מתי כדאי לחתום על הסכם ממון, ומה חשוב לדעת לפני שחותמים?

הסכם הממון לא מתבטל מעצמו. למה מומלץ לערוך צוואה לצד הסכם הממון, ומה חשוב לדעת כשעושים הסכם כזה? • המומחים לדיני משפחה מסבירים מה שצריך לדעת על הסכם ממון

הסכם ממון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
הסכם ממון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

חוק יחסי ממון קובע כברירת מחדל וכל עוד לא נקבע אחרת כי רכוש, הון וזכויות שאדם צבר לפני הנישואים יישארו שלו במקרה של פרידה ורכוש שנצבר במהלך חיי הנישואים יתחלק באופן שווה לאחר פרידה. המומחים לדיני משפחה מסבירים מתי כדאי כדאי לערוך הסכם ממון:

1. כאשר מעוניינים שהרכוש שנצבר במהלך הקשר לא יתחלק באופן שווה בין בני הזוג במקרה של פרידה

בכל מקרה שבני הזוג מעוניינים שחלוקת הרכוש תהיה שונה מברירת המחדל הקבועה בחוק, מומלץ לערוך הסכם ממון. עו"ד רות דיין וולפנר המתמחה בדיני משפחה וירושה מסבירה כי יש מצבים שונים בהם כדאי להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שונה מזה הקבוע בחוק - בני הזוג שלא מעוניינים לחלק את הזכויות ממקום העבודה; כאשר יש פערי השתכרות בין הצדדים; במידה וצפויות להתקבל מתנות או ירושות; בני זוג הנמצאים בפרק ב' כאשר בשלב זה בחייהם כבר צברו רכוש והתחייבויות כמו תשלום מזונות; כאשר חיים ביחד כידועים בציבור ובמקרה שמעוניינים לרכוש דירה ומבקשים לקבוע חלוקה לא שוויונית בשל השקעה שונה של כל אחד מהצדדים.

עו"ד שמואל קמיל, מומחה בדיני משפחה מציין ש לא תמיד כדאי לחתום על הסכם ממון. "ייתכן מצב שאדם יפסיד כתוצאה ממנו. כיוון שברירת המחדל החוקית היא חלוקת רכוש שווה, אזי בן/ת הזוג שמרוויח פחות עדיפה לו חלוקה זו. ומטבע הדברים, בן/ת הזוג שמרוויח יותר יעדיף להגן על ה"רווחיות העודפת" שלו באמצעות הסכם ממון".

2. מקרה בו בני הזוג מתגוררים בדירה של אחד מהם שנקנתה לפני הכניסה לקשר

עו"ד רועי סידי המתמחה בדיני משפחה מסביר כי במצב זה כדאי להבטיח שהדירה תפונה ללא טענות על ידי הצד השני במקרה של פרידה. "יש אין ספור מקרים בהם בני זוג גרים שנים בדירה שנצברה לפני הקשר, וביהמ"ש קובע שהוכחה כוונת שיתוף באותה דירה בגלל השנים בהם חיו בה ונסיבות נוספות שמבססות כוונת שיתוף". במקרה שבן הזוג יגיש תביעה ועד מתן פס"ד, גם אם נגדו, יחלפו מספר שנים ולכן הסכם ממון שמחריג את הדירה וקובע את מתכונת הפינוי עשוי להיות קריטי.

3. למען הוודאות וכדי למנוע ויכוחים עתידיים

עו"ד קמיל ממליץ לערוך הסכם גם לגבי רכוש שנצבר לפני הנישואים. לדבריו יש יתרונות בעריכת הסכם גם למי שמעוניינים בחלוקה סטנדרטית, לפיה כל אחד נשאר עם הנכסים שצבר לפני הקשר, "במסגרת ההסכם מפורטים הנכסים וההון שכל צד הביא קודם לנישואים, ובמקרה של פרידה תמנע המחלוקת העובדתית לגבי מה שייך למי".

מה חשוב לדעת כשעושים הסכם ממון?

הסכם ממון בין בני זוג נשואים תקף רק אם קיבל אישור של בית המשפט, או של נוטריון, לפני הנישואים. הסכם בין ידועים בציבור תקף גם ללא כל אישור.

עו"ד סידי מסביר כי לפי חוק יחסי ממון אם ידועים בציבור חותמים על הסכם ולא מאשרים אותו בבימ"ש, וכעבור מספר שנים מחליטים להינשא, עליהם לאשר אותו בבית המשפט אחרי הנישואים או לפני הנישואים אצל נוטריון או בבית המשפט. זאת גם אם מדובר באותו הסכם. סידי מוסיף כי הסכם ממון בין ידועים בציבור תקף גם ללא אישור בית המשפט. ניתן לאשר אותו אך אין חובה.

הסכם ממון לא מתבטל מעצמו

עו"ד דיין וולפנר מסבירה כי הסכם ממון אינו מתבטל מעצמו גם אם במהלך הנישואים הצדדים זנחו אותו ולכן כדאי להכניס בהסכם הממון סעיף הקובע מנגנון מדורג למשל למספר שנים, מספר ילדים או מנגנון אחר. "לעיתים הרצון לשמור על רכוש נפרד לחלוטין מקבל משמעות אחרת אחרי, למשל, 20 שנות נישואים ושלושה ילדים, אלא שההסכם לא ישתנה גם אם במהלך השנים בכלל שכחתם ממנו, והוא גם לא יתבטל מעצמו גם אם הסכמתם ביניכם לבטלו" מסבירה דיין וולפנר ומוסיפה כי כדי לבטל או לשנות הסכם ממון, יש צורך בהסכם נוסף או נספח בכתב, שיאושר בבית משפט.

"מקובל היום להכליל בהסכמי ממון "שסתומים לשחרור לחץ", שקובעים סכומי כסף או אחוזים מהרכוש שיתקבלו בחלוף השנים. סעיפים כאלו הופכים את הסכמי הממון ל"דרקוניים" פחות, במיוחד עם חלוף השנים ובניית המשפחה".

מומלץ לערוך צוואה לצד הסכם הממון

הסכם ממון אינו מחליף לצוואה. לדברי עו"ד קמיל: "הסכם ממון איננו צוואה. הסכם הממון מפרט מה שייך למי, ומה תהיה צורת החלוקה במקרה של פרידה, אך במקרה של מוות חלוקת הירושה היא שונה". קמיל נותן דוגמא של בני זוג עם ילדים מנישואים קודמים המחזיקים בדירה לכל אחד מהם, שקבעו בהסכם ממון כי הדירה של כל אחד מהם נשארת ברשותו. הרציונל היה שהדירה של כל אחד מהם תיועד לילדיו. "הבהרתי להם שזה נכון רק במקרה של פרידה, אך במקרה של פטירה ללא צוואה, חוק הירושה קובע שבן/ת הזוג מקבל מחצית מן הרכוש והילדים חולקים ביניהם את המחצית הנותרת, ולכן עליהם גם לערוך צוואה".

לדברי קמיל, בעוד שהסכם ממון כרוך בהסכמת בני הזוג, ויש שזה יכול להביא לאי-נעימות (אחרי הכל, זה דיון לא רומנטי כל-כך), הרי שצוואה אפשר לערוך באופן חד-צדדי, ללא צורך בנוכחות בן/ת הזוג וללא ידיעתו.