משרד התקשורת מוטרד מספקי אינטרנט שלא מתירים שימוש בציוד פרטי

בכיר במשרד הביע אי שביעות רצון מכך שספקי אינטרנט לא מאפשרים שימוש בציוד פרטי, ובמקביל לא מאפשרים לקנות מהם את הנתב, אלא רק להשתמש בו במודל של השכרה חודשית

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין / צילום: רפי קוץ
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין / צילום: רפי קוץ

משרד התקשורת מודאג מהמגמה המתגברת של ספקי אינטרנט שלא מאפשרים הכנסת ציוד קצה פרטי לרשת שלהם, ובמקביל לא מאפשרים ללקוחות לקנות את הציוד אלא רק להשכיר אותו.

בכיר במשרד התקשורת אומר כי הנושא הולך ונהיה מורכב יותר ויותר בגלל רשתות הסיבים האופטיים ומפני שהספקים מוכרים נתבים או ממירים שתומכים בכמה שירותים במקביל ולכן צריך למצוא פתרון מקיף לכל השוק.

לאחרונה התרבו התלונות של משתמשים שמוחים נגד מחירי השכרת הציוד מצד הספקים שאינם מאפשרים לרכוש את ציוד הקצה וגם לא מאפשרים להכניס ציוד שנרכש בשוק החופשי ושמחירו לעתים הרבה יותר זול.

הספקים מצידם מבטיחים ללקוח שכל הזמן יהיה ברשותו ציוד מתאים וכאשר הוא מתקלקל הציוד מוחלף מיידית, אך יחד עם זאת לעתים לקוחות משלמים עבור נתב במשך שנים ארוכות והוא מתפקד ופועל מצוין ולמרות זאת הוא נותר רכושו של הספק.

נזכיר גם כי הספקים שמשכירים ציוד גם יודעים להפעיל אותו מרחוק ויש לכך יתרונות רבים.

מיותר לציין את רווחי העתק שעושים הספקים מציוד זה, שמושכר ללקוח ממחירים שלרוב מתחילים ב-19.90 שקל לחודש ולעתים יותר.

בהרבה מקרים הלקוח נדרש לא רק לנתב אלא למשפרי קליטה לסוגיהם וכל התקן כזה מושכר במסגרת חבילה יותר יקרה או בתוספת תשלום.

הוט מובילה את המגמה

מי שמובילה את הקו הקיצוני בנושא הזה היא הוט אם כי יש מפעילים נוספים שמגבילים ציוד קצה ברשת שלהם. הוט קיבלה בעבר את אישור המשרד לא לאפשר חיבור של התקנים שלא היא סיפקה והמשרד קיבל את טענותיה שמדובר בנושא טכנולוגי רגיש שיש לו השפעה על כל הרשת.

יחד עם זאת ובחלוף הזמן, ובין היתר מפני שהוט נכנסת גם לעולם הסיבים במסגרת שותפותה במיזם הסיבים, ההיתר שניתן לה בעבר מחייב בדיקה מחדש וריענון. בכיר במשרד ציין כי הוא אינו יודע להעריך בשלב הזה האם המשרד ייצא לשימוע ציבורי בעניין, אבל הדגיש כי המצב לפיו המפעילים גובים סכומים ניכרים על ציוד קצה ומונעים הכנסת ציוד פרטי אינו יכול להתקיים היות ומדובר בחסם מעבר.

עוד ציין כי אחת האפשרויות שנשקלות היא לחייב את הספקים להתיר לצרכנים לקנות נתבים שיקבלו את אישורם הטכני.