עוקפות את הסנקציות: איראן וסין חתמו על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה

שר החוץ של סין הגיע לביקור בטהראן, שם נחתם ההסכם הנרחב שכולל השקעות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן • שתי המדינות נתונות תחת סנקציות אמריקאיות, ויחד הן פועלות כדי לעקוף אותן • העמקת שיתוף הפעולה ביניהן עשויה להקשות על החזרה להסכם הגרעין

שר החוץ הסיני וונג יי נפגש היום עם הנשיא האיראני חסן רוחאני בביקור רשמי באיראן / צילום: Associated Press, Iranian Presidency Office
שר החוץ הסיני וונג יי נפגש היום עם הנשיא האיראני חסן רוחאני בביקור רשמי באיראן / צילום: Associated Press, Iranian Presidency Office

איראן וסין חתמו היום (ש') על הסכם שיתוף פעולה ל-25 שנה, במהלך ביקור של שר החוץ של סין בטהראן. ההסכם כולל השקעות סיניות במגזרי האנרגיה והתשתיות של איראן. שתי המדינות נתונות תחת סנקציות אמריקאיות, וההתקרבות ביניהן נועדה לדלל את השפעתן. בייג'ינג ממשיכה לרכוש נפט מטהראן חרף העיצומים האמריקאיים, שהושתו עליה בתקופת כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

"המסמך הוא מפת דרכים מלאה, עם סעיפים פוליטיים וכלכליים, המכסים את שיתוף הפעולה בתחום הסחר, הכלכלה והתחבורה, עם התמקדות מיוחדת במגזרים הפרטיים בשני הצדדים", אמר אתמול דובר משרד החוץ של איראן לטלוויזיה הרשמית, עם תחילת ביקורו של שר החוץ של סין, וונג יי.

העמקת שיתוף הפעולה בין סין לאיראן עשויה להקשות על המאמצים של ארצות הברית ומדינות אירופה להציל את הסכם הגרעין. סין אמנם חתומה עליו, אך נכונותה של איראן להתפשר במשא ומתן עשויה להיות פחותה יותר אם היא מצליחה לעקוף את הסנקציות.

בנוסף לכך, איראן נמצאת במעין תקופת המתנה עד לבחירות לנשיאות ביוני, שבהן ייבחר מחליפו של הנשיא חסן רוחאני לאחר שתי קנדציות. הנשיא הבא עשוי להגיע משורות המחנה השמרני, מה שיקשה עוד יותר על המגעים מול המערב. 

הרפובליקה האסלאמית דורשת מממשל ביידן להסיר את כל הסנקציות שהוטלו עליה מאז שטראמפ פרש מהסכם הגרעין, אך וושינגטון, לפחות באופן מוצהר, מתנה זאת בהפסקת ההפרות של טהראן.

הלילה כבר השמיע גורם אמריקאי עמדה פרגמטית יותר, כשהדגיש שהממשל לא מתעקש על כך שאיראן תהיה זו שתעשה את הצעד הראשון. לדבריו, השאלה היא על אילו צעדים הדדיים יסכימו המדינות כדי להתניע מחדש את השיח, אין זה חשוב מי יעשה אותם ראשון.

ביום חמישי, משרד המסחר של סין מסר כי בייג'ינג תפעל לשימור הסכם הגרעין ולהגנה על "האינטרסים הלגיטימיים" ביחסיה עם טהראן. זאת הייתה תגובה לדיווח ב"רויטרס" שלפיו איראן העבירה באופן עקיף כמות שיא של נפט לסין בחודשים האחרונים. הנפט סומן בתור אספקה ממדינות אחרות, ובמסמכי המכס הרשמיים בסין לא מצוין יבוא של נפט איראני בחודשיים הראשונים של השנה.

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של איראן, וב-2016, אחרי החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות, היא הסכימה להגדיל את הסחר הבילטרלי עם איראן ליותר מ-600 מיליארד בתוך עשור. 

גם יחסיה של סין עם ארצות הברית התדרדרו בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז פרוץ מגפת הקורונה בסוף 2019. בשנת כהונתו האחרונה שינה טראמפ את הטון החיובי שלו כלפי הנהגת סין, וממשלו הטיל על בייג'ינג סנקציות בשל מחיצת האוטונומיה של הונג קונג ודיכוי המיעוט האויגורי המוסלמי שאותו הגדיר רצח עם.

בשבוע שעבר התקיימו שיחות ישירות ראשונות בין נציגי ממשל ביידן לעמיתיהם הסינים, והן התאפיינו בעימות פומבי מול המצלמות, כשהדיפלומטים הבכירים של שתי המעצמות מחליפים מהלומות מילוליות. למרות המתיחות, נשיא סין שי ג'ינפינג הוזמן להשתתף בכנס וירטואלי על משבר האקלים שמכנס ביידן בחודש הבא.