דוג'קוין, עד לא מזמן בדיחה אינטרנטית, נע במהירות אל עבר המיינסטרים

סוחרים בפורומים מקוונים מקפיצים את מחיר מטבע הקריפטו אחרי ראלי מטאורי של יותר מ־8,000% מאז תחילת השנה

מטבע דוגקוין / צילום: Reuters, Yuriko Nakao/AFLO
מטבע דוגקוין / צילום: Reuters, Yuriko Nakao/AFLO

מטבע קריפטו שנוצר כבדיחה טס מעלה בוול סטריט ביום שני, כשהעליות הביאו תשואות של מעל 8,100% מתחילת השנה - יותר מכפלים מהרווחים כולל דיבידנדים של חברות S&P 500 מאז שנת 1988.

העלייה של דוג'קוין (Dogecoin) והפיכתו ממם אינטרנטי לנכס שנסחר באופן נרחב ושווה כ־50 מיליארד דולר - יותר מרשת מלונות מריוט או חברת פורד - היא המקרה האחרון של אלכימיה פיננסית, שנעשית בידי משקיעים יומיים מהירים, המנצלים גישה לפלטפורמות מסחר ללא עמלות וכסף שקיבלו מהממשלה בשנה האחרונה, לשינוי פני השוק.
הזינוק של הדוג'קוין מזכיר את הנסיקה המדהימה של מניות גיימסטופ מוקדם יותר השנה, אפיזודה בה סוחרים התאגדו ברדיט (Reddit) ורשתות חברתיות אחרות והפכו רשת חנויות בקניונים שזוהרה היה נחלת העבר לכוכבת־על של הבורסה.

הפעם, רוכשי דוג'קוין הלכו צעד נוסף והפכו את מה שאמור היה להיות פרודיה לנכס אמיתי, מה שנתן לכמה סוחרים שנכנסו לקלחת מוקדם תשואה שלא תתואר. השלב האחרון בטירוף התרכז ליום שלישי השבוע, שהוגדר כ"יום הדוגה" בפורומים מקוונים - יוזמה לא־רשמית לדחוף את מחיר מטבע הקריפטו אל מעל לדולר. הדוג'קוין סגר בסוף המסחר ביום שני ב־39 סנט ליחידה ואחרי שנמכר בפחות מסנט אחד בינואר.

שתי האפיזודות מדגישות את קנה המידה והכוח של סביבת המסחר היומי, שבה יכולות קהילות מקוונות להתארגן ולהשפיע באופן מפתיע על המחירים בשוק. הן גם משקפות ציפיות שהמחירים ימשיכו לעלות, וככאלה מגלמות סיכונים שהרווחים האלה יימחקו כשהרוחות בשוק ישנו כיוון.

"הרבה אנשים שנכנסים כעת לא היו בעניינים מספיק זמן ולא ראו את הביטקוין מתרסק", אמר רוברט דראך, מנהל נכסים בחברה Drach Advisors בטלהאסי, פלורידה. הוא מפקח על השקעות ללקוחות אינדיבידואליים.

לעת עתה, העלייה והירידה של נכסים אופנתיים בפורומים אינטרנטיים הייתה מוכלת ברובה. העלייה של גיימסטופ הגיעה לשיא בינואר ונעצרה מבלי שהיא השפיעה על המדדים הגדולים. יחד עם זאת, משקיעים רבים שמים עין על המוזרויות האלה בשוק, מתוך הנחה שנפילה תלולה במחיר הדוג'קוין או הביטקוין עשויה לגרום לקרנות גידור ומשקיעים גדולים אחרים להקטין מעורבות ולגרום לנסיגה נרחבת יותר מלקיחת סיכונים.
"למרות שאין כעת סיבה לחשוש ששוק המניות נמצא על סף של ירידות חדות, העלייה של דוג'קוין נותנת לי תחושה של בועה", אמר דראך. "זה תמיד גורם לי לחשוש, לא רק למשקיעים בדוג'קוין, אלא למשקיעים בניירות ערך רגילים".

לעת עתה, העלייה החדה של הדוג'קוין מאששת את אחת העובדות המוזרות אך יחד עם זאת אמיתיות לגמרי של 2021: המסחר ההזוי ביותר יכול להביא תשואות גדולות. מישהו שהשקיע בדוג'קוין 10,000 דולר ב־31 בדצמבר היה צובר יותר מ־821 אלף דולר נכון ליום שני, כך לפי נתוני חברת Kraken. אם היה מושקע אותו סכום במניות גיימסטופ היה מקבל תשואה של פחות מ־87,250 דולר. בקרן העוקבת אחרי מדד 500 S&P, הייתה נותנת השקעה כזו תשואה של כמעט 11,150 דולר, כולל דיבידנדים.

אם דוג'קוין יגיע לדולר אחד, הערך שלו יעבור את ערכן של חברות בלו צ'יפ כמו AMD, CVS וג'נרל מוטורס. "זה אבסורדי", אמר בילי מרקוס, אחד היוצרים של הדוג'קוין. "לא ראיתי שום דבר כזה. זה אחד הדברים האלה שמרגע שזה מתחיל לעלות, זה עשוי להמשיך לעלות".

