גם ביונטק מעריכה: נצטרך להתחסן לקורונה מדי שנה-שנתיים

המנהלת הרפואית של ביונטק אישרה את ההערכות של מנכ"ל פייזר שאמר בשבוע שעבר כי ככל הנראה תידרש "מנה שלישית" של החיסון בטווח של שנה מהמנה השנייה, וכי ייתכן שהחיסון יינתן מדי שנה • "זהו הטבע של התגובות החיסוניות - אחרי שהן נוצרות הן עולות ואז מגיעות לשיא, אך עם הזמן התגובות החיסוניות דועכות"

מעבדות ביונטק / צילום: אתר החברה
מעבדות ביונטק / צילום: אתר החברה

על מנת להימנע מהידבקות בנגיף הקורונה יהיה צורך להתחסן מדי שנה או שנתיים; כך מעריכה ד"ר אוזלם טורצ'י, המנהלת הרפואית של החברה הגרמנית ביונטק שפיתחה את החיסון לקורונה המופץ על ידי חברת פייזר. טורצ'י אמרה את הדברים בראיון ל-CNBC, ואישרה בכך את ההערכות של מנכ"ל פייזר אלברט בורלא, שאמר בשבוע שעבר כי ככל הנראה תידרש "מנה שלישית" של החיסון בטווח של שנה מהמנה השנייה, וכי ייתכן שהחיסון יינתן מדי שנה.

"אנחנו מרגישים אחריות לשתף מידע ולהסביר על החיסון לקהילה הבינלאומית", אמרה טורצ'י בראיון. בנוגע לדבריו של בורלא, לגבי הצורך במנה שלישית, אישרה ד"ר טורצ'י כי גם המדענים בביונטק שותפים להערכות אלה. "אני חושבת שיהיה צורך במנה כזו", אמרה, "זהו הטבע של התגובות החיסוניות - אחרי שהן נוצרות הן עולות ואז מגיעות לשיא, אך עם הזמן התגובות החיסוניות דועכות. אנחנו רואים עדויות לכך במי שקיבלו חיסון, אך גם במי שחלו והחלימו באופן טבעי מנגיף ה-SARS-Cov-2".

לפיכך, הוסיפה ד"ר טורצ'י, "יהיה צורך במנת 'בוסט' נוספת ואולי נראה כי כמו בנוגע לחיסונים נגד שפעת, נצטרך לקבל חיסונים מדי שנה או מדי שנתיים". ד"ר טורצ'י נשואה לפרופ' אוהור סאהין, והשניים הקימו יחד את ביונטק לפני כעשור, במטרה להתמחות בטיפולים מותאמים אישית לסרטן באמצעות טכנולוגית רנ"א-שליח. בפברואר השנה, עם הדיווחים על מגיפת הקורונה העולמית, ביצעה החברה "פיבוט" לפיתוח חיסון למחלה בעזרת אותה טכנולוגיה, ופנתה לסיוע בניסויים הקליניים, בייצור ובהפצה לחברת פייזר, עמה שיתפה פעולה בעבר.

שתי החברות חולקות ברווחים מהחיסון שווה בשווה. מניות שתי החברות עלו בחדות בשבועות האחרונים, על רקע דיווחים על תופעות לוואי והשעיית חיסונים מתחרים, כמו אלה של אסטרהזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון. מניית ביונטק עלתה ב-65% בחודש האחרון, ומניית פייזר ב-9% בלבד.