תחום הרובוטיקה תוסס: ממיק הישראלית גייסה 96 מיליון דולר

החברה צפויה להשיק בקרוב רובוט רפואי חדש, לאחר שקיבלה אישור FDA לטכנולוגיה שלה • סכום הגיוס מעיד גם על התבגרות חברות המכשור הרפואי הישראליות וגם על רמת העניין ברובוטיקה רפואית, התחום שבו פועלת החברה

המוצר של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית
המוצר של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית

תשומת הלב של משקיעים הופנתה בשנה האחרונה ברובה לבריאות דיגילית, אבל יש קטגוריה אחת של מכשור רפואי קלאסי שהמשיכה ליהנות מהבאזז סביבה, והוא רובוטיקה רפואית. חברת ממיק הישראלית הודיעה על גיוס של 96 מיליון דולר, במקביל לקבלת אישור FDA לטכנולוגיה שלה.

את הסבב הובילו הקרנות Peregrine Ventures ו-Ceros Ventures. משקיעים נוספים שנטלו חלק בגיוס הנוכחי הם OurCrowd, Accelmed ודני הדר.

צוות עובדי הסטארט-אפ ממיק כירורגיה חדשנית / צילום: רועי מזרחי
 צוות עובדי הסטארט-אפ ממיק כירורגיה חדשנית / צילום: רועי מזרחי

גיוס של 100 מיליון דולר הוא לא עניין של מה בכך בחברות מכשור רפואי. בעבר, בחברות ישראליות כמעט לא נראו סכומים כאלה בגיוס פרטי יחיד. גם היום, כשהון הסיכון מצוי בשפע, מדובר באירוע חריג. הסכום מעיד גם על התבגרות החברות הישראליות בתחום המכשור הרפואי וגם על התחום שבו פועלת החברה - תחום הרובוטיקה הניתוחית, שהפך תוסס מאוד בשנים האחרונות.

מזור רובוטיקה הישראלית, שנמכרה ב-1.64 מיליארד דולר וקורינדוס הישראלית-אמריקאית שנמכרה ב-1.1 מיליארד דולר, הראו לאן אפשר להגיע. יומן אקסטנשנז הייתה אחת ההנפקות המעניינות של 2020 בבורסה בתל אביב, והיא נסחרת לפי שווי של 455 מיליון שקל.

גמישות של זרוע אנושית

ממיק פיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים אנדוסקופיים ולפרוסקופיים, כלומר ניתוחים המבוצעים דרך פתח טבעי או דרך חור קטן בגוף, ולכן ההתאוששות מהם היא קצרה וקלה יותר מאשר לאחר ניתוחים עם חתך גדול. 

המכשיר, בניגוד לכלי ניתוח רובוטיים אחרים, נראה כמו זרוע גמישה עם תפסן דמוי כף יד בקצה. "רציתי לתת למכשיר את הגמישות של זרוע אנושית ואת האינטואיטיביות של הפעלת יד", אומר מנכ"ל החברה, דביר כהן. "המנתח מפעיל באמצעות היד שלו מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק, ואילו המנוע בקצה החיצוני של הזרוע שלנו מתרגם את התנועות מחוץ לפציינט לתנועות של הזרוע בתוך הגוף".

כהן עסק בתחום הרובוטיקה העדינה והמדויקת בצה"ל, ביחידה 81. "כשהתחלתי לבחון את תחום הרובוטיקה הרפואית, ראיתי שבסופו של דבר מחקים את הניתוח הלפרוסקופי הקיים, רק באמצעות רובוט. בכל זאת, הרופאים אמרו שהניתוח היה יותר אינטואיטיבי מבחינתם אם הם היו יכולים לעשות מה שהם עושים עם הידיים והאצבעות שלהם".

כהן חיפש תחום שבו זרוע גמישה עם אצבעות תאפשר ניתוחים משמעותיים, שכלי הלפרוסקופיה היום לא יכולים לאפשר. "מצאתי שבתחום הגינקולוגיה מומלץ לעשות ניתוחים ברחם בגישה נרתיקית. כאשר נכנסים דרך הבטן יש רקמה שרירית מאוד עבה, ואילו כאשר נכנסים מהנרתיק, צריך לעשות חתך קטן שמחלים מעצמו. אבל רק 10% מהניתוחים הללו באמת אפשר לעשות בגישה זו, רק אם הרחם צונח קצת לתוך הנרתיק. לכן התחלנו מהתחום הזה".

המנוע שלכם נמצא מחוץ לגוף ומזיז באופן מכני זרוע שמוחדרת לתוך הגוף. האם לא ניתן היה להשיג דיוק רב עוד יותר אם הרובוט היה כולו בתוך הגוף, ושם גם היה המנוע?
"טכנולוגית זה אפשרי, אבל השאלה היא מהו הערך המוסף, וגם מה הרגולציה מאפשרת".

היום המכשיר בצורה של יד. אתם חושבים שיש עוד צורות עוד יותר מתוחכמות שאפשר להקנות למכשיר רובוטי, כדי שיוכל לעשות דברים יותר מורכבים?
"אולי כן, אבל הצורה של זרוע ויד היא הכי אינטואיטיבית למנתח. הוא כמעט מיד מזיז אותה מרחוק ומבין מה היא עושה כאילו זו היד שלו".

בהמשך, החברה מתכננת להכניס את המכשיר גם לתחום הכירורגיה הכללית, אף אוזן גורון ועוד. רוגיה כללית, אף אוזן גרום ועוד.

"חשוב לנו לבנות תעשייה בישראל"

עד כה לא היו לחברה הכנסות, "אבל התכוננו ליום הזה בצורה אינטנסיבית. היו"ר שלנו, מוריס פרה (יו"ר ומנכ"ל חברת אינסייטק הישראלית, המבצעת ניתוחים לא פולשניים באמצעות מיקוד אנרגיית אולטרסאונד), היה המנכ"ל של חברת מאקו רובוטיקה, שנמכרה לתאגיד המכשור הרפואי סטרייקר ב-1.65 מיליארד דולר. גייסנו חלק מהצוות של מאקו, והם בנו בשנה האחרונה את צוות המכירות שלנו בבירת הרובוטיקה העולמית, פורט לודרדייל שבפלורידה. העובדה שהצוות הזה מוכן לפעולה, יחד עם הטכנולוגיה הייחודית שלנו ואישור ה-FDA הרחב, הם שאפשרו לנו לגייס את הסכום.

"בסופו של דבר, יש לנו צוות מאוד חזק גם בהנהלה וגם בדירקטוריון", אומר כהן. "חשוב להם ולנו לבנות תעשייה בישראל. המשקיעים שלנו ייחודיים. Ourcrowd פתחו לנו את הרשת שלהם בארה"ב, איל ליפשיץ מפרגרין ממש טס איתי לפרוצדורות הראשונות. זאת רמת המחויבות".