מימושים | פיצ'ר

המשקיע הסתבך, הבנק הפנה עורף, והמניות צנחו: נפתרה התעלומה שהסעירה את וול סטריט

מי הוביל מימושים שמחקו 35 מיליארד דולר מערכי מניות בולטות בוול סטריט, ומה גרם לו למכור? • אילו מניות הושפעו ממכירת הענק, ומה עומד לקרות עכשיו? גלובס עושה סדר במהלך המכירות העצום שהתבצע ביום שישי האחרון בוול סטריט

סוחרים בוול סטריט עוקבים אחרי הנעשה במדדים / צילום: Associated Press, Colin Ziemer/New York Stock Exchange
סוחרים בוול סטריט עוקבים אחרי הנעשה במדדים / צילום: Associated Press, Colin Ziemer/New York Stock Exchange

המהלכים בוול סטריט ביום שישי האחרון היו מטלטלים. מניות חברות הבידור האמריקאיות ויאקום ודיסקברי התרסקו ב-27%, הירידה הגדולה ביותר ששתי המניות רשמו בהיסטוריה שלהן. באופן כללי, 35 מיליארד דולר נמחקו מערכי מניות בולטות בארה"ב.

ענקיות הטק הסיניות שרשומות בבורסות בארה"ב, טנסנט ובאידו, נקלעו במהומת המכירות לאחר שבשבוע שעבר, רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) הודיעה עם קריצה לחברות הסיניות (שלממשל יש בהן יד) כי חברות שלא יעמדו בדרישות הדיווח החשבונאיות יימחקו מהמסחר. נרשמו גם מהלכים קיצוניים במניות קטנות יותר, כמו למשל חברת החינוך GSX טקדו שמנייתה צללה ב-42%.

שמועות החלו להציף את השווקים בעוד המשקיעים ניסו לפענח מה מתרחש. האם זו הייתה קרן גידור גדולה שנקלעה לצרות או התחלה של תיקון רחב יותר במדדים? הנה כל הפרטים שאנחנו יודעים כרגע על מה שהתרחש:

מה הוביל לנפילות?

בנקי השקעות, כולל גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, מכרו בלוקים ענקיים של מניות - מהלך יחסית מקובל בשווקים. בד"כ, העסקה נסגרת בפרטיות ומתבצעת בזמן שהשווקים סגורים.

מה שהיה חריג במהלכים שהתבצעו ביום שישי, היה גודלם - חלק מהבלוקים עקפו את רף המיליארד דולר, כך ע"פ חישובים שהתבצעו באתר "בלומברג", והעובדה שחלק מהמכירות התבצעו בשעות מסחר רגילות.

מדוע תגובת המשקיעים בוול סטריט הייתה חריפה כל כך?

מכירת בלוקי מניות, במיוחד כאלו בהם ערכי המניות הם מתחת למחירי המסחר - כפי שהיה ביום שישי, נחשבת בד"כ כמרגשת עבור המשקיעים, בעיקר כאשר זהות המוכר אינה ידוע. בפשטות - מדובר בפחד שמישהו אחר יודע משהו שאתם לא יודעים.

לכן מניות של מתחרותיה של באידו כמו קבוצת עליבאבא גם כן נפלו בחריפות בבוקר שישי, כאשר המשקיעים עוד ניסו לגלות מי מאחורי המהלך שטילטל את המדדים. עליבאבא התאוששה לאחר שהתגלה בוול סטריט כי מהלך המכירות הענקי היה ספציפי ולא סקטוריאלי.

מי עומד מאחורי מימושי הענק?

לפי דיווחים בבלומברג, קרן הגידור ארכגוס, המשרד המשפחתי של המשקיע ביל הואנג, עמד מאחורי המהלך. להואנג יש קריירה ארוכה ושנויה במחלוקת. הוא היה בן חסותו של ג'וליאן רוברטסון, מנהל קרן הגידור טייגר. הואנג לקח על עצמו את פיתוח משרד טייגר אסיה, שמוקם בניו יורק ונפתח עם סיוע של הבוס רוברטסון. 

בשנת 2012 הוא הודה באשמת סחר פנים במניות בנק סיני והסכים לפשרה מחוץ לבית המשפט שעלתה לו מעל 60 מיליון דולר ובסגירת טייגר אסיה.

עם זאת, הואנג לא הפסיק לסחור. במקום, הוא התמקד במשרד המשפחתי ארכגוס ובהון העצמי שלו.

מה השתבש אצל הואנג?

הבנקאים של הואנג דרשו ממנו למכור מניות בשווי של מעל 20 מיליארד דולר לאחר שחלק מפוזיציות המסחר שלו הפסיקו להכניס כסף, כך לפי מקורות שביקשו להישאר אנונימיים, מאחר ומידע רשמי בנושא לא פורסם עדיין.

לאחר שההשקעות של ארכגוס החלו לאבד כסף, הבנקים שהלוו לקרן את הכסף להשקעות החלו לדרוש יותר ויותר ביטחונות ואז גם יישמו את זכות המימוש שלהם.

אילו מניות הושפעו מהמהלכים ביום שישי?

9 מניות חטפו את הנזק העיקרי - ויאקום ודיסקברי האמריקאיות; טנסנט מיוזיק, באידו, GSX, ויפשופ ו-iQiyi הסיניות; ופארפטצ' הבריטית.

מה יקרה עכשיו?

המשקיעים מסביב לעולם בכוננות גבוהה כדי לראות אם יתבצעו עוד מכירות בלוקים ואם חגיגת המכירות של הואנג וארכגוס תשפיע בצורה רוחבית יותר על השווקים. בנוסף, כעת עולה השאלה מדוע כל כך הרבה בנקים גדולים הלוו כל כך הרבה כסף למשרד משפחתי כשלמייסד שלו יש עבר בעייתי.

עוד שאלה שמעלים המשקיעים כעת היא האם קרנות גידור נוספות עומדות להיפגע. לרבות יש חשיפה לאותו סל המניות כמו לארכגוס ומשפחת הואנג, ועם ההתאוששות בכלכלת ארה"ב, רבים ממליצים על מימוש החזקות במניות סיניות.

עם זאת, לא הכל שלילי. חלק מהאנליסטים צופים סיכוי גבוה לרווח. בהודעות ללקוחות, בנק סיטיגרופ הציע לרכוש מניות באידו, טנסנט מיוזיק ו-ויפשופ בזמן שהמחיר שלהן עוד נמוך.