במפלגות החרדיות מתרגלים: "אופוזיציה" היא לא מילה גסה

כל עוד אין הוראה של הרבנים להיכנס לקואליציה עם בנט ביחד עם לפיד, החרדים יישארו באופוזיציה • כעס על סמוטריץ’: "מנע ממשלת ימין"

סמוטריץ' ודרעי בטקס ההשבעה של הכנסת ה־24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
סמוטריץ' ודרעי בטקס ההשבעה של הכנסת ה־24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בימים האחרונים אנו שומעים יותר ויותר קולות מצידם של פוליטיקאים חרדים שאומרים "ישיבה באופוזיציה לא מפחידה אותנו". וזאת, לאחר שמסתמן כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה וכי מי שיצליח להרכיב ממשלה הוא הגוש השני.

המצב הזה מנוגד למה שקרה בשנת 2013, אז החרדים היו בהלם כשגילו ש"ברית האחים" בין נפתלי בנט ליאיר לפיד השאירה אותם מחוץ לממשלה. היו אלה שנתיים קשות בכל הנוגע לתקציבים למוסדות החינוך החרדיים ומצבם של האברכים היה קשה מבחינה כלכלית.

הציבור מזדהה עם הימין 

נראה שבימים האחרונים החרדים "מוכנים נפשית" לשבת באופוזיציה. השיח במפלגות החרדיות וגם ברחוב החרדי, הוא ש"אופוזיציה" היא לא מילה גסה. ראשי המפלגות יודעים מה הלך רוח ברחוב החרדי. רוב רובו (ככולו) של הציבור החרדי מזוהה עם הימין, ולכן כל עוד אין הוראה חד-משמעית להיכנס לקואליציה תחת בנט לצידו של לפיד, החרדים יישארו באופוזיציה.

החרדים לא יכולים לשבת תחת או לצידו לפיד, זה יפגע בהם בהמשך, "נדע להסתדר באופוזיציה בכל הנוגע לתקציבים למוסדות החינוך שלנו, אנחנו לא רוצים לכפות את עצמנו לממשלה שתחזיק מעמד מתענית אסתר עד פורים, נחזור מהאופוזיציה יותר מחוזקים".

אבל המפלגות החרדיות גם זועמות. בעיקר על יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ׳. בעיתונים היומיים המפלגתיים מותקף סמוטריץ׳ בעלבונות ובביקורת קשים. באחד המאמרים נכתב, כי "סמוטריץ' אומר כי הוא לא יישב בממשלה שנתמכת על ידי מנסור עבאס, הוא כפוי טובה, הוא צריך להתבייש, הצביעו לו מלא חרדים, בזכות נתניהו הוא עבר את אחוז החסימה, עכשיו הוא משאיר את נתניהו ואת החרדים בחוץ".

גם לחרדים יש אידיאולוגיה

באחד העיתונים פורסמה קריקטורה שמתארת את סמוטריץ׳ מציל משריפה את הציונות הדתית על חשבון ספר תורה. המפלגות החרדיות מאוד כועסות על סמוטריץ׳, שמצידו אפילו לא חושב למצמץ. בכיר ביהדות התורה אומר לי: "מילא סמוטריץ׳ לא רוצה לשבת עם הערבים, אבל למה הוא משפיל אותם, בגללו הם הצביעו עם לפיד בוועדה המסדרת".

תמיד טוענים שהחרדים יימכרו הכול בשביל תקציבים, אז מסתבר שלחרדים יש אידיאולוגיה לא פחות מלסמוטריץ׳, והם לא יוותרו על עקרונות שחשובים להם בשביל כסף. בסוף הכול יקבעו הרבנים, אך חשוב לציין כי הרבנים מודעים למצב של הרחוב החרדי בצורה חזקה.

בתקשורת הכללית יש הרגשה שנושא העלייה למירון הוא כביכול זה הדבר הכי חשוב אצל החרדים, אז לא, לחרדים יש אידיאולוגיה. חשוב לציין שלא כל חלקי יהדות התורה חושבים שמירון זה הדבר המרכזי כרגע.

סמוטריץ׳ לא נבהל מהביקורת, וכתב על הלחצים שמופנים לעברו, ‏"נתניהו הוא אחד המנהיגים בעלי הניסיון והראייה הרחבה ביותר שיש, ואם הוא אומר שהקמת ממשלה שתישען על עבאס היא דבר שאסור לעשות - הוא יודע מה הוא מדבר. הזוי בעיניי שהם חושבים שהם יותר חכמים ממנו ומנסים לדחוף אותו בכוח למהלכים שהוא מאמין שהם הרסניים ומסוכנים".

בסביבת סמוטריץ׳ אומרים, כי "גם לחרדים יש קווים אדומים, הרי החרדים לא יישבו עם גלעד קריב ממפלגת העבודה כי הוא רפורמי, גם לסמוטריץ׳ יש קווים אדומים, וכמו שלא יידרשו מהחרדים לשבת עם קריב, כך לא יכולים לדרוש מסמוטריץ׳ לשבת עם מנסור עבאס, נכון שהמצביעים החרדים של המפלגות החרדיות בעד ממשלה עם מנסור עבאס, אבל החרדים שהצביעו סמוטריץ׳ ידעו לפני ההצבעה למי הם מצביעים. גם לסמוטריץ׳ יש גדולי תורה משלו בדיוק כמו שיש לחרדים, אם לליכוד חשוב ממשלה ימנית, אז שנתניהו ייתן למישהו אחר בליכוד להיות ראש הממשלה, ואז תהיה ממשלה ימנית". 

בנוסף, חשוב לזכור כי סמוטריץ׳ אמר חד-משמעית לפני הבחירות שלא יישב עם עבאס. לטענתו, ממשלת ימין שתכשיר את עבאס, תביא לעליית שיעורי ההצבעה של הערבים ולחבירה שלהם לשמאל באופן שיפיל את שלטון הימין ויעלה את השמאל, שיפגע אנושות בעולם התורה.