המשקיע שהפיל את וול סטריט: זעזוע בהנהלת קרדיט סוויס בעקבות הפרשה

בחודש שעבר נחשפה מעורבותו של הבנק בגרינסיל קפיטל שהבטיח תשואה בעזרת מודל "חדשני" למימון שרשראות אספקה אך פשט את הרגל • לפני כשבועיים נחשפה מעורבותו בארכגוס של משקיע שהורשע בעבר בסחר על בסיס מידע פנים • החשש המרכזי הוא מההימורים שהבנק לוקח מאחורי הקלעים • הבוקר הודיע הבנק על שורת שינויים מהירה, במטרה להדוף את הביקורת

קרדיט סוויס / צילום: רויטרס  Arnd Wiegmann
קרדיט סוויס / צילום: רויטרס Arnd Wiegmann

בנק קרדיט סוויס השוויצרי ניצב בחודש האחרון במרכזן של שתי פרשות פיננסיות הכרוכות בפשיטות רגל ובהפסדים של מיליארדי דולרים. בחודש שעבר נחשפה מעורבותו ב"גרינסיל קפיטל" - בנק הצללים הבריטי-אוסטרלי שהבטיח תשואה בעזרת מודל "חדשני" למימון שרשראות אספקה אך פשט את הרגל; לפני כשבועיים נחשפה מעורבותו בקרן הגידור "ארכגוס" של משקיע דרום-קוריאני שהורשע בעבר בסחר על בסיס מידע פנים, אך עדיין קיבל (והצליח להפסיד) מיליארדים באשראי להימורים על מניות טכנולוגיה בארה"ב ובסין.

שתי הפרשות הסבו נזק ישיר של מיליארדים לבנק השוויצרי - שמנהל כספים בשווי 1.7 טריליון דולר ומייחד את עצמו כמוסד פיננסי המציע את כל השירותים תחת גג אחד - וגם נזק תדמיתי רב. בקרב הציבור והפוליטיקאים, החשש המרכזי הוא מההימורים שהבנק לוקח מאחורי הקלעים, שעלולים להביא שוב לצורך לחלץ אותו פיננסית, כפי שנעשה עם בנקי ההשקעות במשבר 2008-2009. הרגולטור השוויצרי החל לבדוק את מעורבות קרדיט סוויס בגרינסיל קפיטל, שכללה לא רק השקעה אלא בעיקר סיוע לארוז מחדש הלוואות שסווגו כבעלות סיכון נמוך לאג"חים אותם שיווק הבנק ללקוחותיו.

במקביל, הבנק העריך את הפסדיו מפשיטת הרגל של ארכגוס בארבעה מיליארד דולר, בעודו עדיין מנסה להשיב חמישה מיליארד דולר ללקוחותיו שהשקיעו במוצר הפיננסי של גרינסיל ששיווק. החשיפה של הבנק היתה של עשרה מיליארד דולר, אך הוא הצליח לממש את מחצית הסכום. מקורות בבנק מסרו כי לא מן הנמנע שהבנק ישלח יד לכיסיו שלו כד לפצות את הלקוחות ולמנוע ביקורת מצד הרשויות. מניית הבנק צנחה בשבועיים האחרונים ב-17% בשבועיים האחרונים.

הבוקר (ג') הודיע הבנק על שורת שינויים מהירה, במטרה להדוף את הביקורת - שהוטחה בעיקר בחטיבת ניהול הסיכונים שלו. מנהלת הסיכונים הראשית של המוסד הפיננסי, לארה וורנר, וראש חטיבת בנקאות ההשקעות שלו בריאן צ'ין, יעזבו את הבנק כבר עד סוף חודש אפריל, הודיעה דוברות הבנק.

קרדיט סוויס גם עדכן כי הוא צפוי לרשום הפסדים של 960 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, בעיקר כתוצאה מפשיטת הרגל של ארכגוס. הדיבידנד הצפוי יהיה 10 סנט-שוויצרי, לעומת 30 סנט-שוויצרי לפני שתי הפרשות. בנוסף, לא יהיו בונוסים לשכבת ההנהלה הבכירה השנה ולא יינתן בונוס נוסף למנכ"ל היוצא של הבנק, שהיה אמור להיות מוענק בדיעבד על השנים 2020-2021.

מנכ"ל הבנק תומאס גוטשטיין, שלא צפוי לפרוש מתפקידו נכון לעכשיו, אמר על רקע ההודעה כי: "ההפסדים הניכרים בחטיבת שירותי הפרימיום העסקיים שלנו כתוצאה מכישלון קרן הגידור האמריקאית (ארכגוס) הם בלתי מתקבלים. לקחים כבדים יתקבלו כתוצאה מכך".

ארכגוס צמחה באופן מהיר בתוך שש שנים, משווי של 200 מיליון דולר ל-10 מיליארד דולר, באמצעות השקעה במניות טכנולוגיה מובילות כמו אפל, אמזון בארה"ב ובאידו בסין, לצד אחזקה במניות כמו Tencent Music, דיסקברי ו-ויאקום. שווי השקעותיה נאמד בלא פחות מ-100 מיליארד דולר, במצב השוק בשבוע שעבר. מי שניהל אותה היא ביל הוואנג, משקיע דרום-קוריאני שהורשע בעבר בסחר על בסיס מידע פנים, ו"הוגלה" מוול-סטריט ומהבורסה של הונג קונג. קרדיט סוויס ורוב בנקי ההשקעות המובילים בעולם פתחו מחדש את הדלתות בעבור הוואנג, תוך כדי שהם מספקים לו מימון.