בחיפוש מימון לתוכניות החברתיות שלו: ביידן מתמקד במס על רווחי הון

ההצעה להעלות את מדרגת המס העליונה מחייה מחדש את הדיונים ארוכי־השנים לגבי מיסוי שכר לעומת מיסוי השקעות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

הצעותיו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן להעלאת המס על רווחי הון ישנו את אסטרטגיות ההשקעה של אמריקאים עשירים ויציתו מחדש דיונים פוליטיים לגבי הקשר שבין שיעור המס והצמיחה הכלכלית.

השבוע בנאום שלו למושב משולב של הקונגרס, צפוי ביידן לפרט את התוכניות ששרטט בקמפיין של שנה שעברה, כשטען כי שיעור מס גבוה יותר באופן חד לגבי חלק קטן מהאוכלוסייה יכול לממן תוכניות שיעזרו לרוב משקי הבית באמריקה בלי לפגוע בכלכלה.

כמועמד, קרא ביידן להעלאת המס על רווחי הון למשפחות שמרוויחות יותר ממיליון דולר בשנה, כך שישקף את המס לגבי הכנסות אחרות, וכמו כן קרא לשינוי תקנת מס שאפשרה למשקיעים להימנע ממס על רווחי הון על נכסים שעולים בערכם כל עוד המשקיעים מחזיקים בנכסים אלה עד יום מותם.

העלאות מסים כאלה יכולות לעזור לממן את תוכניות החינוך והמלחמה בעוני של ביידן, שהנשיא צפוי להכריז עליהן בשבוע הבא. בעוד שפרטי חבילת הסיוע עדיין נידונים, אנשים המכירים את הנושא אמרו שהתוכנית עשויה לעלות יותר מטריליון דולר, ותכלול מימון לטיפול בילדים, חופשות בתשלום, חינוך טרום חובה וגן ילדים לכולם ומכללות ציבוריות ללא שכר לימוד.

הדמוקרטים טוענים כי צריך למסות הון כמו שממסים הכנסה מעבודה, ומבקשים להשוות את השיעורים העליונים לגבי רווחים בהון ושכר. צעד כזה יהיה לרעת משקיעים שניתן לגבות מהם מסים בראש סולם המס שיצטרכו לשלם מס שולי של 43.4% על תשואות, וייתן יתרון מסוים למשקיעים שלא מתמודדים עם העול הזה, כגון מענקים, קרנות פנסיה ואזרחים זרים.

הרפובליקאים ותומכיהם מזהירים כי מחירי מניות וההשקעה בחברות עשויים להיפגע, בייחוד אם השינויים במסים יקרו בנוסף להעלאת מס חברות שביידן רוצה להחיל כדי לממן תוכניות שיפור תשתיות.

"כולם נפגעים במדיניות האלה. הן לא מעודדות צמיחה", אמר חבר בית הנבחרים מייק קלי (רפובליקאי מפנסילבניה). "זה מתחיל למעלה ועושה את דרכו במורד הכלכלה כולה".

כמו שקורה בהרבה נושאים בסנאט המחולק 50־50 ובית נבחרים משוסע, לדמוקרטים הנוטים מרכזה תהיה השפעה משמעותית על עיצוב הצעות המס של ביידן. מתונים כמו הסנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב ווירג'יניה) רצו העלאת מס חברות נמוכה ממה שרוצה הנשיא למימון תוכנית התשתיות שלו, והם עשויים לבקש בקשות דומות לצמצום הסדרה הבאה של העלאות מס שהנשיא רוצה.

העלאה משמעותית במס על רווחי הון עשויה להציב דילמה לדמוקרטים המייצגים אנשים פרטיים עם הכנסה גבוהה, כולל מחוקקים שעזרו להביא למפלגה הישגים בפרברים.

חבר בית הנבחרים דון בייר (דמוקרט מווירג'יניה) אמר מוקדם יותר החודש כי העלאת המס על רווחי הון ובה בעת שינוי חוקי המס לגבי נכסים המוחזקים עד סוף החיים עשויה להציב קשיים למשפחות מסוימות.

"זה צרור יריות ראשון, שסביר להניח שישנו וכווננו ויורידו ממנו לאורך זמן עד צורתו הסופית", אמרה ליבי קנטריל, ראשת אסטרטגיית מדיניות ציבורית בענקית ההשקעה באגרות חוב Pacific Investment Management.

אם ביידן והדמוקרטים יצליחו, השינויים שיקרו עשויים לפגוע בתכנון השקעות למשקי בית עם הכנסה גבוהה ויכולים להקשות על בעלי חברות להעביר נכסים לילדיהם.

