בחירות 2021 | סיקור שוטף

נתניהו: "צריך לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה"

הפלונטר הפוליטי: יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אומר לנתניהו שוב לא - לדבריו האופציות היחידות כרגע הן ממשלת ימין שלא בראשות נתניהו או ממשלה פריטטית • לפיד: "זה לא בחירות אישיות, זה בחירות חמישיות. במקום ממשלת אחדות ישראלית, עוד בחירות" • עבאס: "בוחנים את חוק הבחירה ישירה"

בנימין נתניהו / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

16:15

נתניהו ציין בחלק הסגור של סיעת הליכוד: "בנט אמר בבחירות שלא יהיה ראש ממשלה עם 10 מנדטים כי זה לא מוסרי ולא דמוקרטי, אבל זה מה שהוא עדיין מנסה לעשות כרגע עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת. הם דנים עכשיו בממשלה של השמאל. הם קוראים לזה אחדות אבל זו ממשלה של השמאל עם שיתוק פריטטי שמוכר לכם. זה דבר רע מאוד לעם ישראל. זה כמובן לא משקף את ההתחייבויות של בנט מהבחירות".

15:55

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד כי הוא תומך בבחירות ישירות לראשות הממשלה. "יש פתרון לפלונטר הפוליטי ורוב עצום בציבור תומך בו", אמר נתניהו. "במקום להרכיב ממשלות אבסורדיות, למשל עם ראש ממשלה שקיבל בבחירות רק 7 מנדטים, יתקיימו בחירות ישירות לראשות הממשלה. הציבור יבחר ישירות את ראש הממשלה בבחירות בזק, בלי לפזר את הכנסת.

היום גם מגיע רגע האמת של נפתלי בנט. הוא התחייב שלא לשבת תחת לפיד עם מרצ והעבודה, בתמיכת המשותפת. לכן עליו להפסיק לדהור לממשלת שמאל יחד עם לפיד, מרצ והעבודה. עליו לתמוך בהצעתנו לוועדה המסדרת שמונעת את העברת הכוח בכנסת לשמאל ואף משאירה בידיו את זכות הווטו ולתמוך בפתרון הבחירה הישירה, דבר שרוב עצום בקרב מצביעיו תומך בו. אם בנט לא יעשה זאת, פירוש הדבר שהוא חובר לשמאל".

14:30

הפלונטר הפוליטי: בשעה זו נפגשים ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ימינה נפתלי בנט. הפגישה נקבעה לקראת ההצבעה אחר צהריים בכנסת על הרכב הוועדה המסדרת. בשלב זה ימינה טרם הודיעה האם תצביע עם גוש השינוי של לפיד או עם גוש הימין של נתניהו.

בתוך כך, מנסור עבאס אמר היום (ב'): "השגנו את היעד להיות בלב המפה הפוליטית בישראל. תוך גישה חדשה ששמה את האזרח הערבי בראש מעיניה. חלק גדול מהמפלגות בישראל היום מקבלות את רע"ם ואת מה שהיא מייצגת.

"ביקשתי להדגיש את דרכנו כדרך שסולדת מכל אלימות וקוראת לכבד אדם באשר הוא. אנחנו מותקפים ומוגדרים כתומכי טרור. רע"ם לא משנה את עמדותיה ואומרת שאין מקום לשיח זה שאין לו מקום במאה ה-21. אנחנו מבקשים לגנות את השיח הזה ולא מעוניינים להיות פרטנר. אנחנו בוחנים את חוק הבחירה ישירה שהונח לפתחנו ביום חמישי".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ אמר רגעים אחרי נאומו של עבאס בכנסת: "הקמת ממשלה שנשענת ותלויה במחבקי מחבלים תהיה מסוכנת למדינת ישראל וליהדותה וחובה למנוע אותה. אין לי ספק שאף אחד מראשי המפלגות במחנה הלאומי לא מעלה על דעתו להקים ממשלה כזו. נתניהו, בנט וסער לא יסכנו את עתידנו. מציע להוריד את הספין הזה מסדר היום.

"נפתלי הגיע הזמן להכריע. כל עוד אתה יושב על הגדר כדי לראות את כישלונו של נתניהו, לא ניתן לצפות מאחרים להיכנס ולהתחייב לממשלת ימין. לאזרחי ישראל מגיע לדעת לאן פניך.

"נתניהו, אני קורא לך לבנות גשרים ואמון עם סער. העם מצפה מאיתנו להקים ממשלה טובה לעם ישראל".

בפתח ישיבת הסיעה של תקווה חדשה אמר יו"ר המפלגה גדעון סער: "עמדתנו לא השתנתה. בראיית תקווה חדשה יש שתי  חלופות להקמת ממשלה. האפשרות הראשונה ממשלת ימין בראשות מועמד אחר. האפשרות השנייה הקמת ממשלת אחדות פריטטית עם הסדרים שיאפשרו לנו לעמוד על הערכים שלנו. שתי האפשרויות עדיפות על בחירות נוספות.

"זה לא הזמן לקחת את ישראל לבחירות. לא נכון לשנות את שיטת הממשל הנוהגת במהלך פרלמנטרי שמתקיים".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "שמעתי אתמול את ההצעה של נתניהו ודרעי ללכת עכשיו לבחירות ישירות לראשות הממשלה. בואו נקרא לזה בשם האמיתי: זה לא בחירות אישיות, זה בחירות חמישיות. במקום ממשלת אחדות ישראלית, עוד בחירות.

"לא צריך עוד בחירות. היו בחירות. הן נגמרו בזה שבפעם הרביעית לנתניהו אין ממשלה. אם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה, נבקש מהנשיא את המנדט, כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית. ממשלת אחדות ישראלית תשים סוף לקטסטרופה הזאת. נעביר הגבלת קדנציות לראש הממשלה. נוודא שאנשים עם כתבי אישום והרשעות פליליות לא ינהלו את המדינה.

"מדינת ישראל זקוקה לאחדות. זקוקה לממשלה מתפקדת. צריכה לראות שהמנהיגים שלה יודעים לעבוד יחד. בעוד שלושה שבועות יכולה להיות פה ממשלת אחדות ישראלית. זה עדיף בהרבה על בחירות חמישיות".

בהמשך לדברים אמר אריה דרעי: "ממשלת רק לא ביבי תחזיק מעמד זמן קצר. זה דבר הזוי. לכן ביקשתי לקדם דבר פשוט. העם שהוא הריבון במדינת ישראל שיגיד את דברו בצורה הברורה ביותר את מי הוא רוצה ראש ממשלה.

כל ח"כ שיביא חתימות יוכל להתמודד ומי שיביא את מרב הקולות הוא ייבחר. ואם ראשי הסיעות לא ישכילו אז לתת בו אמון, תוך פרק זמן קצר נלך לבחירות".