המסלול של הבנקים אל הטכנולוגיה עובד גם בכיוון ההפוך

בחודש שעבר עשתה פלטפורמת האשראי הדיגיטלית לנדינג קלאב היסטוריה, והפכה לפינטק הציבורי הראשון שרכש בנק • ההזדמנויות המימוניות והאסטרטגיות המשמעותיות שבמהלך עשויות ליצור מגמה חדש • האם בקרוב יתרחשו מהלכים דומים בישראל?

ראשי לנדינג קלאב בהנפקת החברה בניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew
ראשי לנדינג קלאב בהנפקת החברה בניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew

השילוב בין חדירת ענקיות טכנולוגיה לעולם הפיננסים ובין הצמיחה בכמות ובשווי של פינטקים (חברות טכנולוגיות פיננסיות) המציעים שירותים חדשניים, מסב לבנקים בעולם אתגרים כבדים. אתגרים אלה מתעצמים לנוכח רפורמות ה"בנקאות הפתוחה", המאפשרות לגופים שאינם בנקאיים לגשת לחשבון הבנק של לקוח, בהסכמתו, ולהציע לו שירותים פיננסיים באמצעותם.

פיתוח עצמי של טכנולוגיות בנקאיות לשיפור הצעת הערך ללקוח הוא מורכב ויקר. זו אחת הסיבות המרכזיות לחשיבות האסטרטגית שבנקים רבים מייחסים לשיתוף פעולה עם פינטקים. חלק מהבנקים רוכשים חברות פינטק, על הטכנולוגיה המתקדמת שברשותן, בעוד שאחרים מבססים שיתופי פעולה עימן לשילוב יכולות מתקדמות במערכותיהם, או משקיעים בפינטקים, תוך קבלת גישה לטכנולוגיה שלהם.

אולם בשבועות האחרונים, המסלול החד-סטרי שבמסגרתו הבנקים רוכשים חברות פינטק, הפך דו-סטרי. זאת, לאחר שפלטפורמת האשראי הצרכני האמריקאית לנדינג קלאב (LC) השלימה רשמית את תהליך רכישת הבנק Radius, בעוד ש-SoFi, פלטפורמה דומה, הכריזה על רכישת בנק.

יתרונות בהפיכה לבנק

LC הוקמה ב-2006 כפלטפורמת תיווך הלוואות מעמית לעמית (marketplace lending), המנגישה למשקיעים את היכולת להשקיע בהלוואות צרכניות. החברה הונפקה ב-2014 בשווי של כ-5.4 מיליארד דולר, שהוכפל סמוך להנפקה. מאז הקמתה הועמדו באמצעות LC הלוואות ביותר מ-60 מיליארד דולר.

בשנים האחרונות ספגה מניית LC מהלומות עזות, על רקע אתגרים במודל העסקי וביכולת להגיע לרווחיות. אומנם ב-2019 החברה תיווכה בהלוואות בסך כ-12.3 מיליארד דולר, והכנסותיה הסתכמו בכ-759 מיליון דולר - אך עדיין הציגה הפסד נקי של כ-31 מיליון דולר.

לנוכח הקורונה, ב-2020 ירדו היקפי ההלוואות שהועמדו לכ-4.3 מיליארד דולר, עם הכנסות של כ-314 מיליון דולר והפסד נקי של כ-188 מיליון דולר. לא בכדי, ממחיר שיא של מעל 100 דולר למניה ב-2015, באוקטובר 2020 צנח המחיר לפחות מ-5 דולרים.

ואולם, בפברואר הפכה LC לפינטק הציבורי הראשון בארה"ב שרכש בנק, עת רכשה את Radius בכ-185 מיליון דולר. לאחר שהציגה למשקיעים את משמעויות הרכישה, מניית LC זינקה בכ-80%, לכמעט 22 דולר למניה.

המהלך עשוי להוות עבור LC קפיצת מדרגה, ממגוון סיבות.

ראשית, רכישת הבנק פותחת בפני LC מימון מבוסס פיקדונות מהציבור, שהינו זול משמעותית מהחלופות, מפוזר ויציב יותר. LC מעריכה שעלויות המימון שלה תרדנה בכ-90%, בהתאם לריבית המשוקללת לפיקדונות בבנק הנרכש. בנוסף, הרכישה תפתח בפני LC גישה לאשראי מובטח מהבנק המרכזי.

שנית, הצעד ייצור עבורה אפיקי הכנסה חדשים, ויאפשר להעצים אפיקים קיימים ולהגביר את יציבותם. לדוגמה, עד כה, טרם מכירת ההלוואות למשקיעים, בנקים צד ג' מימנו והחזיקו אותן, בתמורה לעמלות, שב-2020 הגיעו לכ-20 מיליון דולר. כעת, LC תחסוך עמלות אלה ותקבל הכנסות ריבית מהחזקת הלוואות על המאזן. כתוצאה מכך, להערכתה, המודל העסקי החדש יהיה רווחי יותר בכ-40%.

