מדור ייעוץ: האם לחיצת היד חוזרת לחיינו?

נימוסים והליכות בעידן הפוסט קורונה: ללחוץ או לא ללחוץ? עם היסטוריה של 7 מיליון שנים של לחיצות ידיים, נראה שהתשובה היא "כן"

?האם לחיצת היד חוזרת לחיינו / צילום: Shutterstock
?האם לחיצת היד חוזרת לחיינו / צילום: Shutterstock

אנשים בעבודה כבר מנסים ללחוץ לי את היד. מה קורה? נגמרו ימי השקת המרפק?
יוליה

יוליה יקרה,
התשובה הקצרה היא כנראה "כן". והארוכה: מחקר מלמד כי המגע של עור בעור, מהלידה והלאה, עוזר לילדים לפתח יכולות חברתיות ומפחית לחץ גם אצל הילד וגם אצל האם. בקרב מבוגרים, למגע, לחיצת יד כמו גם חיבוק, יש אפקט חיובי על הבריאות הנפשית והפיזית: הפחתת לחץ דם, הורדה במשקל וסיוע למאבק במחלות.

בנוסף, לחיצת היד היא מנגנון חברתי שמייצגת שוויון, קבלה, הסכמה וחיבה. במיוחד לאחר תקופה ארוכה שבה נמנענו בגלל הקורונה ממגע פיזי, אנחנו כמהים למגע כזה.
לגבי השאלה האם לחיצת היד כאן כדי להישאר, חוקרת בריטית עם רקע בביולוגיה אבולוציונית ופלאואנתרופולוגיה  פרסמה לאחרונה ספר על ההיסטוריה והמנגנונים האבולוציוניים של לחיצת היד: The Handshake: A Gripping History.
לטענתה, לחיצת יד איתנו כבר שבעה מיליון שנים.

יש אינדיקציות שגם בעל החיים הדומה ביותר לבני האדם, השימפנז, לוחץ ידיים ("לוחצים אצבעות", על פי Cat Hobaiter) ועושה זאת בעיקר בהקשר חברתי חיובי, כמו למשל כשמשלימים אחרי ריב.

אנתרופולוגים מצאו שגם בשבטים מבודדים, שמעולם לא נחשפו לנורמה של לחיצת ידיים בעולם המודרני, לוחצים ידיים.

מעבר לחוש המישוש, גם לחוש הריח יש תפקיד. על בסיס מחקר במכון ויצמן, מתברר שאנחנו משתמשים בלחיצת יד גם ככלי לרחרח זה את זה (מקרבים את היד שלחצנו לאיזור האף לטובת הסנפה), כמו יונקים רבים בטבע שנעזרים בחוש הריח כדי להבין טוב יותר את הסיטואציה החברתית שאליה נקלעו.

מחקר אחר, בתחום הפסיכולוגיה, התעניין לדעת מה אומרת עלינו לחיצת היד שלנו. לחיצת יד חזקה יותר, מתברר, מתקשרת עם פתיחות לחוויות ועם פחות ביישנות. עוד נמצא כי לנשים עם עמדות ליברליות לחיצת יד חזקה יותר לעומת שמרניות.

ואם את עדיין נזהרת וחוששת מלחיצת היד מחשש להעברת חיידקים, גם חיכוך מרפק או "כיף" (high five) מצליחים להעביר מסר של מגע פיזי אך עם הרבה פחות העברת חיידקים. 

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באונ' Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באונ' Northeastern בבוסטון yanashechterman.com