נכון להיום, הכנסה רגילה כגון משכורות או רווחים עסקיים צפויים לשיעור מס מקסימלי של 37% בעוד שעל רווחי הון המס הגבוה ביותר מגיע ל־20%. שני סוגי ההכנסה צפויים בפוטנציה למס נוסף של 3.8%, בין אם במס הכנסה או במס על השקעות.

זה מביא שיעור תשואה משוקלל של 40.8% משכר ו־23.8% מרווחי הון, ועל זה נוספים מיסי מדינה.

ביידן רוצה להעלות את שיעור המקסימום של 37% על שכר והכנסה רגילה אחרת ל־39.6%. הוא גם היה רוצה להעלות את שיעור המס על רווחי הון. הצעתו מהקמפיין קראה לשיעור מס מקסימלי של 39.6% על הכנסה מרווחי הון של מעל מיליון דולר, וזה כולל המס הנוסף בגובה 3.8% מחושב כחלק מזה. בהצעת שהממשל מציע, עם זאת, המס לא מחושב כחלק מהשיעור הגבוה יותר, מה שמביא לשיעור כולל של 43.4%, כך אמר פקיד בממשל.

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה ביום שישי כי הצעות המס הקרובות של ביידן על רווחי הון והמרוויחים הגדולים ביותר "עקביות עם הדברים שאמר כשהיה בקמפיין" וישפיעו רק על שלושה מכל 1,000 משלמי מסים.

טיפ ספייס, מנהל שותף של קבוצת ההון האישי בחברת הנהלת החשבונות EisnerAmper, אמר כי הוא לא מצפה שתוכניתו של ביידן תעבור בקונגרס בדיוק כפי שהוצעה. עדיין, אמר, משקיעים כבר מדברים עם היועצים לגבי האפשרויות שלהם במקרה ששיעורי המס יעלו.

"אנחנו נמצאים דרך ארוכה מזה שתהיה לנו חקיקה חתומה, אבל תהליך הגילוי וההערכה של תיקי השקעות בהחלט מתקיים", אמר ספייס.

הקונגרס הרשה שיעורי מס נמוכים יותר על רווחי הון מאשר על הכנסה רגילה במשך רוב ההיסטוריה הכלכלית המודרנית של ארה"ב, למעט תקופה יוצאת דופן לאחר שינוי חוקי המס ב־1986, אחרי שהנשיא דאז רונלד רייגן ודמוקרטים בקונגרס הסכימו לקבוע את שיעור שני המסים על 28%.

תחת הנהגת הנשיא ג'ורג' וו' בוש, הרפובליקאים הורידו את המס על רווחי הון ל־15%. הוא טיפס לשיעור הנוכחי שלו, 23.8%, בכהונה של ברק אובמה. דמוקרטים מדברים על העלאתו כבר כמה שנים, אבל הצעותיו של אובמה מסוף הקדנציה לא התקדמו, והרוב הדחוק של המפלגה בבית הנבחרים ובסנאט עשוי לגרום לה לצמצם את תוכניותיו של ביידן.

לתעריף העדיף לגבי רווחי הון יש כמה סיבות. אחת מהן היא דרך גסה לווסת אינפלציה, כי מסים מוטלים על גידול נומינלי בנכסים - וחלקו או כולו עשוי להיות פשוט גידול אינפלציוני בנכסים המוחזקים זמן רב. זה יכול גם לווסת השיעור הגבוה של המס שכבר נגבה ברמה התאגידית. סיבה נוספת היא עידוד השקעות ולעודד אנשים לא להחזיק נכסים תקופה ארוכה על-מנת להימנע מתשלום מסים.

אבל הפער בין שיעור המס על רווחי הון ומס הכנסה רגיל גם גרם לתכנון מס אגרסיבי כדי לגרום להכנסות להתאים למדרגת מס נמוכה יותר.

בין הטכניקות האלה ישנו מה שנקרא ריבית נגררת, כשמנהלים של קרנות פרטיות יכולים ליהנות משיעור מס כפי שמשולם כיום על רווחי הון על מה שהדמוקרטים אומרים שבפועל הוא עבודה בשכר. אפילו ללא שינוי ישיר המשפיע על הריבית הנגררת, השוואת שיעורי המס יהפכו הרבה מהיתרונות האלה ללא רלבנטיים.

לקרנות הון פרטיות ומנהלי כספים אחרים התלויים בריבית הנגררת על השקעות לפיצוי העובדים שלהם, העלאת המס עשויה לגרום לשינוי במבנה, כך אמר בנג'מין פיליפס, מנהל בחברת ניהול הכספים Casey Quirk.

גם חלקים אחרים בתעשייה עשויים להרוויח מזה, אמר.

