תמ"א 38 מסתיימת בסוף 2022? בעיריית ירושלים חושבים אחרת

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ירושלים דנה בתוכנית חדשה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 • זאת על אף שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה על סיום תמ"א 38 באוקטובר 2022 • מה ליאון: "תוכנית תמ"א 38 הינה תוכנית המתאימה למאפייניה הייחודיים של ירושלים"

ראש עיריית ירושלים משה ליאון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש עיריית ירושלים משה ליאון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ירושלים דנה בישיבתה שנערכה אתמול (ד') בתוכנית חדשה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38. יצוין כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה, בנובמבר 2019, על סיום תמ"א 38 באוקטובר 2022, אך איפשרה לרשויות להגיש תוכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א, המאפשר להן לקדם תוכניות מתאר עירונית שקובעת את הכללים והתנאים למימוש התוכניות ברחבי העיר. יוזמת הארכת תוכנית לפי סעיף 23 כרוכה באישור הוועדה המחוזית.

יש להבהיר כי הצעד של עיריית ירושלים אינו חריג. תל אביב הקדימה לגבש את תוכנית הרובעים, שעונה על הצורך בתוכנית התחדשות נקודתית וכך פעלו גם הרצליה, ראשל"צ, רחובות ועוד כעשר ערים אחרות. גם בת ים מקדמת בימים אלה תוכנית מכוח סעיף 23.

עורכת התוכנית של עיריית ירושלים,  סגנית הממונה על אגף תכנון העיר בעיריית ירושלים, האדריכלית שרון שלוסברג דינור הסבירה לגלובס כי "מבחינה תכנונית התוכנית העירונית בהתאם לתמ"א 38 התאימה לירושלים "כמו כפפה ליד".

לדבריה, "בעיר שבה תוכנית המתאר הסטטוטורית התקפה אושרה בשנת 1959, ותוכנית המתאר ה"חדשה" משנת 2009, המהווה את מדיניות התכנון, מעולם לא אושרה, תושב שמעוניין להוסיף שני חדרים או תוספת קומה על הגג צריך ליזום תוכנית נקודתית, לרוב בסמכות מחוזית, מדובר בהליך של שנה וחצי במקרה הטוב ואח"כ עוד לפחות שנה להיתר בנייה.

"תוכנית החיזוק של תמ"א 38 אפשרה לתושבי העיר, ללא הבדלי מעמד, לחזק את דירותיהם, למגן אותן ולהרחיב אותן ללא עלות ובניגוד לחשדות המוקדמים, לא מדובר כאן רק על וילות".

בהתייחס לטענה של רשויות אחדות על כך שתמ"א 38, שהיא תוכנית מתאר ארצית ומציעה פתרון אחיד, פוגעת במדיניות התיכנון הלוקאלית, מסבירה שלוסברג דינור כי "בעיריית ירושלים מעריכים שהפגיעה ממפגעי התמ"א חלקית ביותר. ברוב שכונות ירושלים מקודמות ומאושרות תוכניות אב, המהוות את מדיניות התכנון ובד"כ מכפילות או משלשות את זכויות הבניה והקומות הקיימות . דווקא הזכויות בתמ"א חורגות, אם בכלל, באופן זניח".

"הוראות התוכנית תומכות בשימור מבנים אשר נקבעו לשימור"

שלוסברג דינור דוחה את ההנחה שתמ"א 38 תפגע במבנים לשימור: "הוראות התוכנית תומכות בשימור מבנים אשר נקבעו לשימור, ואפילו במבנים היסטוריים שאינם מוגדרים סטטוטורית לשימור בתוכניות מפורטות קודמות.

"העיקרון הוא שכל בקשה במבנה היסטורי חייבת לקבל אישור בוועדת השימור כדי להתקדם וחשוב לזכור שגם כך מדיניות התכנון המקובלת בירושלים הנה שניתן לבנות על, בסמוך, בצמוד ובתוך מבנים לשימור (תוך שימור המרכיבים והאופי הרלוונטיים לשימור). ככה זה כשאין לעיר כמעט לאן להתרחב החוצה - בונים פנימה".

בהתייחס למגמה, שאותה מכתיב מינהל התיכנון, המעודדת בעיקר התחדשות עירונית מתחמית, מסבירה שלוסברג דינור כי "רוב המתחמים המוגשים לתמ"א/38 אינם מבנים המיועדים ל'פינוי בינוי' מלכתחילה. במקרים שבהן הייתה חפיפה ידענו להגיע עד למועצה הארצית כדי למנוע בקשה לפי תמ"א 38 והצלחנו בכך. ביטול התמ"א באזורים היסטוריים בהם אין פינוי בינוי יוביל למצב בו אין מענה כלל לשכונות אלו".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מסר בתגובה כי "תוכנית תמ"א 38 הינה תוכנית המתאימה למאפייניה הייחודיים של ירושלים. הגורמים המקצועיים העירוניים ראו את חשיבותה והתאמתה לציבור היזמים והדיירים ועל כן פעלו לקידומה, למען התושבים".

עו"ד ישי איצקוביץ', מנהל מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' מסר כי "אומנם ההחלטה של הוועדה המקומית בירושלים כפופה עוד לאישור הועדה המחוזית אך בהחלט מדובר על קביעת מדיניות חשובה ואף ייתכן כי היא באה ללמדנו על סנונית ראשונה שיכול ותביא להחלטות דומות בערים נוספות.

"ככלל, יש מקום לשקול הארכת הוראות תמ"א 38 באופן גורף. המצב הנוכחי לפיו, מצד אחד התקבלה החלטה על ביטול תמ"א 38, ומנגד טרם אושרה תוכנית חלופית מעשית הינו מצב בלתי סביר שרק מעצים את אי הודאות שקיימת בשוק זה במילא והן ליזמים והן לבעלי דירות.

"זאת ועוד, נזכיר כי החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה על ביטול תמ"א 38 שניתנה בסוף 2019 קצבה תקופת מעבר עד לאוקטובר 2022. מאחר ובחלק בלתי מבוטל מתקופה זה לא הייתה אפשרות מעשית לקידום הפרויקטים בשל מגיפת הקורונה (בפרט בעניין ההתקשרויות מול בעלי הדירות) הרי שלפנינו הצדקה נוספת להארכת התקופה".