רמי לוי משיק ארנק דיגיטלי: "כשהרגולציה תאשר, נהיה בנק דיגיטלי"

הארנק מאפשר תשלום מהנייד, ובאפליקציה מוצעות הנחות והטבות לצרכנים • בהמשך, ברמי לוי יציעו מסגרות אשראי, תשלומים ושירותים נוספים, כולל הלוואות • התשתית הטכנולוגית היא של חברת Swiich, שרמי לוי מחזיק בה 84%

השקת הארנק הדיגיטלי של רמי לוי / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
השקת הארנק הדיגיטלי של רמי לוי / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

רשת שיווק השקמה של רמי לוי השיקה היום (ב') ארנק דיגיטלי. זו הפעם הראשונה שרשת קמעונאית משיקה ארנק דיגיטלי בישראל.  שופרסל אומנם הכריזה זה מכבר על ארנק דיגיטלי בשיתוף עם בנק דיסקונט, אלא שלוי יקדים את המתחרה הגדולה שעדיין ממתינה לאישור רגולטורי.

על פי החברה, בארנק החדש יש 5 פונקציות מרכזיות: תשלום דרך הארנק; שירותים שניתן לצרוך דרך הארנק כמו שירותי קניות ותשלומים; שירותי מועדון וקמעונאות שכוללים הטבות והנחות; נותני "התו המלא" - לראות את הסטטוס ואת היתרה של התו; ושליטה בהוצאות.

איך זה בעצם יעבוד? בעת הרכישה, בין אם זה באונליין או בסניפים הפיזיים, הלקוח יתבקש לתת את מספר הטלפון שלו איתו נרשם. לאחר שהמספר יוזן למערכת, הלקוח יקבל התראת פוש, שם הוא יתבקש לאשר את הרכישה ולהזין אמצעי אימות אישי. את התשלום ניתן לבצע גם אם לא נמצאים פיזית בסניף, בדומה לקנייה מקוונת. 

ֿנכון לעכשיו, בארנק ישנם שירותים פיננסיים בסיסיים, ובהמשך יהיו מורכבים יותר. כרגע אפשר להשתמש בארנק על-מנת לבצע רכישות ברמי לוי שיווק השקמה. בהמשך מתכננים לאפשר לשלם עם הארנק גם בסניפי קופיקס וגוד פארם שבבעלות לוי ובשירותים נוספים - כמו ארנונה, חשמל, מים ועוד. בעתיד שואף לוי להטמיע את הטכנולוגיה ברשתות שיווק נוספות ולמעשה ברשתות הגדולות שמצויות עמו בשיתוף במסגרת תווי הקנייה של הרשת. 

"אנחנו לא מדברים על אמצעי תשלום ולא על אפליקציה. אנחנו רוצים לאפשר ללקוח מגוון אפשרויות, מחוץ ובתוך פלפורמת הרכישה שלנו, כדי לאפשר קשר יותר טוב על הלקוח", אמר רן אפרתי, יו"ר חברת Swiich, המפתחת של הארנק. חברת Swiich, שבה לוי מחזיק ב-84%, פיתחה את הארנק בשנתיים האחרונות, והיום הם מציעים ארנק עובד בחנויות האפליקציות. "התשתית היא אנחנו. אנחנו מאפשרים את הקשר - בין קופות, ארנקים, עסקים ולקוחות. זו צריכה להיות תשתית ברמה גבוהה", אומר אפרתי.

"בסופו של דבר, כשהרגולציה תאפשר, אנחנו יהיה בנק דיגיטלי. פשוט, נגיש וזול", הוסיף לוי. "אני מאמין שהוא כן יאפשר. ב-DNA שלי אני רוצה לתת את השירות הכי זול. נייצר תחרות ונוביל דרך".

רוצים ליצור חוויה שלמה

ברמי לוי מתכננים ליצור חוויה שלמה. הם רוצים לחבר את כל השירותים שהם מציעים - כך שאם מישהו צובר נקודות במועדון של רמי לוי בארנק, הוא יוכל לקבל הטבות בעולם התיירות דרך חברת התעופה ישראייר, אותה רכש רמי לוי לאחרונה. בחברה מציינים כי הם יכולים לחבר עסקים חדשים למערכת שלהם בתוך ימים, גם אם מדובר ברשת גדולה. ההצטרפות אמורה לקסום לחברות, מאשר ש-2.5 מיליון לקוחות בחודש פוקדים את הסניפים של רמי לוי בחודש, על פי ההערכה מדובר ב-800 אלף משפחות. לרמי לוי יש 450 אלף חברי מועדון, 260 מתוכם מחזיקים בכרטיס אשראי של רמי לוי (המונפק על ידי ישראכרט).

בעת ההשקה ציין סמנכ"ל מועדון ושירותים פיננסים, ערן וולף, כי באמצעות הארנק יתבצע קשר מול הלקוח, לרבות במידע על מוצרים חדשים ומבצעים. למעשה הדאטה של הרשת על הלקוח תאפשר גם לטרגט אותו למוצרים שמותאמים לצרכיו.

כבר עכשיו אפשר להשתמש בארנק הדיגיטלי ב-180 רשויות לטובת תשלומי ארנונה וכדומה. בשלב הראשוני כל לקוח יוכל לחבר כרטיס אשראי אחד, ויוכל לצרף את כל סוגי הכרטיסים, למעט דיירקט וכרטיסי חו"ל. בעתיד הם יאפשרו לצמד חשבון בנק ולא רק כרטיסי אשראי. לקוחות יוכלו לראות את היסטוריית הרכישות שלהם ובכך לעקוב אחר ההוצאות. בשלב זה לא ניתן לפרוס את העסקה לתשלומים. 

אחד השירותים שיציעו בארנק הדיגיטלי הוא תשלום בעזרת NFC, כלומר הצמדת מכשיר החכם הטלפון בסניף למכשיר ייעודי ופשוט כך מבצעים את התשלום. בארנק הדיגיטלי של רמי לוי האופציה הזו תהיה זמינה רק למכשירי אנדרואיד. זאת מאחר שאפל מחייבת את השותפים להשתמש ב-Apple Pay. 

המיזם של שופרסל עוד לא הושק רשמית

בחודש ינואר האחרון הכריזה שופרסל על שיתוף-פעולה עם בנק דיסקונט במטרה ליצור ארנק דיגיטלי משותף על בסיס אפליקציית התשלומים פייבוקס. שופרסל ודיסקונט יאפשרו להשתמש בפייבוקס כאמצעי תשלום בין היתר ברשת שופרסל וברשת הפארם שבבעלותה Be, ולממש גם תווי קנייה דיגיטליים, כארנק דיגיטלי.

המיזם עוד לא הושק רשמית. שופרסל מחזיקה ביחד עם כאל במועדון כרטיסי האשראי הגדול מבין הקמעונאיות ובו 623 אלף לקוחות.