"זו למעשה הזדמנות לכל תעשיות הייעוץ - גם יועצים כספיים וגם מנהלי נכסים", אמר פיליפס. "יעילות מס הייתה באופן היסטורי אחד המנופים הגדולים ביותר של התעשייה לייצור ערך, אבל אף אחד מהיועצים או המנהלים לא שמו לב אליה. זה יכול להיות תמריץ לכך".

רווחים על הון מרוכזים במידה רבה בין משקי הבית עם ההכנסה הגבוהה ביותר - אלה שיש בידיהם כמות משמעותית של מניות, כמו גם בעלי חברות. על-פי המרכז למדיניות מס, האחוז העליון במשקי הבית מדווח על 75% מהרווחים בהון לטווח ארוך.

שיעור המס על רווחי הון לא נוגע ישירות לתוכניות פרישה בעדיפות כמו תוכניות פנסיה - אם כי ירידה במחיר המניות תשפיע על הקרנות האלה. המניות ירדו ביום חמישי לאחר פרסום ידיעות על הצעותיו של ביידן.

מסים גבוהים יותר על רווחי הון עשויים להביא לירידה בכמה השקעות או לגרום לכמה אנשים לעכב מכירת מניות, אבל אלה השפעות שלעתים מגזימים בהערכת חשיבותן, אמר אוון זידאר, כלכלן מאוניברסיטת פרינסטון. משקיעים שהושפעו מכך מייצגים רק קבוצה אחת של בעלי מניות - לצד זרים, ארגונים הפטורים ממס ואחרים שלא יושפעו באופן ישיר מהעלאה במס על רווחי הון.

"חלק מההשפעות האלה הרבה יותר חזקות בטיעונים של אנשים מסוימים מאשר בנתונים עצמם", אמר. "אתה יכול לתאר לעצמך שאילון מאסק ימשיך לרצות לעשות מה שהוא עשה גם אם המס על רווחי הון היה 40% ולא 20%".

משקיעים עם הכנסה גדולה שניתן לגבות מהם מסים מייצגים חלק קטן אבל משמעותי מבסיס המשקיעים בארה"ב, והעלאת המסים שהם משלמים עשויה לפגוע בהשקעות, כך אמר ג'ון דיאמונד, עמית העוסק בפיננסים וציבור במכון בייקר באוניברסיטת רייס.

"העלאת שיעור המס בגובה כזה צפויה להאט צמיחה לטווח ארוך. היא לא הולכת להאט אותה במידה משמעותית, אבל אני לא חושב שזה חסר חשיבות", אמר. "אני לא חושב שכל הסיפור פה זה 'הי, אנחנו גובים מסים מהעשירים, ואף אחד אחר לא נפגע מזה'".

חוץ מהעלאת שיעור המס, ביידן רצה בקמפיין שלו שינוי מבני באופן בו ממסים רווחי הון.

תחת החוק הקיים, אנשים שמתים עם נכסים שעלו בערכם לא צריכים לשלם מס הכנסה על רווחים אלה. במקום זה, יורשיהם משלמים מס על רווחי הון רק במקרה שהם מוכרים את הנכסים ורק אם הייתה עלייה בערכם לאחר תאריך המוות.

ביידן רוצה גישה שונה, במסגרתה ייגבה מס על הרווחים כאילו נמכרו לאחר תאריך המוות. קבוצה של דמוקרטים בסנאט הציעה בעת האחרונה הצעות חקיקה להטמעת הרעיון הזה עם החרגה של מיליון דולר.

"הגיע הזמן להפסיק לסבסד כמויות עצומות של עושר שעובר בירושה ולהתחיל להשקיע בהצלחה של העובדים, הילדים והמשפחות שלנו", אמר הסנטור כריס ואן הולן (דמוקרט ממרילנד), המחבר הראשי של הצעת המס על רווחי הון של הסנאט. "אני שמח לראות שהנשיא ביידן מתכוון לסגור את הפרצה הזו ואני צופה בכיליון עיניים לעבודה בקונגרס כדי להגשים זאת".

השינוי הזה, אפילו לפני העלייה הפוטנציאלית במס הירושה, עשוי להקשות על אנשים להעביר נכסים ליורשיהם. זה נכון במיוחד לבעלי נכסים לא נזילים כמו בניינים וחברות, אשר עשויים להתמודד עם חשבונות מס גבוהים ולהיות חסרים את הכסף לשלם אותם.

השינוי המבני והעלאת המס עובדים יחד. אם הקונגרס יעביר רק את העלאת המס, למשלמי מסים יהיה תמריץ גדול יותר אפילו מהמצב הקיים להחזיק בנכסים עד יום מותם, וסביר להניח כי העלאת מס כזו תייצר פחות תשואה מהמערכת הקיימת. אבל למשקיעים היודעים שבסופו של דבר ישלמו מסים על התשואות יהיה פחות סיבות לחכות למכור, אפילו עם שיעור מס גבוה יותר.