פרמיום להמונים: הקרוס-אובר של קופרה תמשוך הרבה תשומת לב

מומחי המיתוג של קבוצת פולקסווגן הצליחו להעניק לקרוס-אובר החדש של המותג "קופרה" זהות ייחודית ומובחנת • יש לו תא נוסעים שימושי, מאובזר ואיכותי והתנהגות כביש חדה ומהנה אבל המנוע הבסיסי יוצר פער ציפיות מסוים בין המיתוג לביצועים

קופרה פורמנטור 1.5 / צילום: יח"צ
קופרה פורמנטור 1.5 / צילום: יח"צ

תעשיית הרכב נמצאת כיום בתקופה מוזרה, שבה מראית העין מוערכת הרבה יותר מהביצועים ומהתוכן. יצרניות רכב צעירות, דלות בדגמים וברווחים, מקבלות כיום בשוק ההון שווי, שעולה לעיתים על זה של יצרניות רכב ותיקות וגדולות וחברות סטארט-אפ, שמנופפות מול המשקיעים עם הסכמי כוונות מעורפלים מול יצרניות רכב, מונפקות ונסחרות כיום לפי שווי, שלעיתים אינו נופל בהרבה מהשווי של יצרניות הרכב.

זוהי שעתם היפה של יועצי השיווק ומומחי המיתוג למיניהם, שתפקידם לגרום ללקוחות, או לכל הפחות למשקיעים, להאמין שיצרניות הרכב הן "חברות הייטק סביבתיות שפועלות בתחום ה-MOBILITY" ולא חלילה סתם חברות שמייצרות מכוניות. רק בחודשיים האחרונים הודיעו שישה יצרני רכב ותיקים על החלפת הלוגו של מותגים, או של כל החברה, כדי ליצור "זהות תאגידית חדשה".

מי שכתב את ספר ההדרכה בתחום "הצפת ערך באמצעות מיתוג" היא קבוצת פולקסווגן ולמרות שכבר יש לה כיום לא פחות מ-11 מותגי רכב נפרדים מסתבר שתמיד יש מקום לעוד אחד. המצטרף הטרי ביותר לסל הוא המותג "קופרה", לשעבר השם של חטיבת הביצועים של סיאט, והדגם העצמאי הראשון שלו הוא הקרוס-אובר הספורטיבי "פורמנטור".

ההשקעה במיתוג בולטת מאד בעיצוב. החרטום מתהדר בפנסי ה-LED המושחזים, שהפכו מזה זמן לסמל ההיכר של "המועדון" אליו מייחל להצטרף כל מתבגר עם רישיון טרי ותספורת מוהוק. הגריל המושחר נושא במרכזו את הלוגו בצבע ברונזה של המותג, הפגוש הקדמי יורד עמוק יותר מהמקובל בפלח הקרוס-אובר, מפשק הגלגלים הרחב מודגש על ידי חישוקי 18 מעוצבים, שעוטים גומי קרבי, הכנפיים האחוריות בולטות החוצה בזווית חדה וגם הזנב מחצין זוויות חדות עם מעין "כנף" בולטת בדלת האחורית. ולא נפקד מקומו של פס אורות לד אדומים, שנמתח לכל רוחב הזנב ובולט ממרחק של קילומטרים בלילה.

זו מכונית נאה, שמושכת ברחוב הרבה תשומת לב, אם כי לא מעט צופים צעירים חווים דיסוננס לנוכח קרוס-אובר משפחתי שנושא עליו את הסמל המקודש של "מותג הצעירים".

