ערב חם: האם ל"ג בעומר יהיה זירת העימות הבאה בין החברה החרדית לחילונים

במשרד הבריאות חוששים שהילולות ל"ג בעומר שיתקיימו בהר מירון השנה יובילו להדבקה מוגברת בקרב החברה החרדית ודורשים להגביל את העלייה אל ההר • כחצי מיליון בני אדם עולים לחגוג במירון בשנת שגרה וכעת הם לא מבינים מדוע רמדאן וכדורגל לא מגבילים ודווקא את ל"ג בעומר כן

ל"ג בעומר במירון לפני הקורונה. התקהלות של חצי מיליון בשגרה / צילום: Associated Press
ל"ג בעומר במירון לפני הקורונה. התקהלות של חצי מיליון בשגרה / צילום: Associated Press

כאילו שלא הספיקו לנו הוויכוחים והמלחמות והמאבקים בין החברה החרדית לממשלה במהלך השנה האחרונה בשל נגיף הקורונה, זירה חדשה של מאבק מגיעה והיא נראית חמה לא פחות מהזירות הקודמות.

שלושה שבועות קודם ההילולה הגדולה במירון, משרד הבריאות קיים פגישה יחד עם נציגי המשרד לשירותי דת ובה הציג דרישה להגביל את העלייה בל"ג להר מירון, מחשש להתקהלות המונית שתביא להתפרצות המגפה - כך דווח לראשונה באתר ב"בחדרי חרדים".

"דין מירון כדין הר הבית"

על פי הדיווח, במהלך הישיבה הודיעו נציגי משרד הבריאות כי הם דורשים להגביל את העלייה לקבר של רבי שמעון בר יוחאי בימים הסמוכים ליום ההילולה, שהשנה יוצאת ביום שישי ותתפרס גם ליום חמישי ומוצאי השבת.

במשרד הבריאות חוששים מהגברת התחלואה, משרד הבריאות הציג עמדה באמצעות הפרויקטור פרופ' נחמן אש, לפיה כל אירוע הדלקה יוגבל עד 1,000 משתתפים.

המשמעות היא רק כ-15 אלף בני אדם יורשו לעלות להר במהלך יום ההילולה. החרדים הביעו התנגדות והציעו הצעה לפיה יורשו לעלות במהלך יום ההילולה 15 אלף איש בשלוש פעימות. במידה והמתווה יתקבל, יעלו להר כ-45 אלף בני אדם, לעומת כחצי מיליון שעולים כל שנה.

השר דרעי אמר כי "חשוב לעשות כל מאמץ, לצד מגבלות הקורונה, לאפשר את המקסימום של האנשים שיתאפשר להם להגיע לציון". ביהדות התורה היו חמורים יותר, סגן שר החינוך, מאיר פרוש תקף: "דין מירון כדין הר הבית ואם שבוע הבא ברמדאן התירו ל-100אלף איש לעלות להר הבית, אין סיבה להגביל את כמות המשתתפים שעולים לחגוג את הילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר".

בעיתון "המבשר", עיתון הבית של של סגן השר פרוש, תקפו את ההחלטה להגביל את הגעת החוגגים החרדים למירון. "תוכנית מקוממת במשרד הבריאות לקראת ל"ג בעומר, סערה ציבורית בעקבות כוונת המדינה להגביל את מספר העולים להילולת הרשב"י במירון", נכתב בעיתון.

למה כדורגל כן, אבל הר מירון לא

ח"כ ישראל אייכלר תקף גם הוא, "חלפה התמימות של הימים בהם השלטונות הילכו עלינו אימים בשם הקורונה". עיתון "יתד נאמן", המייצג את הציבור הליטאי, עדיין לא התייחס לכך, אבל ההערכה היא כי העיתון עוד יתייחס למצב שכדורגל כן ודווקא מירון לא.

הזעם ברחוב בקרב החברה החרדית הוא שהממשלה עושה מאמצים להגדיל את כמות האוהדים באצטדיוני כדורגל, אך כשזה מגיע לחרדים, קל יותר למקבלי ההחלטות להגביל.

"למה כדורגל כן ומירון לא", שואלים רבים מהחברה החרדית ברשתות החברתיות, גם המיינסטרים שלא נמצא ברשתות זועם ורואים זאת בעיתונות, חברי הכנסת החרדים יודעים שהחוגגים מהציבור שלהם לא יסלחו להם אם העליה להר תוגבל. הזעם על אירועי פורים, בהם בוטלה התחבורה הציבורית לירושלים, עדיין טרי, ואם החברה החרדית תוגבל במירון ואצטדיון סמי עופר בחיפה יהיה עם אלפי אוהדים נוספים, הציבור יעניש את חברי הכנסת בקלפי.

בחירות חמישיות נמצאות ממש מעבר לפינה, חברי הכנסת החרדים יודעים זאת והם יעשו הכל כדי לרצות את המצביעים.

הכותב הוא כתב החוץ של אתר בחדרי חרדים, ופרשן לענייני החברה החרדית