עסק ביום | פיצ'ר

"הייתה כאן הזדמנות - השוק התחיל לקבל את האונליין, אבל הייתי צריך להקים אופרציה שיווקית בלי הכנסות"

יוני בלייך, נשוי ואב לשלושה, עתלית • בעלי חברת ToneLine • "חצי מהלקוחות פרשו, והחצי השני הסכים לעבור לפורמט של אונליין בלבד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יוני בלייך / צילום: שמרית שולמן
יוני בלייך / צילום: שמרית שולמן

יוני בלייך, הקים את העסק שלו כמעט במקרה. הוא עבד כמהנדס אלקטרוניקה ברפאל וחי חיי נוחות, אך הרגיש שמשהו חסר לו. "הייתי במרוץ העכברים של החיים, וחיפשתי משהו לנשמה. התחלתי ללמוד לנגן, וגיליתי שעולם לימוד הנגינה מיושן", הוא מספר. "אז החלטתי להקים סטארט-אפ שמלמד קצת אחרת - ToneLine. הבנתי שחייבים מורה פרטי, אבל שאפשר לקצר את השיעור לשיחת פידפק קצרה וללמוד את כל השאר בווידאו. הקונספט - מודל היברידי. חצי פנים מול פנים, חצי באונליין. במקום שנשלם 150 שקל לשיעור פרטי, אפשר לשלם חצי, וללמוד באופן אפקטיבי באותה מידה".

בלייך הקים כך לפני חמש שנים את העסק שלו, שעיקרו כאמור מסתמך על האונליין. מהר מאוד, הוא גילה שזה עסק שהקדים את זמנו. אם תרצו - חברה דיגיטלית בעולם אנלוגי. "השוק לא היה מוכן. אנשים אמרו: אם אני משלם למורה פרטי, אני כבר רוצה לפגוש אותו", הוא מספר. "אז התחלנו מזה שלימדנו בחברות הייטק, ולא בבתים. זה מקום שמתאים יותר לשיעור מקוצר. מורה מגיע למקום אחד לחמש שעות ורואה עשרה תלמידים, וזה שווה לו. שם, הקונספט ההיברידי עבד מצויין. לימדנו באלביט, גוגל, ויקס ועוד. עשינו שם חדרי מוזיקה, והיו לנו כ-200 תלמידים".

בלייך ראה כי טוב, והחליט להעביר גם את העסק למודל ניהול היברידי. הוא פרש, מנה מישהו שינהל את העסק, והפך אותו להכנסה פסיבית בזמן שהתחיל לעבוד בסטארט-אפ אחר. "עבדתי שם שנתיים, ובגלל הקורונה החברה נסגרה ופוטרתי. מצד שני, כל משרדי חברות ההייטק נסגרו, וגם הפרנסה של טונליין נפגעה מאוד. חצי מהלקוחות פרשו, והחצי השני הסכימו לעבור לפורמט של אונליין בלבד".

איך החזקת מעמד כלכלית בתקופה הזו?
"עצרתי לעצמי את המשכורת, זו בעיה. אישיתי עובדת בהייטק, אז הצלחנו להסתדר, וההוצאות גם מאוד ירדו. יש לנו שלושה ילדים, אבל חלק מהזמן לא שילמנו על גנים למשל. קיבלתי מענקים, אבל זה לקח זמן, והתחיל רק ביולי. ניסינו לצמצם הוצאות בבית עד כמה שאפשר. מצד שני, היינו צריכים להשקיע הרבה כסף באופרציית שיווק. לפני זה לא היו לנו הוצאות כאלו. זה 30% מהמחזור וזו מעמסה. זה מעביר אותנו מרווח להפסד עכשיו בתקופה שההכנסות קטנו".

אבל בנקודה הזו, בלייך הבין שהוא ניצב בפני הזדמנות פז: לממש את החזון האמיתי איתו הקים את העסק. "גיליתי שיש כאן הזדמנות, השוק מסביב מתחיל לקבל את העניין הזה של האונליין, ואנחנו מלמדים הרי אונליין. הייתי צריך פתאום להקים אופרציה שיווקית בתקופה שאין לי הכנסות. פתאום, התחילו להגיע אלינו תלמידים מחו"ל. הגיעו אלינו לקוחות חדשים שהצטרפו ל-100 שנותרנו איתם. זו תקופה, מורכבת אבל הצלחנו לחזור לממדים הקודמים שלנו, וגם חברות הייטק חוזרות ומקימות חדרי מוזיקה. זה מפץ גדול עבורנו מבחינת האתגר וההזדמנות". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il