שרת האוצר האמריקאית דוחפת למס חברות גלובלי: "לעצור את המרוץ לתחתית"

על רקע תוכנית ביידן להעלאת מס החברות, שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן קוראת לגיבוש של מס גלובלי מהחשש לרילוקיישן של חברות למדינות עם שיעור מס נמוך יותר • ילן מזהירה בנוסף מפני הידוק מוקדם של התמיכה הכלכלית

ג'נט ילן / צילום: Reuters, Jonathan Ernst
ג'נט ילן / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן קראה הערב לייסוד מס חברות גלובלי מינימלי שיחול על תאגידים רב לאומיים ללא קשר למקום הרישום שלהם, וזאת במטרה למנוע את המירוץ לתחתית של שיעור המס שבו משתתפות חלק מהמדינות במטרה לעודד חברות לבצע אליהן רילוקיישן. למעשה ילן מבקשת למנוע מצב בו מס חברות בחלק מהמדינות  יהיה אטרקטיבי יותר לעומת זה שבארה"ב, שאמור לטפס על מנת לממן את תוכנית ביידן בשנים הקרובות.

ילן אמרה כי ארה"ב עובדת עם מדינות G-20 במטרה להגיע להסכם על מס חברות מינימילי כדי לעצור את המרוץ לתחתית. "קיימות מערכות מס יציבות המגייסות מספיק כסף עבור מוצרים ציבוריים חיוניים ותגובה למשברים ומעבר לכך, מחלקות באופן הוגן את נטל המימון הממשלתי", אמרה ילן.

דבריה מגיעים בהמשך להתנעת תוכנית ביידן: "American Jobs Plan" במסגרתה ישקיע הממשל האמריקאי ב-8 השנים הבאות כ-2.25 טריליון דולר בתשתיות, תחבורה, אנרגיה ירוקה, מחקר ופיתוח במטרה לשמר עליונות טכנולוגית ועוד. ביידן מבקש לממן את התוכנית באמצעות העלאה של מס החברות באופן הדרגתי מ-21% כיום ל-28%.

חלק מהסיבות שהובילו לקיצוץ במס החברות בזמנו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ נבעו מהרצון להחזיר הביתה חברות שעשו רילוקיישן בשל מס אטרקטיבי יותר. בבנק ההשקעות ג'י.פי מורגן העריכו כי העלאת המס חברות צפויה לגרוע 7% מרווחי החברות ב-S&P 500.

במקביל ילן קראה הערב שלא להדק מוקדם מדי את התמריץ הפיסקלי. התאוששות של חלק מהמדינות ממגפת הקורונה מעלה את השאלה מתי צריך לפעול ולצמצום את רשת הביטחון הכלכלית. הארכת התמיכה הכלכלית עלולה לפגוע בתמריצים לחזור לעבודה (כפי שכבר קורה למשל בפועל בישראל), לשמר חברות זומבי ולהגדיל את היחס חוב תוצר. מנגד, צמצום של התמיכה מוקדם מהצפוי עלול לחולל גל של פשיטות רגל בענפים שנפגעו, לצמצם את הביקוש לעובדים ולפגוע בצריכה הפרטית.