עסק ביום | פיצ'ר

"למדתי בשנה הזו שחשוב להסתכל על בעלי עסקים אחרים בתחום שלי כקולגות, ולא כעל מתחרים"

מעין אופק, בת 30, נשואה+2, גרה בקיבוץ הזורע • לפני חמש שנים הקימה את "מעין התיאטרון החברתי", חוג תיאטרון לילדים, ובעקבות הקורונה היא גם מעבירה סדנאות לנשים שרוצות ללמוד כיצד להפוך את הכישרון שלהן לחוג מצליח • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מעין אופק / צילום: ענבל הלפרין
מעין אופק / צילום: ענבל הלפרין

לפני חמש שנים החליטה מעיין אופק, אז בת 25, לקחת את האהבה של לתיאטרון ולחינוך צעד קדימה והקימה את "מעיין התיאטרון החברתי". מטרת העסק הייתה ליצור שינוי חיובי בחייהם של ילדים וללמד אותם ליצור. בספטמבר 2020, אחרי גל קורונה ראשון בואכה שני, היא עדיין ציפתה להתאוששות מהירה והמשיכה לפתח את העסק. "את 2020 התחלתי בטרפת. הקמתי 20 סניפים בצפון, הכשרתי מדריכות, הייתי על הגל", היא מספרת. "אבל אחרי שלושה שבועות נכנסנו לסגר שני. רציתי להביא את התיאטרון החברתי ליותר יישובים, אבל הכול נסגר".

בסגר החוזר, אופק בילתה יום אחרי יום בבית עם שתי בנותיה הקטנות. הזמן הזה גרם לה לחשוב מחדש על מה שהיא עושה.

"הסגר גרם לי לחשוב אם המקום שאני נמצאת בו נכון. הייתי הרבה זמן בבית. תהיתי אם אני צריכה להמשיך להיות עצמאית, כשאין לי רשת ביטחון כלכלית. קיבלתי מענקים, גם קיבלתי דמי אבטלה, אבל חשבתי אם כדאי לי להתפתח למקום אחר, אולי ללמוד מקצוע ולהפסיק עם תחום החוגים.

זאת הייתה תקופה מאתגרת. האתגר הכי גדול שהתמודדתי איתו היה שאלות הזהות העצמאית שלי. הקורונה הוציאה את הרוח מהמפרשים. הייתי על איזושהי פסגה והבלון התפנצ'ר. זה מערער, וזה היה אתגר גדול".

בתקופה הזאת, החליטה לבסוף לקחת את העסק שלה לכיוון חדש. "הבנתי שאם אני ממש טובה בלהקים חוגים, אולי אני יכולה ללמד נשים אחרות להפוך את הכישרון שלהן לחוג מצליח. כשהתחלתי את חוגי התיאטרון, לא האמנתי כמה משמעות הם יכניסו לחיים שלי ושל הילדים שמגיעים אליהם. גם לא חשבתי שהחוגים יהיו פרנסה כל כך טובה, אבל זה קרה. לפתוח חוג זה משהו שמצריך תהליכים מבחינת סדר וארגון, תהליכים עסקיים, שיווק ועוד. זה משהו שהחלטתי ללמד אנשים לעשות, אחרי שלמדתי על בשרי.

אני ממשיכה עם החוגים, אני נהנית מהם מאוד, ואת הסדנה אני מעבירה בזום. למדנו שהזום מאפשר לנו להיפגש עם אנשים שנמצאים רחוק, ויש בזה איזושהי נוחות. את לא משקיעה זמן בנסיעות, את יכולה לעבוד מהבית".

יש דבר אחד משמעותי נוסף שאופק למדה בזמן הקורונה והייתה שמחה אילו היה מקבל יותר ביטוי גם בחיי היומיום פוסט המשבר: "אני גרה בקיבוץ, ותקופת הקורונה הוכיחה כמה הקהילה היא דבר חשוב ברגעי משבר. למדתי בשנה הזו שאחד הכוחות הכי גדולים שלנו הוא שאנחנו נמצאים יחד. להסתכל על בעלי עסקים אחרים בתחום שלי כקולגות, ולא כמתחרים. זה קרה במגזר החוגים. בתקופה הזאת שיתפנו אחד את השני בהתמודדות. כעצמאים, אנחנו לבד. אבל הצלחנו לקדם אינטרסים משותפים. אם לא היינו מתאגדים, לא יכולנו גם למקסם את הזכויות שלנו מול המדינה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il