הפרקליטות לא תערער על זיכוי סגן חשב משרד החוץ לשעבר

בחודש שעבר הסתיים משפטו של יהושע גבאי לאחר 7 שנים מפרוץ הפרשה בזיכוי מהדהד משורת אישומים של קבלת שוחד, גניבה וזיוף בידי עובד ציבור וחדירה לחומר מחשב שלא כדין • החקירה נפתחה בשנת 2013 בעקבות תלונה של עובדת עמה היה לגבאי סכסוך עמוק ומתמשך

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פרקליטות המדינה לא תערער על זיכויו של סגן החשב הכלכלי לשעבר במשרד החוץ יהושע (שוקי) גבאי ובכך הופך הזיכוי לסופי.

בחודש שעבר הסתיים משפטו של גבאי לאחר 7 שנים מפרוץ הפרשה בזיכוי מהדהד משורת אישומים של קבלת שוחד, גניבה וזיוף בידי עובד ציבור וחדירה לחומר מחשב שלא כדין.

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, תמר בר-אשר, קבעה בהכרעת הדין החריגה כי גבאי הצליח לא רק לעורר את הספק הסביר הנדרש לזיכויו אלא אף להוכיח כי לא ביצע את העבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

עו"ד דרור מתתיהו, שותף ומנהל מח׳ צווארון לבן במשרד עורכי הדין פישר FBC&Co, שייצג את גבאי, מסר כי "לאחר למעלה מ-7 שנים של סבל ועינוי דין, אשר במהלכן שילם מר גבאי מחיר כבד ביותר, במישורים שונים, זיכה אותו בית המשפט מכל האישומים שיוחסו לו וטיהר את שמו לחלוטין. אנו מברכים על החלטת הפרקליטות להימנע מהגשת ערעור על הכרעת הדין המזכה ומאחלים למר גבאי שיצליח לחזור למסלול חייו".

דרור מתתיהו / צילום: שחר פליישמן
 דרור מתתיהו / צילום: שחר פליישמן

החקירה נפתחה בשנת 2013 בעקבות תלונה של עובדת עמה היה לגבאי סכסוך עמוק ומתמשך. כתב האישום הוגש בנובמבר 2014. שש וחצי שנים נדרשו לבית המשפט להגיע להכרעה. ביוני 2019 הגישו הצדדים את סיכומיהם ורק שנה ותשעה חודשים לאחר מכן, ניתן פסק הדין.

גבאי ואבשלום אשורי, שהיה מנהל מחלקת המשק במשרד החוץ, הואשמו כי פעלו כדי לחייב את משרד החוץ בתשלום על מוצרי מזון שרכש אשורי לצרכיו האישיים בהיקף של כ-150 אלף שקל וקיבלו מוצרי חשמל לצורכיהם האישיים מספק של המשרד. בכתב האישום נטען כי השניים ניצלו את הסמכויות שניתנו להם מתוקף תפקידם כדי לגנוב כספים בדרכים שונות. אשורי הורשע בשנת 2019 בקבלת דבר במרמה, גניבה בידי עובד ציבור ולקיחת שוחד ונגזרו עליו 32 חודשי מאסר.

גבאי היה 'עובד מצטיין' במשרד החוץ. בשנת 1996, בעת שהותו במסגרת העבודה במצרים, שבמהלכה ליווה את עזאם עזאם שנחשד בריגול, נפטרה אשתו במהלך לידת בתם השלישית. מאז גידל גבאי בגפו את שלוש בנותיו.

פסק הדין כולל אמירות קשות על התנהלות המשטרה. בר-אשר קובעת כי החקירה התנהלה באופן "פוגעני, מבזה ולא ראוי באופן קיצוני" וכי נעשה "שימוש פסול בנסיבות המצערות של מותה הטראגי של אשתו ואף תוך שימוש פסול ולא ראוי באיום בהשפלת בנותיו, לרבות בתו שבאותה עת עדיין היה קטינה".

בית המשפט העביר ביקורת נוקבת גם על המתלוננת כוכבית יצחקי שהביאה לפתיחה בחקירה והייתה שותפה מלאה לחקירה ובהנחיית חוקרי המשטרה אספה חלק ניכר מחומרי החקירה ופירשה אותם. "את כל אלו עשתה כוכבית העובדת בהיותה עובדת אשר הייתה כפופה לנאשם ובהיותה, על פי טענותיה שלה, נגועה בניגוד עניינים" נכתב בפסק הדין.

"לא ניתן לקבל מצב שבו מי שעשתה את כל אותן פעולות חקירה היא עובדת אשר הייתה כפופה לנאשם. במיוחד לא ניתן לקבל מצב שבו מי שעשתה את כל אותן פעולות חקירה, הייתה מי שהתלוננה באינספור הזדמנויות על התנכלויות חמורות כלפיה".

"העובדה כי לא הוכחה אף לא אחת מאותן התנכלויות נטענות וממילא לא הוכח קשר כלשהו של הנאשם לאותן התנכלויות, אשר ככל הנראה כלל לא התרחשו, אינה מעלה או מורידה. די בעצם התלונות כדי לבסס חשש של ממש כי היא הייתה מעורבת בחקירה בעודה נתונה במצב של ניגוד עניינם, אשר פגם באופן ממשי במראית פני הצדק".

את הכרעת הדין חתמה השופטת בר-אשר בבהתנצלות לגבאי: "לפני חתימת הכרעת הדין ולפני נעילה, אבקש להביע את צערי העמוק ולהתנצל בפני הנאשם על העיכוב השמעותי במתן הכרעת הדין הנאשם ללא ספק סבל עינוי דין בהמתינו להכרעת דין זו ועל כך התנצלותי הכנה מעומק לבי".

ת.פ. 55308-11-5