הכול בזול? רשות המסים פשטה על משרדי מקס סטוק

רשת חנויות הדיסקאונט שבשליטת קרן אייפקס עדכנה בהודעה לבורסה כי "נציגי בית המכס חיפה הגיעו למשרדי החברה, ביצעו חיפוש במסמכיה ותישאלו נושא משרה" • בלב החקירה עומד חשד להעלמת סכומי מכס משמעותיים במסגרת היבוא של החברה

מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס
מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס

חברת מקס סטוק  עדכנה היום (ב') בדיווח לבורסה כי רשות המסים פשטה על משרדיה. "במסגרת חקירה המתנהלת בנושא מכס ויבוא, הגיעו נציגי בית המכס חיפה למשרדי החברה, ביצעו חיפוש במסמכיה ותישאלו נושא משרה", נכתב בדיווח.  

נכון למועד הפשיטה על משרדי החברה בקיסריה (ביום א') התמקדה חקירת החברה בענייני מכס ויבוא בלבד, ובשלב זה לא ידוע על מעורבות של אגפים אחרים ברשות המסים בחקירה (מס הכנסה או מע"מ).

בלב החקירה עומד חשד להעלמת סכומי מכס משמעותיים במסגרת היבוא של החברה. ככל הידוע, בכירי מקס סטוק נדרשו לספק לרשות המסים מסמכים הנוגעים ליבואים ספציפיים שנעשו. גורמים בחברה מעריכים כי הרשות מבצעת השוואה של הדיווחים של החברה מול דיווחים שביצעו עמילי המכס והמסמכים שנלווים לאותם יבואים.

בעת הפשיטה תושאל בכיר בחברה במשרדים עצמם, ובכיר נוסף זומן לתישאול במשרדי רשות המסים. בשלב זה נמסר לשני הבכירים כי הם אינם נחקרים באזהרה.

היקפי היבוא של חברת מקס סטוק משמעותיים, כאשר כ-50% מהמוצרים שנמכרים ברשת מיובאים ביבוא עצמי.

ממקס סטוק נמסר בתגובה: "אין לנו כל מידע נוסף מעבר למה שפורסם בדיווח המיידי, ובכלל זה אין לנו מידע נוסף לגבי טיב הבדיקה, היקפה או מושאיה. החברה משתפת ותמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם הבדיקה, במקביל לשמירה על מהלך עסקים תקין". 

שווי של כ-2 מיליארד שקל

מקס סטוק, שבשליטת קרן אייפקס שבראשות זהבית כהן, עוסקת במסחר קמעונאי באמצעות הפעלת רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית. החברה, שהונפקה בבורסה בתל אביב בספטמבר האחרון ונסחרת כיום בשווי של כ-2 מיליארד שקל (עלייה של כ-10% מאז ההנפקה), מפעילה כ-50 סניפים, רובם באמצעות חברות-בנות והיתר באמצעות זכיינים. 

החברה הציגה לאחרונה תוצאות חזקות בסיכום שנת 2020, הודות להשפעות משבר הקורונה וההישארות הממושכת של הציבור בבתים, בעוד שחנויות הרשתות פעלו במהלך מרבית תקופת הסגרים, בדומה לרשתות מזון ופארם.

מקס סטוק סיכמה את שנת 2020 עם הכנסות של 1.01 מיליארד שקל, זינוק של 36% לעומת השנה שקדמה לה. הרווח הנקי של הרשת עמד על 73 מיליון שקל - גידול של 23% ביחס ל-2019. 

בשלהי הסגר השלישי צומצמה הפעילו של מקס סטוק, וחלק ממחלקות החנויות שהוגדרו כלא חיונית כוסו, כך שלא ניתן יהיה לרכוש מהן. את הגידול בהכנסות רשמה מקס סטוק הודות לפתיחת חנויות חדשות, השפעות משבר הקורונה, צמיחה של 11% בחנויות הזהות וכניסה ל"תחום ציוד המיגון" בשל התפשטות המגפה בישראל.

ואולם הכניסה לתחום הפעילות הזה שחק את שיעור הרווחיות גולמית שלה. על אף שהרווח הגולמי של מקס סטוק עלה ב-22% לסך של 359 מיליון שקל, שיעור הרווחיות הגולמית עמד על 35.5% לעומת 39.6% ב-2019. הרווח התפעולי של מקס סטוק ב-2020 זינק ב-48% לסך של 151 מיליון שקל.

התוצאות החזקות של מקס סטוק התבטאו בעוצמה גם ברבעון הרביעי של 2020: הכנסות החברה זינקו ב-54% לסך של 276 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי הרבעוני צמח ב-57% לסך של 20 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל ב-2019.

במהלך 2020 פתחה מקס סטוק שלושה סניפים חדשים - ברעננה, סניף נוסף בשכונת תלפיות בירושלים וסניף בכרמיאל. נתון נוסף שסיפקה מקס סטוק בדוחותיה הוא הגידול בהוצאה הממוצעת של הלקוחות שלה, שצמחה בחנויות הגדולות ב-21% לעומת 2019, וב-23% בחנויות הקטנות.

עלות השכר של אורי מקס, מייסד מקס סטוק, המשמש כשותף (17.55%) ומנכ"ל משותף ברשת, ומוגדר על-ידיה כאיש מפתח, עמדה ב-2020 על 4.7 מיליון שקל, מתוכם 2.3 מיליון שקל כדמי ניהול, והיתר כמענק.