 
  

ללא שום מטרה

הדוג'קוין לא משרת שום מטרה, ושלא כמו ביטקוין, אין מגבלה על מספר המטבעות שיכולים להתקיים. כל יום, מחשבים פותרים חידות מתמטיות על מנת להטביע מטבעות חדשים. נכון ליום שני השבוע, היו 129.2 מיליארד מטבעות דוג'קוין, על פי CoinDesk.
עליית הדוג'קוין מגיעה לצד ראלי בכל מטבעות הקריפטו - ובזמן שנראה שהסנטימנט בקרב משקיעים, אפילו מחוץ לעולם הקריפטו, מתקרב לקצה יכולת המתיחה. ה"ראלי של הכל", כפי שמכנים זאת, העלה גם את מחיר "מניות מם" כמו גיימסטופ וגם יצר שוק לדברים כמו אסימונים שאינם בני חילוף (NFTs), המאשרים את האותנטיות של יצירות אמנות וסרטונים של רגעים בספורט.

מטבעות קריפטו נוטים להיות תנודתיים במיוחד, ושינויים בשיעורים דו־ספרתיים במסגרת יום מסחר בודד אינם מופע נדיר. ההנפקה של מפעילת הבורסה קוינבייס בשבוע שעבר גרמה למחיר הביטקוין והאת'ריום לשבור שיאים. ביום ראשון השבוע, צנח הביטקוין ביותר מ־10% בגלל ספקולציה שמשרד האוצר האמריקאי ינקוט פעולה נגד כמה מוסדות המואשמים בהלבנת הון תוך שימוש במטבעות קריפטו.

"אני לא חושב שאתה יכול לשבת ולעשות המון כסף בקרן עוקבת מדד 500 S&P ואז להסתכל על אנשי הדוג'קוין ולצחוק, כי זו אותה נזילות שמפמפמת את שני הדברים", מציין דראך. לדבריו, צ'קים של סיוע מהממשלה ועלויות הלוואה נמוכות גרמו למניות לזנק בשנה האחרונה וסביר להניח שגם זה נתן עידוד לעלייה של הדוג'קוין.

יום הדוגה

סוחרים אומרים שהחלו לקדם את "יום דוגה" אחרי שראו בטוויטר קמפיין פרסום של מותג החטיפים סלים ג'ים, השייך לחברה Conagra Brands. המותג משתמש לעתים קרובות בממים על מנת ליצור באזז סביב מוצריו והודיע שישיק בשלישי מה שמכונה DogeSlimJim וביקש מ"צבא הדוגה" להפיץ את הבשורה. בחשבונות הקשורים לסלים ג'ים הועלו תמונות של הכלב היפני המפורסם שהוא ההשראה ליצירת המטבע.

לייני פרידמן, דוברת של Conagra, אמרה שהמותג מתכנן להשיק מוצר דיגיטלי בהשראת הדוגה אך סירבה לספק פרטים נוספים ואמרה שהקמפיין של סלים ג'ים לא קשור לערך הדוג'קוין.

שון בקר, שמתגורר בפניקס, החל לקדם את "יום דוגה" בעמוד הטוויטר שלו אחרי שראה ציוצים של סלים ג'ים. בקר, בן 36 אומר שרכש לראשונה מטבעות כאלה ב־8 בפברואר, כשידוענים כמו מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, והראפר סנופ דוג קידמו אותו. ההשקעה של בקר בדוג'קוין, 1,179.42 דולר, הייתה שווה 4,477 דולר ביום שני, כשהדוג'קוין נסחר סביב 39 סנט.

"אני בטוח שמטבע יגיע לדולר", אמר בקר בראיון. "אפילו אם תזרוק על זה 100 דולר, אתה יכול להכפיל את הכסף שלך. אני לא רוצה שאף אחד יעשה השקעה מסוכנת, אני פשוט הייתי שמח אם כולם היו יכולים ליהנות מהפירות".

העסקאות נתקעו

קונים חדשים רוכשים דוג'קוין בכאלה כמויות שבשבוע שעבר משקיעים באפליקציה רובין הוד התקשו לבצע עסקאות. בחברה המפעילה את הבורסה המקוונת אמרו שהעלייה בהתעניינות במטבע ביום חמישי האחרון "לחצה מאוד את מערכות המסחר בקריפטו" וגרמה לקריסה של המערכת. העניין תוקן בתוך שעתיים, כך אמרו בחברה, אך ביום שישי סוחרים שוב נתקלו בבעיות, היום בו דוג'קוין קבע שיא במסחר באמצע היום של 45 סנט. זה גרם לכישלון בביצוע פקודות על מטבעות קריפטו ולעיכוב בשליחת התראות לחלק מהלקוחות, כך נמסר מרובין הוד.

ברובין הוד ובאפליקציות מסחר אחרות היו הפסקות וכשלים טכניים מספר פעמים בשנה שעברה בזמן שיאי ביקוש. בנוסף, נמתחה על החברה ביקורת מוקדם יותר השנה כשחסמה ואז הגבילה את יכולת המשקיעים לרכוש מניות מסוימות כולל מניות גיימסטופ, שרק כמה ימים קודם לכן נעשו פופולריות מאוד.

בין יום חמישי לשישי, נרשמו בבורסת Kraken המופעלת על ידי חברת Payward פעולות מסחר בדוג'קוין בנפח גדול פי 71 מהממוצע ל־30 יום.