת בהסכמת הצרכנים דרך הנפקת שובר למימוש עתידי (לעתים מוגדל מהערך הכספי ששולם) ודרך שימת פס על החוק בשיטת 'מצליח'.

לנוסעים נמליץ להתעקש לקבל את המגיע להם גם אל מול טענת חברות תעופה זרות שטוענות כי הן פועלות על פי החוק התקף במדינתן. חלק מהחברות, וייאמר לזכות חברות הלואו קוסט בעיקר - מחזירות את כספי הנוסעים באופן אוטומטי לאחר ביטול הטיסה, מול רוב החברות יש לשנס מותניים. אם העסקה בוצעה דרך סוכן נסיעות הוא שאמור לקבל את ההחזר מחברת התעופה ולהעבירו לנוסעים.

3. ביטוח בריאות לנסיעה: חשוב להקפיד על רכישת פוליסה לנסיעה, לא רק במידה ומדינת היעד דורשת זאת אלא לטובתכם. מכאן שלא כדאי לרכוש פוליסה באופן אוטומטי ובלי להעמיק בתוכנה דגש על כיסוי במקרה של הידבקות בקורונה ובכלל. קחו בחשבון שייתכן כי מחירי הפוליסה התייקרו ביחס למחירים שהיו לפני המגפה.

4. חוק הגנת הצרכן והעוסקים בישראל: החוק הישראלי מאפשר ביטול עסקה עד 14 ימים ממועד ההזמנה ובלבד שמועדה רחוק לפחות 7 ימים תקף למזמינים בעסקת מכר מרחוק (אינטרנטית/טלפונית) והוא מחייב את העסקים הרשומים בישראל. מכאן שביצוע הזמנה דרך אתר בינלאומי דוגמת אקספדיה לא יאפשר לכם את הביטול במסגרת החוק. שימו לב שאתר בינלאומי שמונגש בשפה העברית אין משמעו כי מדובר בחברה שיש לה נציגות בישראל, מכאן שעבודת גוגל קטנה תגלה האם מדובר בחברה שמיוצגת ומחויבת לחוק הישראלי. בהקשר הזה ובהנחה שהפער במחירים אינו דרמטי, נזכיר כי זה הזמן לפרגן לעוסקים הישראלים ובעיקר לעוסקים בענף שנפגע קשות מהמגפה.

5. את הספונטניות אפשר להשאיר בבית: היות שהמגפה הובילה לא רק לשינו בהרגלי הצריכה אלא גם בהרגלי קבלת הקהל. יש להזמין מראש כרטיסים ולקבוע תאריך לביקור באתרים שונים דוגמת פארקי שעשועים או מוזיאונים. גם במסעדות ישיבה ספונטנית לא תמיד תתאפשר ואם חשקה נפשכם במסעדה מבוקשת - כדאי להזמין שולחן מבעוד מועד. במילים אחרות - הטיול המסתמן לקיץ הוא פחות זורם לפי מה שמתחשק - אלא הוא צפוי להיות הרבה יותר מתוכנן, ברמה יומית ואף שעתית.

6. מה קורה ביעד? התעדכנו מראש מה מדיניות הממשלה ביעד שאליו אתם מתעתדים לנסוע - האם יש סגר לילי (כך למשל בקפריסין) האם מקומות הבילוי פתוחים או סגורים, מהם תנאי הביקור בהם וכד'. זאת ועוד ההמלצה היא לבדוק מהם נהלי בית המלון או מקום האירוח בנוגע לשימוש במתקנים ציבוריים דוגמת בריכה. ידיעה מראש תמגר אכזבות בחופשה.

7. לפני הטיסה: יש לעקוב אחר כל ההנחיות הנדרשות על פי הנחיות התעופה ועל פי הנחיות מדינת היעד: מילוי הצהרת בריאות, ביצוע בדיקת קורונה לפני הטיסה (בטווח של 72-48 שעות) כולל וידוא קבלת התשובות במועד (ולא בטווח גדול מהמוגדר - מה שעשוי להשאיר אתכם מחוץ לטיסה) ובשפה האנגלית. לפני היציאה מישראל, ניתן לבצע בדיקות לפני טיסה במעבדות שהוקמו בנתב"ג בתיאום מראש. העלות: 45 שקל לבדיקה שתוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות וכ-140 שקל לבדיקה שתוצאותיה מתקבלות עד 4 שעות.

כדאי לבדוק מהן תקנות מדינת היעד בכל הנוגע לתחבורה ציבורית מהשדה ואפילו סוג המסכה הנדרשת לטיסה - דוגמת אוסטריה שמחייבת את חברות התעופה ממפעילות הטיסות בקו להקפיד כי הנוסעים יעטו מסכות מסוג N95 ולא מסכות בד או מסכות כירורגיות. לפני הטיסה חזרה לישראל יש לוודא מה דורשת המדינה - כיום כל הנוסעים מחויבים להציג בדיקת PCR שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה. כדאי לבדוק מראש מה עלות הבדיקה במדינת היעד, היכן היא מתבצעת והאם נדרש תיאום מראש לבדיקה. עם הנחיתה בנתב"ג כל הנוסעים נדרשים לבדיקה נוספת. עלות הבדיקה מכוסה על ידי המדינה אולם כדאי לתאם תור מראש באתר Check2fly (על פי מועד הנחיתה המשוער) ולקצר את משך ההמתנה. נכון להיום כל החוזרים לישראל נדרשים לחובת בידוד למעט מחלימים ומחוסנים שמספרם מגיע לכ-6 מיליון איש ואישה.