 
  

הנדסת אנוש עבור דור האייפון

תא הנוסעים ממשיך את הרושם החיצוני המוחצן אבל מבלי להקריב את השימושיות. סף הכניסה נמוך יחסית לזה של רכבי קרוס-אובר אבל עדיין די נוח, תנוחת הישיבה קרובה יותר לקרקע מזו של סיאט אטקה למשל ומרחב הראש הנדיב מאפשר לאכלס גם נוסעים גבוהים לפנים ומאחור. המושבים הקדמיים חובקים את הגוף ומעניקים תמיכה משופרת בפניות הדוקות והמושב האחורי מציע שפע של מרחב רגליים וכתפיים. תא המטען מסתפק ב-420 ליטר אבל בסה"כ הרכב יכול למלא מטלות משפחתיות, שרחוקות מאד מהתדמית המיוחסת למותג קופרה.

עיצוב עמדת הפיקוד נשלט על ידי מסכי LCD וכולל לוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי עם שפע של מידע "ספורטיבי" ומסך מולטימדיה גדול. כמו בליאון החדשה, הנדסת האנוש תוכננה על ידי אנשי דור הסמארטפון עבור לקוחות כמותם. כלומר, אין כמעט מתגים פיזיים וכל פונקציה בסיסית, כולל שליטה במיזוג, דורשת לחפש את האייקונים של תפריטי התפעול על מסך המגע. לא תענוג גדול למי שזקוק למשקפי קריאה. במיוחד לא תוך כדי נהיגה.

רמת האבזור והגימור התקנית נדיבה מאוד ביחס למקובל וכוללת בין השאר ריפוד מושבים ספורטיבי, גג חשמלי הכרחי, שנפתח בזריזות לתנוחה חצי-פתוחה (סמל ההיכר של נהגי סיאט בארץ), הגה עור, מערכת קול של מותג אודיו צעיר ואופנתי ו"תאורת אווירה" היקפית, שממלאת גם תפקיד כמערכת התרעה חזותית בסיטואציות מסוכנות. יש כמובן גם מערך צפוף של עזרי סיוע לנהיגה, שכולל כמעט את כל האופציות האפשריות.

איכות הייצור לוקחת את הרכב למחוזות הפרמיום עם דיפונים מפלסטיק דחוס ואיכותי ובידוד רעשים ברמה גבוהה ומומחי המיתוג גם פיזרו ביד נדיבה ברחבי התא ומסביבו את הלוגו של המותג. אוקיי הבנו, קופרה. זה מותג עצמאי.

הפער בין ציפיות הספורטיביות לביצועיים המשפחתיים

מכיוון שבכל זאת מדובר ביצרנית גרמנית לא נפקד מקומן של אופציות אבזור ממותגות למשעי, שכוללות ריפוד עור, מושב חשמלי, חישוקים ייחודיים, צבע מיוחד וכו' ומטרתן העיקרית היא לגהץ עוד אי אלו אלפי שקלים מכרטיס האשראי של הרוכש.

הפורמנטור מוצעת בישראל עם אופציה למנוע ה-2 ליטר טורבו המהולל של אטקה קופרה (ואאודי S3) אבל את מפגש ההיכרות איתה ערכנו דווקא עם גרסת הבסיס, שמצוידת במנוע ה-1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס, אותו ניתן למצוא בכל ליין הדגמים של קבוצת פולקסווגן.

המנוע רתום למשקל עצמי של כ-1.46 טון, צנוע יחסית לפלח ולממדים, והביצועים סבירים בהחלט עבור קרוס-אובר משפחתי. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות, איטית יותר בכמה עשיריות מסיאט אטקה המקבילה עם אותו מנוע, ובסיוע תיבה כפולת מצמדים מכוילת היטב הרכב סוחב במרץ בעליות ומשייט ברוגע במהירויות גבוהות.

אלא שהפער בין הציפיות, שיוצרים העיצוב והמיתוג הספורטיביים, לבין הביצועים "המשפחתיים" בולט מאד בגרסה הזו. במיוחד בכל הנוגע כנ"ל לצליל התרבותי של המנוע, שאין בו שמץ מהשריקות, הפיצוצים והנביחות של "המנוע האמיתי". מצד שני זו מגבלה, שהלקוחות הנאמנים של המותג קופרה יוכלו לפתור בקלות באמצעות התקנת מפלטי לחץ, צ'יפ או שניים וכמה מדבקות.

