בני גנץ | דעה

פנייה אישית לגיבור ישראל זיו שילון: אל תשתף פעולה עם היח"צ של השר גנץ

יש כבר דו"ח רציני של האלוף איל בן ראובן בנושא נכי צה"ל ויש שר במשרה מלאה במשרד הביטחון, מיכה ביטון, שלומד את הנושא כבר כמה שנים ומכיר אותו לעומק • להם ולכל מי שעוסק בתחום ברור מאוד מה נדרש לעשות

זיו שילון / צילום: אורי כרמי
זיו שילון / צילום: אורי כרמי

זיו היקר,

אני פונה אליך כמי שמהווה עבורי ועבור רבים גיבור ישראל ודמות מופת לחיקוי. לא נוח לי לדרוש ממך עוד לאחר כל מה שנתת לנו בגופך ובנפשך אבל אני חושש שאין ברירה. זיו, אתה חייב לקחת את כתב המינוי שהעניק לך אמש ברוב עם ותקשורת שר הביטחון בני גנץכ"אחראי קידום הרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון בעקבות המקרה הטראגי של איציק סעידיאן" ולהחזיר לו אותו כלאחר כבוד. אם תרצה, זיו האהוב, תוכל להוסיף לתודה גם כמה מילות הבהרה.

תוכל למשל להסביר שהרפורמה "שתכלול הקמת וועדה ציבורית" (כדברי כתב המינוי) היא נחוצה עד מאד אבל דווקא משום כך אין שום צורך בעוד הקמת וועדה ציבורית ואין צורך בדמות "ציבורית" שתוביל אותה. יש כבר דו"ח רציני של האלוף איל בן ראובן בנושא ויש שר במשרה מלאה במשרד הביטחון, מיכה ביטון, שלומד את הנושא כבר כמה שנים ומכיר אותו לעומק. להם ולכל מי שעוסק בתחום ברור מאוד מה נדרש לעשות. הן לגבי האבחנה בין לוחמים לבין שאר נכי צה"ל ומשרד הביטחון, הן לגבי הפיכת נטל ההוכחה אצל הלוחמים שנפגעו בפעילות מבצעית באופן שיבטא קודם כל אמון במי שאנחנו - כולנו! - שלחנו לקרב והן לגבי נושאים רבים אחרים. לא מדובר במהלך פשוט אבל הכל כבר עבר תהליכי מחשבה ובירור.

זיו היקר, אם תרצה תוכל גם להוסיף ולהסביר לשר גנץ שדווקא משום גודל האתגר וחשיבותו דרוש שיוביל את המהלך בעל ניסיון רב בניהוג מערכת גדולה כמו אגף השיקום. אחרת הוא לא יצליח להתמודד עם השינוי הדרוש ובמיוחד עם הגורמים רבי-העוצמה שמשחקים על המגרש הארור הזה (מארגוני ועמותות נכים, דרך אנשי טיפול, אוצר ומשפט וכלה, למרבה הבושה האישית שלי, גם בעורכי דין רבים שמתפרנסים ממצב דברים זה). זיו, האמן לי שאני לא כותב לך בעלמא. אני עוסק בסיוע פרו בונו להלומי קרב מאז מלחמת לבנון השנייה ואני בא מהעולמות הרלבנטיים ביותר לתחום - משפט, ניהול ועבודה סוציאלית - ולמרות זאת לא הייתי מעז לקחת על עצמי אתגר זה, דווקא מתוך היכרות קרובה עם הכוחות החזקים שפועלים על המגרש הארור הזה. כוחות שלחלקם ראויה ההגדרה הקשה של "אוכלי נבלות" וזה עוד ניסוח מעודן ביחס למה שאני חושב באמת.

זיו היקר, אם תיקח זאת עליך תהייה חלק מעוד סיבוב יחצ"ני מבחיל על כתפיהם השחוחות של האנשים הכי יפים שהמדינה הזו זכתה לגדל. אנשים שנענו לקריאה ויצאו להגן על כולנו וביום שאחרי הקרב, הוצגו כרמאים שמנסים לעשות קופה מהמדינה שלה הם מסרו את נפשם. מסרו את נפשם במלוא מובן המושג. מניסיון אישי של מי שנוצל באופן דומה על ידי שלושה שרי ביטחון קודמים בסבבים דומים שהמצפון הישראלי התעורר לכמה רגעים למראה העוול שכולנו אחראים עליו, אני פונה אליך: תחזיר את המנדט היחצני הזה.

זה לא ראוי לגיבור כמוך.

זה לא ראוי לגיבורים שנאבקים באגף הזה מדי יום ביום

וזה לא ראוי לחברה הישראלית שלנו. למצער זו שאמורה הייתה להיות.

יובל