היועמ״ש: אין עילה משפטית למנוע מנתניהו הקמת הממשלה

אביחי מנדלבליט הגיש היום את תגובתו לבג"ץ לגבי עתירה שמבקשת למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה בשל כתבי האישום נגדו • לטענת היועמ"ש, אין עילה לקבלתה

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (ד') כי יש לדחות על הסף את העתירה המבקשת למנוע מבנימין נתניהו להרכיב את הממשלה, זאת בהיעדר עילה.

קבוצת "מבצר הדמוקרטיה" מבקשת מבית המשפט העליון לקבוע כי קיימת מניעה להטלת הרכבת המשלה על נתניהו נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו ולנוכח סוגיית הסדר ניגוד העניינים שלטענתם נתניהו לא מקיים חרף החלטת בג"ץ בעניין. קבוצת העותרים, בהם 70 אנשי אנשי אקדמיה, הייטק וביטחון, מבקשים כי בג"ץ יוציא צו ביניים שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה עד לקבלת החלטה בעתירה. 

מנדלבליט מסתמך על ההחלטה שניתנה לפני שנה על ידי בג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים, שדחתה את העתירה למנוע את הרכבת הממשלה על ידי נתניהו. "היועץ המשפטי לממשל סבור כי אין בטענות העותרים ביחס להתנהלות המשיב 2 (בנימין נתניהו) בסוגיית הסדר ניגוד העניינים כדי להוות שינוי מהותי בנסיבות העניין המצדיק דיון חוזר בעניין שנדון והוכרע לפני כשנה בלבד", נטען בתגובת היועמ"ש. "ממילא מצוי כבר לפנינו פסק דינו של בית המשפט הנכבד בבג"ץ ניגוד העניינים שבו נקבע כי הסדר ניגוד העניינים מחייב את משיב 2".

לטענת קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", הזכות להרכיב ממשלה שאושרה לנתניהו לפני שנה על ידי בג"ץ ניתנה "בהתבסס על התחייבותו המפורשת בפני 11 השופטים להכפיף את עצמו להסדר ניגוד העניינים שיערוך עמו היועץ המשפטי לממשלה" וכך גם קבעו שופטי בג"ץ בחודש שעבר בעתירה לחייב את נתניהו לפעול לפי ההסכם שערך מנדלבליט.

"נתניהו השיל כל רסן והתיר את כל הבלמים והוא פועל במלוא הנחישות להחלשה, רדיפה והכפשת גורמי מערכת אכיפת החוק ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ובכך פוגע באופן אנוש באמון הציבור במערכת המשפט, במערכת אכיפת החוק ובשומרי הסף במדינת ישראל" נטען בעתירה.

בתגובתו לבג"ץ טוען נתניהו כי מדובר בבקשה להתערב בבחירת הציבור ו"לרמוס ברגל גסה את הכרעתם של אותם רבבות אזרחי ישראל" שהצביעו לליכוד. באשר להסכם ניגוד העניינים טוענים עורכי דינו של נתניהו כי מיום שניתן פסק הדין בעתירה (25.3.21) בעניין ההסדר "מובן שראש הממשלה פועל על פיו" וכי הוא מינה גורם בלשכתו שיסייע לו בהתאם לקבוע בפסק הדין.

תגובת עו"ד דפנה הולץ לכנר המייצגת את העותרת מבצר הדמוקרטיה: "תגובת היועץ מתעלמת לחלוטין מהבהרות בית המשפט העליון לפיהן במקרה שלפנינו היקף שיקול הדעת של הנשיא בהטלת הרכבת ממשלה הוא רחב ומהותי לעומת שיקול הדעת הצר שהיה לו במקרה שנדון שם.

"היועץ המשפטי לממשלה מתעלם לחלוטין מקביעות השופטים לפיהם שיקולי טוהר המידות של נבחרי ציבור הם מרכיב בשיקול הדעת. השופט מלצר אף הדגיש כי אם יש מועמד עם כתב אישום ומועמד נוסף ללא כתב אישום זה שיקול להעדיף את המועמד ללא כתב האישום״.

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, מכחיש את המיוחס להם, ועומדת לו חזקת החפות.