החלו ההתייקרויות? שמן תעשיות הודיעה לרשתות על העלאת מחירים

שורה של קטגוריות מזון, בהן גם מוצרי חלב, צפויות לסבול מהזינוק בחודשים האחרונים
במחירי חומרי הגלם והשינוע בעולם • הגורמים המרסנים: סביבה של מיתון וחשש מזעם ציבורי

מוצרי חלב בסופרמרקט. התייקרות שנייה מתחילת השנה / צילום: שלומי יוסף
מוצרי חלב בסופרמרקט. התייקרות שנייה מתחילת השנה / צילום: שלומי יוסף

אחרי החגים הגיע וענף המזון דרוך לקראת עליית מחירים בשורה ארוכה של קטגוריות שמושפעות מעליית מחירי סחורות ועלויות השינוע. מה שצפוי לסמן את יריית הפתיחה היא התייקרות שנייה מתחילת 2021 במחירי החלב הגולמי, שצפויה להתניע עליית מחירים במוצרי החלב המפוקחים, אך לא רק בהם.

לידי גלובס הגיע מכתב ששלחה ספקית השמן, שמן תעשיות, לרשתות הקמעונאות בהם היא מעדכנת על התייקרות של מחירי השמן לקמעונאי, ובהתאם גם לצרכן על מלאים חדשים.

במכתב כותבת שמן תעשיות (שבימים אלה פעילות השמנים שלה נמצאת בהליך מכירה לחברת סוגת שבבעלות קרן פורטיסימו), כי "בעקבות משבר האקלים העולמי - הצפות, הוריקן ויובש - צפי היבולים של זרעי הליפתית ירד באופן משמעותי מהתחזיות המקומיות", ו-"כתוצאה מכך חומרי הגלם עלו בצורה חדה בחודשים האחרים". בשל כך, היא כותבת, "אנו מעדכנים את מחירי שמני הקנולה מילומור החל מ-1 במרץ".

משיחות עם קמעונאים בענף המזון עולה כי חברות נוספות כבר הודיעו לקמעונאים על ייקור. מדובר בעדכון המשקף עליית מחיר לקמעונאי של 25%-30% בשמני קנולה, ושל 15%-20% בשמני חמניות וסויה מאפריל.

 
  

בדומה לגל עליות המחיר שהתרחש לפני כשלוש שנים, בקיץ 2018, גם הפעם צפויה עליית מחיר החלב הגולמי לייצר סביבה נוחה לעליית מחירים בקטגוריות נוספות בשוק המזון, ולתמוך בעליות מחיר בקטגוריות נוספות בהן פעילות המחלבות הגדולות - תנובה, שטראוס וטרה.

חברות המזון הגדולות נהנו ב-2020 מצמיחה מואצת במכירות בשוק הקמעונאי - כלומר ברשתות ובמכולות, אך רבות מהן ספגו מכה בערוץ השני שבו הן פועלות - השוק המוסדי - שכולל מכירת לבתי מלון, מסעדות שנסגרו בשל השפעות משבר הקורונה, ופגעו קשות בהכנסות שלהן, מי יותר (כמו החברה המרכזית שאף פיטרה 200 עובדים בשיא המשבר) ומי פחות (דוגמת שטראוס שנתח קטן יותר).

"לא ראינו קפיצה כזו מאז 2011" 

נתונים שמספקת חברת קומודקס בניהולו של עדי פנחס לחברות המזון הגדולות, מציגים עלייה של כ-80% במחירי התירס, עלייה של כ-65% במחירי הסויה, ועלייה המחירי הנפט של כ-75% מאז אוגוסט 2020. מתחילת 2021 לבדה נרשמה עלייה של כ-20% במחירי שמן הסויה, ושל כ-16% במחיר תירס.

לדברי פנחס, "כפי שהערכנו עוד מהקיץ שעבר, ובהתאם לחוות הדעת שהעברנו למועצת החלב באוקטובר 2020, אנו צופים שנראה את מחירי החלב המפוקחים עולים, ומיד לאחריהם נראה עלייה רוחבית בכל מוצרי החלב. החברות עושות מאמץ להימנע מעליות מחירים של מוצרי חלב לפני שבועות, שמתאפיין בצריכה מוגברת של מוצרי חלב, אך הן בבעיה. חברות המזון באופן גורף משלמות יותר על אריזות ועל ההובלה, אז העדכון כלפי מעלה צפוי להיות רוחבי".

