אושרה תוכנית ל-12,500 יח"ד בקריית אתא. עו"ד התנועה הקיבוצית: "התוכנית הזאת היא בלוף מוחלט"

הותמ"ל החליטה היום לאשר תוכנית ב קרית אתא (תמ"ל 1025) הכוללת רובע חדש בצפונה של העיר ובו 12,500 יחידות דיור, מבני מסחר, תעשיה ותעסוקה וגם בי"ח אזורי

 

 

קרית אתא צפון / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
קרית אתא צפון / הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה היום (ד') לאשר תוכנית לרובע חדש בצפונה של העיר קריית אתא. התוכנית ממוקמת בין קרית אתא לכפר ביאליק, רובה בשטחים חקלאיים המעובדים על ידי הישובים כפר ביאליק, אושה וכפר המכבי. התוכנית נערכה ע"י האדריכל דב קורן.

התוכנית קודמה ע"י רמ"י בשיתוף עיריית קריית אתא ושיטחה הוא כ-6,400 דונם. ברובע החדש 12,500 יחידות דיור, פארק עירוני ומתחם מסחר, תעשיה, תעסוקה ואחסנה. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים להקמת מוסד להשכלה גבוהה ובית חולים אזורי, שיכלול כ-2,200 מיטות אשפוז, מתוכן יוקצו מיטות לבית חולים גריאטרי ומיטות לבית חולים פסיכיאטרי.

מתוך כלל יחידות הדיור, כ-1,300 יוקצו עבור דירות קטנות שיוקמו במבני מגורים בני 6 עד 18 קומות ו-1,400 יחידות דיור שיוקצו עבור דיור מוגן.

סגן הממונה על התקציבים ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, ציין כי "הוועדה המשיכה גם היום בעבודתה להגדלת היצע יח"ד ואישרה תכנית משמעותית הכוללת 12,500 יח"ד בקריית אתא. התכנית שנעשתה בשיתוף הרשות המקומית כוללת מלבד יח"ד גם אזור תעסוקה, דיור מוגן, פארק מטרופוליני, שטחי ציבור וקו רק"ל וצפויה להפוך את קריית אתא לאחת הערים המרכזיות במטרופולין חיפה".

עו"ד רון רוגין, שהגיש את ההתנגדות מטעם התנועה הקיבוצית, זועם על אישור התוכנית: "התוכנית הזאת היא בלוף מוחלט. מגדלים פורחים באוויר, חלומות באספמיה והולכת שולל של הציבור. ראשית, לקרית אתא אין הסכם גג, שנית, בקרית אתא יש 4 תוכניות מאושרות עם 12,000 יח"ד בתוך קרית אתא, שרובן בכלל לא התממשו. התוכנית הזאת היא מחוץ לעיר. היא לא קשורה לקרית אתא. זאת שיטת הסיפוח. הולכים להרוס פה את אחת מחטיבות הקרקע החקלאיות היחידות שנישארו, באזור הכי מזוהם, הכי מסורטן במדינת ישראל. חבל על האנשים".

מהחברה להגנת הטבע, נמסר: "הוותמ"ל לקחה לעצמה סמכויות מרחיקות לכת, לתכנון יתרת השטחים של קרית אתא, על אף היצע יחידות דיור מאושרות גדול מאוד. לא רק זאת, היא הגדילה לעשות ואישרה אזור תעסוקה ענק ובית חולים מטרופוליני, הרבה מעבר לצרכי השכונה החדשה. התוצאה היא תכנון פרברי ובזבזני, שיפגע במאמצים להתחדשות עירונית".

מילכה כרמל, ראש תחום תכנון וקרקעות במרכז המועצות האזוריות מסרה בתגובה כי "תמ"ל 1025 היא דוגמא קלאסית של שיקול דעת מוטעה של מוסד התכנון לניצול לא יעיל של הקרקע שהיא משאב במחסור במדינת ישראל. תכנית הסובלת מכל החוליים של הועדה לתכנון מתחמים לדיור - תכנית מגלומנית, פרברית, מושכת את משאבי העיר קריית אתא על חשבון העיר הותיקה והשטחים החקלאים. יתרה מכך, היא אינה מתאימה למטרת הותמ"ל שהוקמה לצורך פתרון מהיר להקמת יחידות דיור, יישומה לוטה בערפל ומימושה רחוק מהעין. שוב אנו עדים לניצול יכולתה הדורסנית של הועדה וממשיכים לחסל בפרנסה החקלאית ואת השטחים החקלאים של ישובים כפריים מבלי שיש בכך צורך קיומי. לעיר קריית אתא כבר היום עתודות לבנייה לעשורים הקרובים שיש לבנות בשום שכל. לעת יישום תכנית תמ"ל 1025 היא תהיה לא רלוונטית לצרכי העיר ותושביה העתידיים. לפי בדיקתנו יש למעלה מ-900 אלף יחידות דיור מתוכננות, הגיע העת לסיים את פעילות הותמ"ל ולהתמקד בהתחדשות עירונית וביישום של תכניות מאושרות".

"ערכי עיבוד האדמה ושימור המרחב הכפרי, עליהן שומרות הקהילות הקטנות במושבים וקיבוצים - כמו כפר המכבי, רמת יוחנן, אושא וכפר ביאליק, הם נכסי צאן ברזל חיוניים למרקם חייה של מדינת ישראל, לערכי הטבע ואיכות הסביבה שלה".

"לצערנו ההתיישבות החקלאית נמצאת שוב בתקופת חומה ומגדל בה עליה להיאבק בפעולות שגורמות לריסוקה על ידי פקידי ממשלת ישראל והשרים האמונים עליהם, וללא שום צורך אמיתי. אנו חייבים להגן על שארית השטחים החקלאים וההתיישבות העובדת במרכז הארץ. מחובתה של הוותמ"ל, פקידיה וחברי הועדה לאזן את גישתם בעת טיפולם בהרחבת הבנייה של הערים ולוודא שמושבים אלה יוכלו להמשיך להתקיים ולתפקד כיחידות משק חקלאיות. אנו קוראים לדחות את תכניות הותמ"ל הפוגעות בשטחים חקלאיים עד לבחינת נחיצותן. שוב אנו נקראים להקיף את השטחים החקלאים 'בחומה ומגדל'".