המיליארדר מיכאל מירילשווילי לוקח את ורטיקל פילד לבורסה בקנדה לפי 100 מיליון דולר

חברת האגרוטק מרעננה, שפיתחה טכנולוגיה מתקדמת לגידולים חקלאיים, צפויה להתמזג בשלד בורסאי ולגייס 20 מיליון דולר

גידולים של ורטיקל פילד / צילום: אתר החברה
גידולים של ורטיקל פילד / צילום: אתר החברה

סטארט-אפ ישראלי נוסף עושה את דרכו למסחר בבורסה בחו"ל: Vertical Field (ורטיקל פילד) - חברת אגרוטק מרעננה שפיתחה טכנולוגיה מתקדמת לגידולים חקלאיים, המאפשרת לגדל ירקות בעיר. החברה תיסחר בבורסה המשנית של קנדה, TSX Venture. זאת, בעקבות מיזוג במסגרת מודל CPC (הדומה ל-SPAC) - חברת שלד שנסחרת בבורסה ומטרתה למצוא חברה לרכישה.

ורטיקל פילד חתמה על מכתב כוונות למיזוג עם A-Labs Capital IV Corp, גוף ישראלי שפועל בקנדה. המיזוג מתבצע לפי שווי של 100 מיליון דולר לפני הכסף, ובמסגרתו החברה מתכננת לגייס סכום של 20 מיליון דולר. חברת הייעוץ A-Labs Advisory & Finance, שבבעלות דורון כהן, מובילה את המיזוג וגם מספקת את השלד הבורסאי הקולט בעסקה.

לפי ורטיקל פילד, הטכנולוגיה שלה מאפשרת גידול על בסיס אדמה במכולות ממוחזרות, שם ניתן לגדל מגוון רחב של ירקות טריים למרכולים, מסעדות ושווקים עירוניים. בארץ יש לחברה הסכם עם רשת רמי לוי. 

בחברה מציינים כי הטכנולוגיה שפיתחה מאפשרת גידול ללא חומרי הדברה, והיא יעילה יותר משיטות אחרות ומאפשרת פחות בזבוז מזון ושימוש במים, בכמות הפחותה ב-90% מחקלאות קונבנציונלית. כך לדבריה אפשר לגדל ירקות ללא תלות בעונה ובתנאי האקלים. הגידולים שהיא מציעה כיום כוללים חסה, בזיליקום, נענע ועוד.

ורטיקל פילד מנוהלת על-ידי המנכ"ל גיא אליצור ונמצאת בבעלות המיליארדר מיכאל מירילשווילי (90%) וגיא ברנס. מירילשווילי, שלו השקעות רבות בתחומי הנדל"ן, הטכנולוגיה, התקשורת ועוד, מחזיק במניות ורטיקל פילד באמצעות חברת ההחזקות BI Energy (באר יצחק אנרגיה) שמחזיקה בטכנולוגיות בתחומי המים, האנרגיה ומדעי החיים. לפי נתוני IVC, החברה, שהיא ותיקה יחסית (נוסדה ב-2006), הסתפקה עד כה בסבב גיוס אחד שבוצע ב-2007. 

גיא אליצור מנכ"ל ורטיקל פילד מסר: "החלטנו על גיוס דרך הבורסה בקנדה על מנת לגייס את המשאבים הדרושים לנו שיאפשרו לנו להיכנס לשוק בצפון אמריקה, שהוא אחד הגדולים בתחום הקמעונות והחקלאות הוורטיקלית. אסטרטגיה זו מתחברת לעובדה כי בבורסה בקנדה ישנה מגמה של השקעות בתחום של חקלאות ופודטק ולכן זהו המקום המתאים ביותר בשלב זה".

מימון של מיליוני דולרים בודדים

בראיון לגלובס לפני מספר ימים הציג יוסי בוקר, מנהל הפיתוח העסקי של הבורסה הקנדית בישראל, את האופציה של מיזוג ל-CPC - Capital Pool Company, המתאימה לחברות צעירות שכבר התחילו למכור ושצריכות מימון של מיליוני דולרים בודדים ומבקשות להפוך לציבוריות.

"כשאתה מנפיק באמצעות CPC אתה בעצם משנה את המהלך הרגיל של הדברים", אומר בוקר. "ב-IPO צריך להכין קודם תשקיף, יש הוצאה גדולה על עו"ד, רו"ח, ואז יוצאים להנפקה ואו שמגייסים כסף או שלא. לחברות גדולות זה סיכון נסבל, אבל לחברות צעירות אין כסף והאי-ודאות גדולה. ב-CPC נחתם הסכם מותנה למיזוג, ורק אז עו"ד ורו"ח מכינים מסמכים לאישור הבורסה, כשהכסף כבר בחשבון נאמנות. החברה מרוויחה מכך שכל המסלול נעשה כמעט בלי להוציא שקל - פעם עוד היו נוסעים לקנדה, היום הכול בשיחות זום, וההנפקה היא בוודאות גבוהה".

את ורטיקל פילד מייצגים עורכי הדין אסף נחום, אפרת צור ומשה מינסטר ממשרד הרצוג פוקס נאמן.