שוק הדירות פורח, המשקיעים נוהרים - אבל תל אביב נותרת מחוץ לתמונה

בעוד מחיר למשתכן נחלש, הסקטור שבולט בעלייה שלו הוא זה של השוק החופשי, שרשם עלייה של 19% בהיקפיו לעומת פברואר 2020 • במקביל לכלכלנית הראשית, פרסם בנק ישראל היום נתונים נוספים על היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר

שוק העסקאות בתל אביב צונן. האם איכות הדירות אינו תואם את דרישות הציבור בתקופת הקורונה? / צילום: כדיה לוי
שוק העסקאות בתל אביב צונן. האם איכות הדירות אינו תואם את דרישות הציבור בתקופת הקורונה? / צילום: כדיה לוי

שוק הנדל"ן ממשיך לרתוח עם היקפי עסקאות שאם ימשיכו גם בחודשים הקרובים - עתידים לשבור שיאים. מסקירה של הכלכלנית הראשית באוצר עולה, כי בחודש פברואר נרכשו 10.2 אלף דירות, גידול של עשרה אחוזים בהשוואה לפברואר אשתקד. בעוד מחיר למשתכן נחלש, הסקטור שבולט בעלייה שלו הוא זה של השוק החופשי, שרשם עלייה של 19% בהיקפיו לעומת פברואר 2020. ואולם מי שנעדרת לכל אורך התקופה מהחגיגה היא תל אביב, שדווקא רושמת ירידות בהיקפי רכישת הדירות בה. האם איכות הדירות בעיר הגדולה אינו תואם את הדרישות של הציבור בתקופת הקורונה?

המשקיעים רכשו בפברואר 2,000 דירות, ב-60% לעומת פברואר אשתקד, במה שממשיך את ההאצה שפעילותם בשוק, על רקע הפחתת מס הרכישה ביולי האחרון. עדות נוספת לאופטימיות שהם חשים כלפי השוק, באה לידי ביטוי במאזן שבין רכישת הדירות שלהם למכירת הדירות. אחרי כ-4.5 שנים שבהן המאזן היה שלילי, כלומר המשקיעים מכרו דירות יותר משרכשו, בחודשים האחרונים הגלגל התהפך, ומלאי הדירות שהמשקיעים מחזיקים בהן גדל החל מנובמבר האחרון ב-700.

הזוגות הצעירים ממשיכים לשלוט בשוק, אם כי בשיעורים מעט פחותים מאלה שהורגלנו להם בשנים האחרונות. בחודש פברואר הם רכשו 4.9 אלף דירות כולל במסגרת "מחיר למשתכן". מדובר בגידול של 7% בהשוואה לפברואר אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. סך הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש פברואר עמד על 823 דירות, ירידה חדה של 41% בהשוואה לפברואר אשתקד. בכך נמשכת המגמה של ירידה חדה ברכישות אלו שהחלה עם פרוץ מגפת הקורונה. בהשוואה לחודש הקודם דווקא נרשם גידול חד של 32% במכירות אלו, אם כי יש לציין כי רמת מכירות זו בחודש ינואר הייתה נמוכה במיוחד.

רכישות משפרי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-3.3 אלף דירות, וכאן מדובר דווקא בירידה של 5% בהשוואה לפברואר אשתקד, שנרשמה לאחר שישה חודשים רצופים של גידול ברכישות, או לכל הפחות יציבות (כל חודש בהשוואה למקביל לו בשנה קודמת). ירידה חדה יותר, של 10%, נרשמה ברכישות משפרי הדיור בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידה ברכישות משפרי הדיור הקיפה את מרבית האזורים, כאשר בולטת במיוחד ירידה של 35% ברכישות אלו באזור ת"א. אזור נתניה היה מהבודדים שרשם גידול ברכישות משפרי הדיור בחודש פברואר (עליה של 6%), בהמשך לשיעורי גידול חדים מאז חודש ספטמבר האחרון.

נתון שמלווה את כל הפריחה של שוק הנדל"ן, היא ירידה בהיקף המכירות באזור תל אביב, במיוחד אצל משפרי הדיור. רק 455 דירות יד שנייה נרכשו במחוז תל אביב בפברואר האחרון, ירידה של כרבע לעומת פברואר 2020. הכלכלנית הראשית מעריכה, כי יתכן מאוד שהבעיה בתל אביב במיוחד היא, שהדירות הישנות קטנות ולא מרווחות, ואילו בעקבות הקורונה הציבור מעוניין יותר בדירות חדשות ומרווחות יותר. הערכה דומה לפריחה בשוק הדירות החדשות הובעה גם בגלובס.

במקביל לכלכלנית הראשית, פרסם בנק ישראל היום נתונים נוספים על היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר. כפי שפורסם בגלובס, הם הגיעו ל-8.6 מיליארד שקל, ההיקף החודשי השני בגודלו בכל הזמנים. גם כאן בלט מאוד סקטור המשקיעים. 1,531 משכנתאות ניתנו בחודש מרץ למשקיעים, בהיקף של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל. מדובר במספרים הגבוהים ביותר שרשם סקטור זה, מאז אוגוסט 2015.

ההלוואות הדחויות, כלומר אלה שהלווים שלהם הגיעו להסדרים עם הבנקים לתקופות של "גרייס" ודחיות, הגיעו להיקף של 29.8 מיליארד שקל, נתון שומה לזה שנרשם בפברואר. מדובר ב-7% מכלל חובות הציבור בגין משכנתאות, שפירעונם החודשי נידחה. אמנם רחוק מנתוני שיא המשכנתא, במאי-יוני שנה שעברה, שאז כרבע מכלל המשכנתאות נידחו, ואולם עדיין מדובר בשיעור כפול ממה שהיה נהוג לפני הקורונה.