"זו קפיצה בלתי נתפסת, לא ראינו קפיצה כזו מאז 2011, כשגם אז המצב לא היה חמור כפי שהוא היום. מכיוון התבואות, הדוח של הרבעון האחרון היה מאוד שורי, שטחי הגידול של התבואות בארה"ב קטנים ממה שחשבו. המשמעות היא שיהיו פחות מלאים של תירס וסויה מהצפי של האנליסטים, וכל תנודה במזג האוויר עלולה להחמיר את המצב. כמו כן, נרשמת עלייה משמעותית במחירי הנפט, דבר שגורר שימוש מוגבר בתחליפים שמבוססים על תירס וסויה, ואף תומך בעליית מחירי הפלסטיק".

עם זאת מציין פנחס, כי צפויה הקלה מסויימת במחירי הקמח, מה שעשוי לבלום עליות מחיר בקטגוריות הללו. ואולם, מדובר בקטגוריה שכבר נרשמו בה עליות מחיר בתקופה האחרונה.

עדיין זוכרים את מחאת הקוטג' 

מנגד, ישנם גורמים מרסנים שעשויים למתן את עליית המחירים הצפויה בחודשים הקרובים, ובהם סביבה כלכלית של מיתון, החשש של החברות מזעם ציבורי ותמונות שיזכירו את מחאת הקוטג' של קיץ 2011, וגידורי סחורות, שמבצעות חברות המזון הגדולות לתקופה של חצי שנה קדימה, שעשויים לדחות את ההשפעות הללו.

נקודה נוספת היא התוצאות החזקות של רשתות קמעונאות המזון בשנת הקורונה, הודות לשהייה הארוכה של הציבור בבתים על רקע המגבלות והסגרים על המסעדות והמלונות, בשל השמיים הסגורים, ועל רקע בהלת הקניות שאפיינה את ימי פרוץ המגיפה.

בדוחות שפרסמה שטראוס לסיכום 2020, היא מציינת כי מחירי חומרי גלם, כמו קפה ירוק מסוג ערביקה, סוכר וגרעינים, התייקרו. מנגד ירדו מחירי הקפה הירוק מסוג רובוסטה, קקאו, שומשום ואחרים. לצד זאת היא התייחסה לעליית מחיר ראשונה של החלב הגולמי, שבוצעה בתחילת הרבעון הראשון של 2021 ב-2.3%, ולכך שנרשמה עלייה במחירי קפה ירוק בברזיל, בסוכר ובחלק ממחירי הגרעינים.

אלה כבר הובילו את שטראוס להעלות מחיר על מוצרי הקפה שלה בברזיל בחודש פברואר, שוק שבו גידור הסחורות שלה הינו לטווח קצר יותר. בנוסף לכך היא מציינת, כי "יתכנו התאמות מחירים נוספות לאורך זמן, אשר יפצו התייקרות הקפה הירוק במטבע המקומי". עם זאת, היא מבהירה כי כוונתה להעלות מחירים עשויה "שלא להתממש לאור מיתון מתמשך".

גורמים מעורים אומרים בשיחה עם גלובס כי גם בחברה המרכזית דנים בעליות מחיר בתקופה הקרובה על מחירי מוצרי החלב של החברה, בראשם מוצרי החלב המפוקחים, אך לא מדובר בהם - ככל הנראה נבחנת עליית מחיר גם במשקאות. הצפי להתייקרות שנידון בחברה, כפי שמעריכים אותם הגורמים, עלול להגיע לסדר גודל של 3%-5% על רקע העלייה במחירי ההובלה, הפלסטיק ועוד.

גורמים בענף החלב מציינים, כי שינויים נוספים שעשויים למתן את ההתייקרויות הם הניסיון להעביר תזכיר חוק, שמבוסס על סיכום מתחילת השנה, שמשאיר את מחיר המטרה על כנו ויחריג מתוכו את הרפתות הקטנות. מהלך כזה עשוי להביא גם להפחתת מחיר החלב הגולמי.

מהחברה המרכזית (הבעלים של קוקה קולה וטרה) נמסר בתגובה: "כפי שציינו גם לפני חודש, לא התקיימה שום בחינה, דיון או אפילו שיחת מסדרון בנושא עליית מחירים רוחבית בחברה המרכזית, לרבות בנושא החלב המפוקח. את נושא עליית מחיר המטרה של החלב מהימים האחרונים, אנו עדיין לומדים".

משמן תעשיות נמסר: ״עדכון המחירים ייכנס לתוקף במהלך חודש אפריל עקב העלייה החדה בחומרי הגלם והשמנים בעולם והוא נוגע לסדרת השמנים הבסיסית של המותג מילומור״.