את הערך המוסף האמיתי של המותג מעניקה הפורמנטור על הכביש. ההיגוי מרגיש הרבה יותר כבד, ישיר ועתיר מידע מזה של שאר הדגמים "המשפחתיים" בקבוצת פולקסווגן, מרכז הכובד נמוך יותר מהקובל ברכבי קרוס-אובר, הכיול של בולמי הזעזועים נוקשה יותר והנשיכה של הבלמים חדה ואפקטיבית יותר. ביחד עם חישוקי 18 אינץ' וצמיגים בחתך 45' מקבלים מכונית זריזה, זורמת, מאוזנת ומהנה מאד לנהיגה נמרצת על כבישי מפותלים, אם כי כמובן היכולות של השלדה גבוהות הרבה יותר מהיכולות של המנוע הצנוע. המחיר הוא ספיגת זעזועים קצת יותר נוקשה מזו של האטקה על כבישים משובשים ויכולות שטח מוגבלות ביחס לז'אנר, שדורשות משנה זהירות בכל ירידה מהאספלט.

קופרה פורמנטור 1.5 טורבו עם הנעה קדמית מתחילה בכ-175 אלף שקל אבל יד קלה על רשימה התוספות יכולה להוסיף בקלות עוד 15%. מי שירצה לקבל הנעה כפולה ומנוע טורבו קרבי כבר יצטרך להפליג לטריטוריה של 260 אלף שקל פלוס. עם זאת אלה עדיין מחירים מתונים ביחס לדגמים המקבילים של מותגי הפרמיום הגרמנים, כולל בת הדודה אאודי, ובהתחשב באיכויות הייצור, ביכולות הדינמיות ובמבטי ההערכה שתקבלו מהדור הצעיר, גרסת הבסיס תציע תמורה טובה לא רק לנהגים צעירים אלא גם להוריהם בתנאי, שעדיין לא אפסנו את רוח הנעורים בארון המצעים.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X2 S18

260 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הקרוס-אובר הספורטיבי של ב.מ.וו. הממדים מעט קטנים מאלה של פורמנטור אך תא הנוסעים מרווח ושימושי ותא המטען מכיל 470 ליטר. שלדת ההנעה הקדמית חדה, נוחה ונעימה לנהיגה נמרצת. מנוע 1.5 ליטר טורבו מייצר 140 כ"ס משודך לתיבה אוטומטית ומאיץ ל-100 ב-9.6 שניות

ב.מ.וו X2 S18 / צילום: יח"צ
 ב.מ.וו X2 S18 / צילום: יח"צ

DS4 קרוסבק

179 אלף שקל עולה גרסת הבסיס הקרוס-אובר הספורטיבי והממותג של DS לבית קונצרן PSA. הממדים קומפקטיים יותר מפורמנטור ובסיס הגלגלים מסתפק ב-2.56 מ' אבל תא הנוסעים מאובזר היטב ומעוצב בצורה ייחודית, העיצוב החיצוני מרשים והתנהגות הכביש מושחזת ונמרצת. המנוע הוא 1.2 טורבו עם 130 כ"ס שמאיץ ל-100 ב-10.6 שניות

DS4 קרוסבק / צילום: יח"צ
 DS4 קרוסבק / צילום: יח"צ

קיה אקסיד פרמיום

146 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת של הקרוס-אובר החדש לבית קיה, העיצוב החיצוני נאה, הממדים דומים לאלה של פורמנטור, תא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב והמנוע הוא 1.4 ליטר טורבו, שמייצר 140 כ"ס ומאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות. להתנהגות הכביש אין שאיפות ספורטיביות אבל היא מאוזנת ונוחה

קיה אקסיד פרמיום / צילום: יח"צ
 קיה אקסיד פרמיום / צילום: יח"צ