"לפי ה-CDC מתו אלפים כתוצאה מהחיסון"? המספרים קיימים, אבל קיבלו פירוש מטעה

האם הרשויות בארה"ב הודו שהחיסון לקורונה הורג במקום להציל חיים? זה לא קרה • המשרוקית של גלובס

הכתבה באתר החדשות “גייטוויי פאנדיט” / צילום: צילום מסך
הכתבה באתר החדשות “גייטוויי פאנדיט” / צילום: צילום מסך

סיפורים על קטל המוני שגורם החיסון לקורונה מוצגים לרוב כמידע סודי שהממסד הרפואי מתאמץ להסתיר. אבל לפני שבוע התחילו ספקני חיסונים לנפנף באישור מפורש מגוף רשמי מאוד. ציוץ בטוויטר הפנה ל"מרכז למניעת מחלות בארה"ב", וציטט את הדיווח הבא. "בלעדי: לפי ה-CDC מספר המתים כתוצאה מחיסונים עד כה ב-2021 (1,755) הוא כמעט כפול ממספר המתים בכל העשור הקודם (994)".

הסקופ הזה התפשט גם בחו"ל. בודקי העובדות של רויטרס מצאו אותו גם בסרטון שמשך רבבות צופים בפייסבוק עד יום שישי. אבל זו ידיעה כוזבת: CDC לא מצא הוכחה שהחיסון הורג.

בודקי העובדות של האתר האמריקאי "ליד סטוריז" איתרו את המקור לידיעה: כתבה באתר החדשות "גייטוויי פאנדיט", שבעיני רבים נחשב לאתר פייק ניוז, ומייסדו ג'ו הופט נחסם בפברואר מטוויטר משום שהפיץ שמועות על זיופים בבחירות בארה"ב.

מי שיחפש את ההודאה המרעישה באתר CDC לא ימצא אותה שם. להיפך: בעמוד שכותרתו "אירועים חריגים שדווחו בעקבות החיסון לקורונה" הארגון קובע חד-משמעית: "בסקירת הנתונים הקליניים הקיימים, לרבות תעודות פטירה, נתיחות שלאחר המוות ורשומות רפואיות, לא נמצאו ראיות שלחיסון הייתה תרומה למותם של חולים".

האם הופט בדה את המספרים מלבו? כמו בהרבה ידיעות כוזבות, המספרים קיימים אבל קיבלו פירוש מטעה. הם לקוחים ממערכת דיווח בשם VAERS שבאמצעותה CDC ו-FDA אוספים מידע מהציבור וממוסדות בריאות על תופעות שקרו בעקבות חיסונים. הדיווחים הראשוניים הם רק חומר גלם לתחקירים שבהם נבדק אם היה קשר בין החיסון לסימפטום. כשלעצמם, מזהירים ב-CDC, הם יכולים להיות "לא מדויקים, נסיבתיים או לא מאומתים".
הנתונים באתר VAERS מראים שלמבצע החיסון לקורונה אכן נלוותה קפיצה בדיווחים על מקרי מוות. עד כאן הכול נכון. אבל מכאן לא נובע שחיסונים הרגו יותר בני אדם, אלא רק שיותר אנשים סיפרו ל-VAERS שאדם אחר נפטר אחרי שקיבל חיסון - עם או בלי קשר סיבתי. גם המספרים האלה נמוכים מאוד: 0.0017% ממיליוני המתחסנים בארה"ב מתו לאחר החיסון.

האם העלייה בדיווחים מקרית? נראה שלא, אבל יש לה הסברים הגיוניים. בודקי העובדות של סוכנות AFP הצביעו על אחד מהם: מוסדות בריאות בארה"ב מחויבים לדווח על כל מוות לאחר חיסון לקורונה, בלי קשר לסיבתו. בחיסונים אחרים אין חובה דומה.
אגב, גם בישראל אין ראיות אמינות לכך שהחיסון לקורונה גרם לתמותה. אדווה לוטן, מנכ"לית מדעת וחברה בוועדת המעקב לבטיחות ויעילות חיסוני הקורונה, אמרה ל"משרוקית" שלמיטב ידיעתה לא נרשם ולו מקרה מוות אחד שנקשר במתן החיסון.

בשורה התחתונה: הטענה בפוסטים לא נכונה. הם מציגים דיווחים למערכת מעקב בארה"ב שכל מוות אחרי חיסון לקורונה חייב בדיווח אליה, בלי קשר לסיבותיו. לפי CDC, אין ראיות שהחיסון לקורונה גורם לתמותה חריגה.

לקריאה נוספת:

● "מספר מקרי המוות הקשורים בחיסונים כמעט הוכפל ב-2021" - גייטוויי פנדיט, 29.3.2021
● "בדיקה: CDC לא דיווח על מספר כפול של מקרי מוות הקשורים בחיסונים" - פאקטצ'ק.אורג
● "בדיקה: נתוני VAERS לא מוכיחים שאלפים מתו מחיסוני קורונה" - רויטרס
● "מאמר סילף נתונים מארה"ב על תמותה לאחר התחסנות" - סוכנות AFP
"מבחר אירועים חריגים שדווחו אחרי החיסון לקורונה" - אתר המרכז לבקרה ומניעה של מחלות בארה"ב (CDC)