המטוטלת זזה? התקדמות במגעים בין בנט וסער ולנתניהו. האם גם גנץ יצטרף?

בשעות אלו שוקלים בנט וסער הקמת ממשלה עם הליכוד, כאשר נתניהו לא עומד בראשה • התזוזה נובעת מכך שהמגעים בגוש המרכז שמאל לא הבשילו, ולעומת זאת נתניהו קיבל החלטה: יו"ר אופוזיציה הוא לא יהיה • גנץ עשוי להצטרף לממשלה זאת גם כן

נפתלי בנט / צילום: אריאל זנדברג
נפתלי בנט / צילום: אריאל זנדברג

תדמיינו מטוטלת בין ממשלת ימין לממשלת אחדות, בתחילת השבוע היא נעה לכיוון ממשלת האחדות: היו כבר תיקים על השולחן ורצון של כל הצדדים לחתור להסכמות, אבל היום היא כבר נעה לכיוון ממשלת ימין בראשות "אחר".

אגב, למטוטלת הזו קוראים סער-בנט והם בשעות אלו ממש שוקלים את החלופה הימנית בכובד ראש. לטענת גורמים במערכת הפוליטית על המטוטלת הזו יושב גם גנץ.

התזוזה נובעת מכך שהמגעים בגוש המרכז שמאל לא הבשילו, ולעומת זאת נתניהו קיבל החלטה: יו"ר אופוזיציה הוא לא יהיה. השאלה היא רק לטובת מי יפנה את כיסא ראש הממשלה.

בליכוד מקווים שבימים הקרובים תתרחש פריצת דרך של ממש לקראת הרכבת ממשלה, והדאגה של הימים האחרונים, מפנה את מקומה לאופטימיות זהירה.

לקראת הערב, יעביר נתניהו להצבעת מרכז הליכוד את ההצעה להסמיך אותו להביא לאישור מזכירות הליכוד שריונים לטובת כל מי שיפעלו להרכיב איתו ממשלת ימין לקראת הבחירות לכנסת ה-25. מדובר במהלך משלים לכל חוזה פוליטי שייחתם בימים הקרובים בינו לבין סער ובנט, או רק עם אחד מהם.

בינתיים, בגוש של לפיד מחכים לשמוע מה החלטת השניים - האם ידחו את הצעת נתניהו ויחזרו לנהל מו"מ מול "גוש השינוי" להרכבת ממשלה.

בכיר בגוש אמר לגלובס כי "אנחנו לקראת סיום וכל הצדדים עולים על עצים שיצטרכו לרדת מהם". בין היתר מדובר במחלוקות בין ימינה ותקווה חדשה ליש עתיד על מינוי יו"ר הכנסת וחלוקת תיקים לפי מספר חברי כנסת. בתקווה חדשה מעוניינים בארבעה תיקים על שישה מנדטים מה שצפוי להגדיל את הממשלה העתידית למורת רוחם של מי שביקשו להקטין אותה.

בישורת האחרונה אגב צפויים ימינה ותקווה חדשה להתאחד לסיעה אחת כדי שהמועמד לראשות הממשלה מבחינתם יעמוד בראש סיעה בת 13 מנדטים ולא שבעה בלבד.

כך שהביקורת מימין ומשמאל על בנט שמעוניין בראשות הממשלה תרד גם אם במעט לאור הפלטפורמה הרחבה יותר ממנה יפעל.

במו"מ של שתי המפלגות או הסיעה המאוחדת לעתיד נדרשים תיקים עבור: בנט, סער, שקד, אלקין, הנדל וכהנא. עמדה זו נותרת זהה הן מול גוש המרכז שמאל והן מול נתניהו.

גנץ מחזק עם הקשרים עם בנט וסער

בתוך כך, אם עד עכשיו מנינו שני גושים עיקריים ומפלגה שתיים מתנדנדות, לפי גורמים פוליטיים, נוצר גוש שלישי שמתנהל במתואם. גוש גנץ-סער-בנט. התיאום כך מספרים הגורמים הדוק, הן בתוך תהליך המו"מ בגוש השינוי, מול לפיד ומפלגות השמאל, והן ובעיקר מול הליכוד ונתניהו.

לפי הפרסומים נתניהו פנה לגנץ והציע לו את ראשות הממשלה כבר מעת הקמת הממשלה למשך שנה. על גנץ מופעלים לחצים מצד המפלגות החרדיות להסכים.

ככל הידוע גנץ לא הסכים אך לא דחה על הסף. לטענת אותם גורמים גנץ ועמו בנט וסער הציבו תנאים משלהם - שנתניהו לא יחזור לכס ראש הממשלה עד לאחר זיכויו, לא ברור מה יהיה מעמדו עד אז, אם חליפי או לא.

כמו כן הציבו השלושה דרישות נוספות כמו הצבעות מכריעות רק בהסכמה, מעין פריטטיות חלקית. שאלנו אם זו עימדת פתיחה במו"מ ואולי יתפשרו על שנתיים הפסקה של נתניהו. התשובה: "אין זמן למו"מ כזה. ירצה ייקח, לא ירצה - יש חלופות".