אליסיו מקבוצת כלל ביוטכנולוגיה יוצאת להנפקה בנאסד"ק

החברה פיתחה מוצר אמונולוגי נגד סרטן על בסיס המנגנון המדובר KRAS • בנוסף יש לה גם פעילות בתחום הקורונה

סרטן / איור: עומר הופמן
סרטן / איור: עומר הופמן

חברת ההחזקות בביומד כלל ביוטכנולוגיה הנסחרת בבורסה בתל אביב, הודיעה כי החברה הבת שלה אליסיו, בה היא מחזיקה 18%, הגישה תשקיף לא פומבי להנפקה בנאסד"ק. אליסיו מפתחת מוצרים לטיפול בסרטן תוך שימוש במערכת החיסונית. פרטי ההנפקה לא נחשפו, אך שווי החברה בגיוס הקודם שלה עמד על 150 מיליון דולר, כך שיש להניח שהשווי בהנפקה יהיה לפחות כמה מאות מיליוני דולרים. מניית כלל ביוטכנולוגיה עולה 1.9% והחברה נסחרת לפי שווי של 342 מיליון שקל.

אליסיו מפתחת גם חיסון לקורונה, אך לראות ריבוי המתחרים בתחום זה, זו כרגע אינה הפעילות העיקרית שלה.

גם המוצר לטיפול בסרטן של אליסיו הוא למעשה מעין חיסון. התרופה של אליסיו מעודדת את מערכת החיסון לתקוף את הגידול הסרטני. המוצר הראשון של החברה מכוון לסוגי סרטן הנושאים מוטציות במסלול KRAS . על פי הערכות החברה, מנגנון זה מעורב בכ-25% מהגידולים המוצקים (כלומר, לא סרטני דם). ניתן לדעת האם סרטן מסויים הוא כזה באמצעות בדיקה גנטית של התאים הסרטניים).

הטכנולוגיה של אליסיו מבוססת על הנדסה במעבדה של חלבונים זהים לאלה שמופיעים על תאי הסרטן שעברו את המוטציות, אבל לא על תאים בריאים, והצגתם למערכת החיסון, יחד עם אדג'ובנט (מחזק חיסון) שמביא את האנטיגן ישירות לתוך בלוטות הלימפה.

חיסונים נגד סרטן הם תחום שמעורר עניין מזה יותר מעשור, אבל עד היום לא הביא לפיתוח של מוצרים רבים והבאתם לשוק, בעיקר משום שרוב החיסונים לסרטן הובילו לתגובה חיסונית חלשה יחסית נגד הגידול. על פי התיאוריה של מייסדי אליסיו, שבינתיים גובתה בניסויים מוצלחים בבעלי חיים, האדג'ובנט המציג את האנטיגנים ישירות לבלוטות הלימפה, אמ ור לעשות את ההבדל. גם כאשר ישנו זיהום טבעי בגוף, החיסון נוצר כאשר תאי מערכת החיסון לוקחים את האנטיגן ללימפה, ושם מציגים אותו לתאי הדם הלבנים, שבונים את מערך החיסון נגד אותו אנטיגן.

עוד מאפיין של חיסונים נגד סרטן שפחות הצליחו בעבר היה המיקוד שלהם בגורם אחד על פני התא הסרטני. הטכנולוגיה של אליסיו יוצרת תגובה חיסונית לכמה מוטציות הקשורות למנגנון ה- KRAS ת בבת אחת, מה שאמור להקשות על הסרטן להתחמק מן המתקפה.

הטכנולוגיה של אליסיו, שהייתה מוכרת בעבר בשם וודנטרה, פותחה במקור באוניברסיטת MIT על-ידי פרופ' דאריל אירוויין. המוצר אמור להיכנס לניסויים קליניים בקרוב.

כאמור, לאליסיו יש גם חיסון לקורונה שמבוסס על אותה הטכנולוגיה. כיום החיסונים המובילים לקורונה הם מבוססי RNA, ועד כה נראה כי מדובר בחיסונים מוצלחים. ייתכן שהחיסון של אליסיו יתאים במקרים בהם חיסוני ה-RNA לא יצרו נוגדנים, או ליצירת חיסוניות לטווח ארוך יותר, כדי להפחית את הצורך להתחסן שוב ושוב - אם אכן יסתבר שחיסוני RNA דורשים התחסנות חוזרת כזו. אולם, כרגע החברה ממוקדת יותר במוצר לסרטן.

אליסיו היא אחת החברות שמוזגו לתוך כלל ביוטכנוגיה על ידי בעל השליטה בחברה בשרשור, לן בלווטניק. החברה גייסה עד היום כ-150 מיליון דולר, מהם כ-73 מיליון בפברואר האחרון. בין המשקיעים מלבד כלל ביוטכנולוגיה נמצאים Livzon Pharmaceutical Gro up ו-Efung Capital מאסיה.

כלל נהנתה בשנים האחרונות משוק ההון האמריקאי הפתוח להנפקות. היא הנפיקה את חברת גמידה סל שנסחרת לפי שווי של 446 מיליון דולר, את Neon שמוזגה לתוך חברת ביונטק הגרמנית בעסקת מניות, מה שאפשר לכלל להנות מהעליה בשוויה של ביונטק כשהפכה לשותפה של פייזר בפיתוח החיסון המוביל לקורונה, את אנקיאנו שאמנם לא הצליחה בניסוי קליני את מיזגה לתוכה את כמומאב הישראלית ועתה נסחרת לפי שווי של 363 מיליון דולר. אף אחת מהחברות בינתיים לא הצליחה לשמר את מחיר ההנפקה, אך כלל ביוטכנולוגיה עצמה מרווחת על גמידה סל וניאון. בנוסף רשמה כלל ביוטכנולוגיה אקזיט השנה בחברת קיידנט, גם היא בין החברות במיזג לתוכה בלווטניק, ואשר נמכרה לחברת נוברטיס ב-210 מיליון דולר מיידית, ואופציות לעד 770 מיליון דולר כהיקף הכולל של העסקה. בשנה האחרונה עלתה מניית כלל ביוטכנטלוגיה כ-100%, בעיקר על רקע עסקת קיידנט.