ביהמ"ש דחה את העתירות נגד תוכנית לבניית 11 אלף יח"ד בצפון קריית אתא

שופט ביהמ"ש המחוזי אברהם אליקים קבע כי תוכנית המתאר המחוזית "מצאה את האיזון הנדרש בין צורכי הפיתוח של מחוז חיפה לבין השטחים החקלאיים, והתוכנית (תמ"ל 1025) לא סוטה ממסגרת זו"

קריית אתא צפון / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
קריית אתא צפון / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, אברהם אליקים, החליט לדחות את העתירות שהוגשו נגד תוכנית קריית אתא צפון (תמ"ל 1025). התוכנית, המציעה בנייה של רובע מגורים חדש ובו 11 אלף יחידות דיור, ממוקמת בין קריית אתא לכפר ביאליק, רובה בשטחים חקלאיים המעובדים על-ידי הישובים כפר ביאליק, אושה וכפר המכבי. התוכנית אושרה  על-ידי הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) בחודש אוקטובר 2019. בית המשפט אף חייב את העותרות לשלם דמי משפט.

התוכנית קודמה על-ידי רמ"י בשיתוף עיריית קריית אתא, ושטחה הוא כ-6,400 דונם. ברובע החדש התכנון כולל 11 אלף יחידות דיור, פארק עירוני ומתחם מסחר, תעשייה, תעסוקה ואחסנה. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים להקמת מוסד להשכלה גבוהה ובית חולים אזורי, שיכלול כ-2,200 מיטות אשפוז, מתוכן יוקצו מיטות לבית חולים גריאטרי ומיטות לבית חולים פסיכיאטרי. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-1,300 יוקצו עבור דירות קטנות שיוקמו במבני מגורים בני 6 עד 18 קומות; ו-1,400 יחידות דיור שיוקצו עבור דיור מוגן.

העתירות הוגשו בין היתר על-ידי מרכז המועצות האזוריות, התנועה הקיבוצית ויישובים שונים באזור קריית אתא, כאשר עיקר הטיעונים נוגעים לסמכות הותמ"ל כמוסד תכנון, וכן לעניין תכנון מתחמים שלא ימומשו בעתיד הקרוב לקום, כמו גם תכנון מתחמים למטרות אזוריות שאינן משרתות בלעדית את שכונת המגורים המיועדת.

השופט אליקים הבהיר לעותרים כי הוא מקבל את תשובת הותמ"ל ביחס לכך שמימוש התוכנית, שמתוכננת על אדמות רמ"י, הוא ריאלי, בהתחשב בכך שרוב יחידות הדיור המאושרות בתוכניות אחרות נמצאות על קרקע פרטית. "נקודת המוצא של חוק הותמ"ל היא קיום מחסור ארצי של יחידות דיור והצורך המיידי בהגדלת הביקוש לדירות ברמה הארצית. עוד מסתבר מתשובת הותמ"ל לעתירת העותרים כי באזור קריית אתא קיימות עתודות הקרקע הגדולות ביותר בבעלות המדינה, להבדיל מערים אחרות במרחב הסובב את חיפה, ולעובדה זו יש משמעות כשמתבקש מימוש מהיר של הליכי תכנון". 

באשר לטענה כי התוכנית "פוגעת פגיעה בלתי מידתית בשטחים החקלאיים", קבע השופט כי לקיבוצים אין בעלות על הקרקע: "זכות הקיבוצים העותרים להחזיק בשטח היא זכות שכירות שנקבעה מכוח חוזי המשפצת עליהם חתמו ונשמרה לרמ"י באותם חוזים להביא לסיום מוקדם של תקופת השכירות בו משתנה ייעודה של המשבצת או חלק ממנה".

לסיכום, השופט קבע כי התוכנית אינה חורגת מתוכנית המתאר המחוזית: "לטעמי, צודקת הותמ"ל בטענתה כי תמ"מ 6, שאושרה בדצמבר 2016 על-ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאחר הליך תכנוני מורכב ובו נשמעו 3,000 התנגדויות, מצאה את האיזון הנדרש בין צורכי הפיתוח של מחוז חיפה לבין השטחים החקלאיים, והתוכנית (תמ"ל 1025) לא סוטה ממסגרת זו". 

עו"ד רון רוגין, שייצג את התנועה הקיבוצית ואת כפר ביאליק בעתירה נגד הותמ"ל, מסר בתגובה: "תמ"ל 1025 כוללת בנייה של שטחי מסחר עודפים בהיקף של כמיליון מ"ר (שווה-ערך ל-40 קניונים) תוך הרס המוני של שטחים חקלאיים פוריים ומניבים, והכול תחת כותרת כוזבת של הגדלת היצע הדיור. תוכניות מאושרות של אלפי יחידות שוכבות בקריית אתא זה שנים כאבן שאין לה הופכין. יוגש ערעור על פסק הדין, אשר נמנע מריסון סוס הפרא המתכנה 'ותמ"ל'". 

ניר מסיקה, סמנכ"ל מטה הדיור הלאומי לשעבר, מסר בתגובה: "הותמ"ל היה שותף מרכזי בשינוי המציאות התכנונית של הממשלה הקודמת. יעדי התכנון, שנפרצו שנה אחר שנה בשיתוף-פעולה מלא עם הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה, היו ההוכחה הניצחת לכך שהחוליה הראשונה בשרשרת ייצור הדירה ביצעה קפיצת מדרגה אמיתית והשלימה פערי הזנחה תכנוניים של שנים.

"כמי שכיהן במהלך שנת 2020 גם כיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז חיפה, טוב עשה סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט אברהם אליקים, שהחליט לדחות את העתירה.

"לתוכנית תהיה השפעה ניכרת על פיתוחה ושגשוגה של קריית אתא. כולי תקווה שהממשלה הבאה והכנסת שתושבע מחר יחזירו במהרה את הותמ"ל לפעילות מלאה שנחוצה במציאות התכנונית השוררת כיום".