 
  

אומנם כעת תידרש LC להחזיק הון רגולטורי כנגד ההלוואות, כמו בנק. אולם להערכתה, התשואה להון שתפיק תהיה גבוהה משמעותית מזו של בנק מסורתי.

לצד היתרונות בעצם הרישיון הבנקאי, Radius מקנה ל-LC יתרונות משמעותיים: ממשק API קיים, שעליו מבוססים שיתופי פעולה שצבר לאורך השנים עם מגוון פינטקים, שאת שירותיהם הוא מנגיש ללקוחותיו.

בהפשטה, API הינו ממשק המאפשר נגישות לנתונים פיננסיים של לקוחות, עם תוכנות חיצוניות לבנק. כך מתאפשר לפינטקים להתממשק עם מערכות הבנק לצורך הצעת שירותים, וללקוחות מתאפשר להשתמש בשירותים אלה בממשק אחוד על גבי מערכות הבנק. לדוגמה, הרכישה תאפשר ל-LC ליהנות משיתוף הפעולה הקיים של Radius עם הפינטק Goalkeeper, המסייע לחסוך כסף באופן אוטומטי למטרות שהגדיר הלקוח.

החזון המוצהר של LC הוא ליצור פלטפורמה אחודה, שדרכה יוצע ללווים, לחוסכים ולמלווים מגוון רחב של שירותים פיננסיים שיסופקו גם בידי ספקי צד ג'. זוהי וריאציה על תפיסת "בנקאות כשירות"- Banking-as-a-Service (BaaS), שנועדה ליצור ללקוחות הצעות ערך רחבות ומגוונות על הפלטפורמה הבנקאית, שהשירותים הבנקאיים "הקלאסיים" הם חלק מהן.

אסטרטגיה חדשה - רכישת בנקים

בשנים האחרונות בוחנים מגוון פינטקים את האפשרות לקבל רישיון בנקאי בארה"ב. ביולי 2020 הפכה Varo Money, המספקת שירותי בנקאות דיגיטליים, לפינטק הראשון שקיבל רישיון בנקאי מלא. עד אז, החברה שיתפה פעולה עם בנק מסחרי. הרישיון הבנקאי אפשר ל-Varo Money להוזיל משמעותית את עלויות המימון ולחסוך תשלומי עמלות לבנק. גם הפינטק סקוור, המסייע לעסקים לקבל תשלומים באשראי, קיבל החודש רישיון בנקאי.

ואולם, תהליך קבלת רישיון בנקאי הוא ממושך וכרוך בקשיים. למשל, ל-Varo Money התהליך ארך כשלוש שנים. מנגד, רכישת בנק מניבה תוצאה דומה בפרק זמן קצר מהותית.

לכן, להערכתנו, LC מסמנת מגמה חדשה. כאמור, לפני כשבועיים גם פלטפורמת האשראי האמריקאית SoFi הודיעה שתרכוש בנק קהילתי קטן בקליפורניה בכ-22.3 מיליון דולר. זאת, למרות ש-SoFi כבר החלה בתהליך של קבלת רישיון בנקאי, וב-2020 אף קיבלה אישור מותנה לכך.

בתנאים הנוכחיים בשווקים, ישנן חברות פינטק בשלות, בעלות שווי גבוה ומזומנים בהיקף משמעותי, המקנים להן אפשרות ריאלית לרכוש בנקים ולמנף את הרישיון הבנקאי, תוך שילוב בנקאות כחלק מהמודל העסקי שלהן. לדוגמה: חברת הברוקראז' e-toro, שתתמזג עם שלד בורסאי (SPAC), לפי שווי עתק של 10.4 מיליארד דולר.

גם חברות ופלטפורמות האשראי החוץ-בנקאיות בישראל ממשיכות לצמוח, וחלקן אף הפכו לחברות ציבוריות. הפיכה לבנק עשויה לאפשר להן גיוס פיקדונות (לצד גיוס אג"ח בשוק ההון לחברות הציבורית שבהן) וכך להגדיל ולהוזיל את מקורות המימון שלהן ובהתאם את האשראי שביכולתן להעמיד.

בקרוב צפויים לפתוח את שירותיהם לציבור הבנק הדיגיטלי הראשון, שקיבל רישיון בנקאות בישראל, ואגודת האשראי אופק, שקיבלה רישיון מרשות שוק ההון, ולהערכתנו הם עשויים להיות יעדים מעניינים לרכישה או מיזוג כאמור.

שילובים כאלה עשויים ליצור בנקים דיגיטליים חזקים, שיציעו ללקוחות בישראל טכנולוגיות חדשניות ויפתחו את השוק משמעותית.

רו"ח ועו"ד איתי רושקביץ וברק דרורי הם מייסד ויועץ, בהתאמה, בחברת הייעוץ הפיננסי CoAF - Complex of Alternative Finance. הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם