היום: טבע, ג'ונסון וג'ונסון, אלרגן ואנדו יעמדו למשפט בקליפורניה על אחריותן למשבר האופיאטים

ארבע החברות מואשמות בכך שהסתירו את סיכוני ההתמכרות הכרוכים בשימוש במשככי כאבים מקבוצת אופיואיד, על מנת לעודד מכירות

בניין של חברת טבע / צילום: סיון פרג'
בניין של חברת טבע / צילום: סיון פרג'

ארבע יצרניות תרופות - טבע , ג'ונסון אנד ג'ינסון, אלרגן ואנדו  - צפויות לעמוד היום (ב') למשפט בקליפורניה עקב טענות שהזינו ועודדו את משבר האופיאטים. המשפט עשוי להסתיים בעסקה לפיה חברות התרופות ישלמו לממשלות מקומיות וממשלות המדינות מיליארדי דולרים.

המקרה המדובר הוא רק השני שהגיע לבית משפט, מתוך אלפי תביעות דומות המאשימות את תעשיית התרופות בתדלוק מגפת התמכרות לאופיאטים שגרמה למותם של כמעט 500 אלף איש מאז 1999, כך לפי נתונים של הממשלה הפדרלית בארה"ב.

במשפט שצפוי להתחיל היום בוועידת וידאו, ארבע קהילות מקליפורניה טוענות שהחברות ג'ונסון וג'ונסון, טבע, אלרגן ואנדו (Endo) הריצו קמפיינים פרסומיים שהטעו את הציבור והמעיטו בהערכת הסיכון שבהתמכרות לאופיאטים. זאת על מנת להגביר את המכירות של משככי הכאבים.

"כל כך הרבה משפחות הושפעו, כל כך הרבה חיים הסתיימו או נהרסו לגמרי", אמר היועץ למחוז סנטה קלרה ג'יימס וויליאמס, שהמחוז שהוא מייצג תובע את החברות יחד עם מחוזות לוס אנג'לס ואורנג' והעיר אוקלנד. "כעת השאלה היא האם יש דרך למדוד את האחריות של היצרניות האלה?"

תביעה נגד חברות התרופות בכמעט כל מדינה בארה"ב

הרעיון של הטלת אשמה חוקית על תעשיית התרופות כאחראית למשבר האופיאטים היה רעיון חדש כשהתביעה הוגשה לראשונה במאי 2014. מאז, כמעט בכל מדינה בארה"ב וביותר מ־300 אלף מחוזות, שבטים אינדיאניים, בתי חולים וארגונים אחרים תבעו חברות בכל הרמות של שרשרת האספקה של האופיאטים.

החברות צפויות לטעון בבית הדין, ששיווקו את התרופות באופן אחראי ותחת פיקוח רגולטורי ושלכל אחת מהחברות היה נתח שוק קטנטן בשוק הגלולות בקהילות האלה בקליפורניה.

דוברת של טבע אמרה שהחברה תגן על עצמה בתקיפות אבל מוכנה גם לסיים את הליטיגציה על אופיאטים ברמה לאומית.

בג'ונסון וג'ונסון אמרו שהחברה מתנגדת לטענות המועלות בתביעה והיא עבדה עם רגולטורים לספק מידע ראוי על הסיכונים והיתרונות של האופיאטים שנמכרו תחת מרשם. בחברות AbbVie , שרכשה את Allergan ב־2020, וב־Endo סירבו להגיב.

ג'ונסון אנד ג'ונסון כבר נקנסה ב-465 מיליון דולר

רק מקרה אחד נוסף הקשור באופיאטים הגיע לכדי משפט, והסתיים בקנס בגובה 465 מיליון דולר לג'ונסון וג'ונסון באוקלהומה ב־2019. החברה הגישה ערעור. כמה משפטים שהיו אמורים להתקיים בשנה שעברה נדחה בגלל מגפת הקורונה אבל כעת הם שוב צפויים להתקיים.

המשפט בקליפורניה, יחד עם המשפטים שצפויים להיפתח בבית דין פדרלי במערב וירג'יניה במאי ובבית דין של מדינת ניו יורק ביוני, עשוי לגרום ליצרניות תרופות ומפיצים להגיע להסדרים לסיום התביעות ברמה לאומית.

ג'ונסון וג'ונסון, יחד עם שלוש מפיצות התרופות הגדולות במדינה ,McKesson ,AmerisourceBergen ו־CardinalHealth, הציעו לשלם יחד 26 מיליארד דולר על מנת להימנע מלהגיע לדיון בבית המשפט.

שיחות בין החברות והמדינות מתקיימות כבר מסוף 2019 אבל המגפה כמו גם פרטים הקשורים לשכר עורכי הדין ושאלות לגבי איך להתמודד עם קהילות שלא מקבלות את ההסדרים עיכבו את הדיונים.

גם טבע הישראלית הציעה ב־2019 להסדיר את הנושא מחוץ לבית המשפט והציעה לתרום סכום השווה להוצאה על תרופות לטיפול בהתמכרות לאופיאטים במשך עשור, יחד עם תשלום מזומן של 250 מיליון דולר.

יצרנית משכך הכאבים OxyContin - Purdue Pharma - אחת מהנתבעות המקוריות בקליפורניה, נרשמה לפשיטת רגל ב־2019 וכעת נמצאת בדיונים לגבי תשלום של 10 מיליארד דולר לנושים.

בשלב הראשון של המשפט, שצפוי לארוך חודשים, ייקבע אם החברות אחראיות על המשבר. אם השופט הבכיר בבית המשפט של מחוז אורנג', פיטר ווילסון, יחליט שהן אחראיות, יבקשו המחוזות מיליארדי דולרים בקנסות וכסף לתיקון ההשפעה השלילית של התמכרות לאופיאטים.