חידת הקילומטראז' הישראלי והטסלה הלבנונית

בין אפריל לדצמבר 2020, נרשמה ירידה של 18.3% בהיקף הנסועה, בפעם הראשונה אחרי עשורים של עלייה רצופה • למרות זאת, הירידה בתאונות דרכים עם נפגעים הייתה מינורית יחסית • וגם: בלבנון משיקים מכונית חשמלית והדגמים החדשים שמגיעים לישראל • השבוע בעולם הרכב, מדור חדש 

כבישי ישראל בימי קורונה / צילום: איל יצהר
כבישי ישראל בימי קורונה / צילום: איל יצהר

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו היום, חושפים את השפעת "שנת הקורונה" על שוק הרכב בישראל. הנתון הצפוי אך הבולט ביותר הוא ירידה דרמטית בנסועה ב-2020. בתקופה שלאחר החלת הסגרים בישראל, בין אפריל לדצמבר 2020, נרשמה ירידה חסרת תקדים של 18.3% בהיקף הנסועה, בפעם הראשונה אחרי עשורים של עלייה רצופה בנסועה.

למרות זאת, הירידה בתאונות דרכים עם נפגעים הייתה מינורית יחסית, מ-5.9 תאונות ל-1,000 כלי רכב ב-2019 ל-5.3 תאונות לאלף כלי רכב ב-2020.

מצבת כלי הרכב המורשים לנסיעה על כבישי ישראל המשיכה לצמוח, עם כי בקצב איטי יותר, והסתכמה בסוף 2020 בכ-3,689,300 כלי רכב, מתוכם כ-3.173 מיליון כלי רכב פרטיים. מדובר בעליה של 2.5% לעומת 2019 שהם תוספת נטו (בניכוי כלי רכב שנגרעו) של 89 אלף כלי רכב. 88.5% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית ו-6.7% בבעלות חברות ליסינג. השאר חברות השכרה ובבעלות חברות בכלל.

סך כלי הרכב ההיברידיים רשם עלייה מכובדת של 26% לעומת 2019 והסתכם בכ-223 אלף אם כי מדובר בירידה בקצב הגידול שלהם, ששנה קודם עמד על 45%. הגיל הממוצע של כלי הרכב על הכבישים ב-2020 היה 7.1 שנים, עליה לעומת 2019 שבה הגיל הממוצע היה 6.7 שנים אבל עדיין נתון נמוך משמעותית מהממוצע במדינות אירופה. כמעט 40% מכלי הרכב על הכבישים הם כלים חדשים, שגילם עד 4 שנים. עם זאת שיעור כלי הרכב בני עשר שנים ומעלה עומד על כ-31% והוא מהגבוהים במדינות המפותחות.

רמת המינוע ממשיכה לזחול כלפי מעלה ועמדה ב-2020 על 397 כלי רכב לכל אלף תושבים, נתון נמוך יחסית למדינות המפותחות, שמשקף את המיסוי הגבוה על כלי רכב בישראל.

החשמלית הראשונה של לבנון

לרשימת המדינות שמייצרות בגאווה כלי רכב חשמליים נוספה בסוף השבוע האחרון גם שכנתנו לבנון. היצרנית הגאה היא חברת EV ELCTRA הלבנונית בבעלות איש העסקים הפלסטיני, יליד לבנון, מוחמד ג'יהאד. החברה כבר השיקה בעבר כמה מכוניות יוקרה מתוצרת עצמית ואפילו מונית. אולם המכונית החשמלית הראשונה היא מכונית ספורט דו מושבית בעיצוב די אקזוטי, שעונה לשם "Quds Rise" משהו בנוסח "זריחה ירושלמית" או "ירושלים עולה". ואם מישהו לא הבין עדיין את הקונוטציה הפוליטית הוא יכול למצוא אותה ב"גריל" של המכונית שמעוצב כמו הכיפה המוזהבת של מסגד אל-אקצא.

EV ELCTRA Rise / צילום: יח"צ
 EV ELCTRA Rise / צילום: יח"צ

למרות המצב העגום של הכלכלה הלבנונית ושל שוק הרכב בפרט, ולמרות הפסקות החשמל התכופות במדינה שלא מבטיחות רבות לשוחרי עמדות הטעינה, מקווה היצרן לייצר בשנת הייצור הראשונה כעשרת אלפים יחידות של המכונית בלבנון ולמכור אותן בכל רחבי העולם. על פי מפרט היצרן המכונית שוקלת 1,100 קילו בלבד, תודות לגוף אלומיניום ומרכב מפיברגלס, מצוידת במנוע אחורי בהספק 160 כ"ס ובסוללה בקיבולת 50 קילוואט-שעה. מסוגלת להשיג טווח של כ-450 קילומטר ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5 שניות. תא הנהג נשלט על ידי מסף צבע ענקי.

מחירה של המכונית צנוע יחסית, כ-30 אלף דולר. נזכיר, שגם החשמלית הראשון של טסלה הייתה מכונית ספורט דו מושבית אולם היא עלתה קרוב ל-100 אלף דולר. על פי נתוני החברה כבר יש לה דילרים ב"גרמניה, קנדה, דנמרק, פלשתין וירדן" אולם ככל הידוע עדיין אין זכיין בישראל.

כלמוביל פותחת הזמנות מוקדמות לאאוטלנדר החדש

חברת כלמוביל פתחה החודש את ההזמנות המוקדמות לדור החדש של מיצובישי "אאוטלנדר", שצפוי לנחות בישראל בחודש יולי. הרכב החדש גדול וקודמו וניצב על בסיס גלגלים שהוגדל ב-3 סנטימטרים ל-2.7 מ'. הוא יגיע לישראל בתצורת 7 מקומות ישיבה בלבד עם מערך פיקוד חדש וערכה מקיפה מאד של מערכות בטיחות אקטיביות.

מיצובישי "אאוטלנדר" / צילום: יח"צ
 מיצובישי "אאוטלנדר" / צילום: יח"צ

המנוע התקני הוא 2.5 ליטר בנזין, שתוכנן עבור השוק האמריקני ומספק 181 כ"ס. הוא משודך כבעבר לתיבה רציפה ומניע את הגלגלים הקדמיים או בהנעה כפולה בהתאם לגרסה. גרסת פלאג-אין תיחשף בהמשך השנה. הרכב ימוצב מול מובילי שוק דוגמת סקודה קודיאק וטווח המחירים המשוער צפוי לנוע בין כ-170 ל-230 אלף שקל.

דלק רכב משיקה פלאג-אין בסיסית מוזלת

חברת דלק רכב הרחיבה השבוע את היצע דגמי הפלאג-אין שלה גם גרסת פתיחה חדשה של סדרה 3, שמכונה 320e. הגרסה הזו מצוידת במערכת הנעה בתצורה דומה לזו של ב.מ.וו 330 ו-530 שכולל מנוע 2 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה אולם ההספק המשולב עומד על 204 כ"ס לעומת 252 כ"ס.

ב.מ.וו 330 / צילום: יח"צ
 ב.מ.וו 330 / צילום: יח"צ

הרכב מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות ולנוע על חשמל בלבד לטווח של עד כ-60 ק"מ במהירות של עד 140 קמ"ש. מחירו ברמת אבזור גבוהה M דיזיין עומד על כ-290 אלף שקל, זול בכ-20 אלף שקל מרמת הגימור ההתחלתית של 330e.