הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת, הלך לעולמו בגיל 99

מטעם ארמון בקינגהאם נמסר כי הנסיך מת בשלווה הבוקר בטירת ווינדזור • כל הדגלים על בנייני הציבור והסמלים הלאומיים של הממלכה המאוחדת הורדו לחצי תורן, לאות אבל על מי שליווה את המלכה כבן-זוג רשמי במשך יותר מ-73 שנים

הנסיך פיליפ ב-2018 / צילום: Associated Press, Alastair Grant
הנסיך פיליפ ב-2018 / צילום: Associated Press, Alastair Grant

הנסיך פיליפ, בעלה של מלכת בריטניה אליזבת, הלך הבוקר לעולמו בגיל 99 בטירת ווינדזור; כך נמסר בצהריים על ידי ארמון המלוכה, שפירסם הודעה לתקשורת בה נכתב כי המלכה "מודיעה בצער רב על מותו של בעלה האהוב". כל הדגלים על בנייני הציבור והסמלים הלאומיים של הממלכה המאוחדת הורדו לחצי תורן, לאות אבל על מי שליווה את המלכה כבן-זוג רשמי במשך יותר מ-73 שנים.

הנסיך פיליפ מת בגיל 99, לאחר בעיות בריאות שבגינן אושפז לפני כחודשיים ושוחרר לפני שלושה שבועות. לפני כשלוש שנים פרש מכל מחויבויותיו הרשמיות כחבר משפחת המלוכה. למרות שלא היה לו תפקיד רשמי והסמכויות כולן היו בידי המלכה, נחשב הדוכס מאדינבורו ליועץ ולשותף בענייני בית המלוכה, שכללו רפורמות שנועדו להפוך אותו לאהוד יותר בעיני הציבור ול"מחובר יותר" לעם. הוא מת שלושה חודשים לפני שחגג 100. המלכה אליזבת היא בת 94 כיום, ובעוד כשלושה שבועות בלבד צפויה לחגוג 95.

מצב בריאותו של הנסיך לא היה טוב בשנים האחרונות, וב-2019 הוא היה מעורב בתאונת דרכים שבה נפצעו כמה עוברי אורח ושהביאה לכך שיפסיק לנהוג, בגיל 97. הוא האשים את זווית השמש בסנוור ובתאונה. במהלך אשפוזו האחרון עבר ניתוח. הנסיך פיליפ היה בן למשפחת מלוכה בלקנית, שחדלה מלאחוז בשלטון בעקבות מלחמת העולם השנייה. הוא שירת בצי הבריטי במהלך המלחמה, ובסופה התחתן עם אליזבת (1947). השניים היו בסיור באפריקה חמש שנים מאוחר יותר, כאשר החדשות שמלך אנגליה ג'ורג' ה-6 הלך לעולמו. השננים חגגו את יום הנישואים האחרוןבבידוד בטירת ווינדזור בשל מגפת הקורונה.

בבריטניה וברחבי העולם הפכו החדשות על מותו של הנסיך פיליפ לכותרות הראשיות. ה"ביביסי" השעה את שידוריו ועבר לדווח חי על האירוע והתגובות אליו. ה"שפיגל" הגרמני כינה אותו "בן המלוכה הכי פחות מוערך", ודיווח כמו כלי התקשורת בבריטניה כי הנסיך עשה רבות למען החיבור בין בית המלוכה לבין העם. הנסיך פיליפ היה מבקר חריף של התקשורת בבריטניה, שבה כיכב במהלך העשורים האחרונים בשלל פרשות והתבטאויות.

מנהיגת בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי שיגרה את תנחומי המערכת הפוליטית האמריקאית לבריטניה, ומנהיגים מרחבי העולם, כולל ולדימיר פוטין נשיא רוסיה, הצטרפו בשיגור תנחומים לעם הבריטי. בלונדון, זרים רבים והקדשות הוצבו על גדר טירת באקינגהם. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר כי הנסיך פיליפ "יחסר בישראל וברחבי העולם".

ביום שני יקיים הפרלמנט הבריטי ישיבה מיוחדת לזכרו של הנסיך, וההלוויה צפויה להתקיים בכנסיית סנט ג'ורג' במועד לא-ידוע עדיין. הובהר כי לא תהיה אירוע פתוח לציבור, ואחריה ייקבר הנסיך פיליפ בטירת ווינדזור. הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים, הבכור שבהם הוא הנסיך צ'רלס.