בחירות 2021 | פרשנות

הברקס של בן גביר והנסיעה המסתורית של לפיד: 5 דברים שקרו היום בפוליטיקה

בן גביר חבר ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והודיע כי הוא מתנגד להקמת ממשלה בתמיכת רע"מ • האם נתניהו בדרך לנשיאות ומה עושה יאיר לפיד בארה"ב? • כך נראתה היום המערכת הפוליטית

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

1. מוגבל מימין: אל יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הצטרף היום ח"כ איתמר בן גביר בהתנגדות להקמת ממשלת ימין בתמיכת רע"ם. במרכז הפגישות בין נתניהו לסמוטריץ' ובנט בסוף השבוע האחרון נידונה בהרחבה התמיכה הנדרשת של רע"ם בממשלה.

בעוד סמוטריץ' הבהיר לנתניהו כי לא ייתן לכך לקרות, בנט בפגישתו עם נתניהו הבהיר: תביא את סמוטריץ' לממשלה בתמיכת רע"ם ואכנס גם אני. סמוטריץ' טוען כי נתניהו צריך לשנות כיוון ולהשקיע בסער כדי להקים ממשלת ימין אמיתית, במקום לנסות ולשכנע אותו לקבל את עבאס. אך ההתרשמות היא שללא שפנים בכובע, גם אחרי חמישה ימי מנדט - לנתניהו נותר רק את עבאס ביד.

2. נתניהו לנשיאות? יו"ר הכנסת יריב לוין צפוי להודיע עד לאמצע חודש מאי באיזה תאריך ייערכו הבחירות לנשיאות. עד אז יידרש נתניהו להחליט האם הוא מאמץ את בית הנשיא כמוצא אחרון.

בינתיים מתרשמים גורמים המשוחחים עמו כי אפשרות זו אינה מהמועדפות עליו וכי הוא מעוניין להמשיך ולכהן כראש ממשלה. אפשרות נוספת שהחלה להתגלגל במסדרונות הליכוד, היא מינוי אחד מחברי המפלגה לראש ממשלה, בזמן שנתניהו ממונה ל"חליפי".

ראוי לציין בנקודת הזמן הזו שמדובר יותר בהפרחת בלוני ניסוי לאוויר ופחות במשנה סדורה של מי ממקורבי נתניהו, או מצדו.

3. היעלמות לפיד לארה"ב נתונה לפרשנות שנויה במחלוקת. בעוד יש מי שטוענים כי בנט והוא כבר סגרו ביניהם את נושא הקמת הממשלה הפריטטית ולכן הוא הרשה לעצמו לטוס, אחרים טוענים כי לפיד כבר מתכונן לסבב הבחירות החמישי.

ח"כ מרב בן ארי אמרה הבוקר (א') כי לפיד טס כדי לפגוש ביועץ הסקרים האמריקאי שלו (מלמן) ולהתייעץ איתו. כך, השטח כולו מופקר לטובת נתניהו שלא ממש מצליח להמציא פתרון חדש לפלונטר הימני שלו, אבל ייאמר לזכותו שהוא מנסה או רוצה בכל כוחו להצליח, בעוד בצד השני הפקירו את השער ריק.

4. מחר תתכנס הממשלה לראשונה לאחר הבחירות וכן צפוי להתכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני. מדובר באות חיים ראשונה לממשלת ישראל, שקרסה תחת שלטי הקמפיינים ותשדירי הבחירות התכופים.

נוכח חוסר קבלת ההחלטות במישור הבריאותי, אי השלמת המו"מ לרכישת החיסונים מול פייזר והמצב מול איראן ניתן רק לקוות שיהיה מדובר בישיבות נטולות פוזיציה פוליטית, עם קבלת החלטות שבמרכזה האזרח הישראלי ולא פתיחת קמפיין בחירות מספר חמש.

5. כמו בממשלה, גם בכנסת שיתוק כללי. הבוקר הודיע נתניהו (סופסוף) על מינוי ח"כ מיקי זוהר ליו"ר הוועדה המסדרת, אולם הוועדה טרם התכנסה או מתוכננת להתכנס בשל מחלוקות על אופן מינוי החברים בה (מפתח החלוקה הסיעתי).

כל עוד הוועדה לא מתכנסת לא מוקמות הוועדות הקבועות - כספים וחוץ וביטחון - וחברי הכנסת עסוקים בגיבוב הצעות חוק (או שמא הצהרות חוק) ללא שום ידע לגבי עתידה של הכנסת הזו, וגם הפרלמנטר הישראלי המיומן ביותר מוצא עצמו נטול כלים להשפיע על חיי האזרח בקצה.