דיווח: ישראל תחדש את המו"מ עם לבנון על שטח המחלוקת

נשיא לבנון אמור להיפגש עם בכירי הצבא שניהלו עד כה את המו"מ שהחל בסתיו והופסק בשל התנגדות חיזבאללה • גורם דיפלומטי אמריקני אמר השבוע לגלובס כי לפי ההערכות למרות התנגדות חיזבאללה, ניתן יהיה לחדש את המו"מ בתיווך בינלאומי על מחלוקת המים הכלכליים בין ישראל ללבנון

חיפוש אחר מאגרי גז ליד לבנון ב-2013 / צילום: Mohammed Azakir, רויטרס
חיפוש אחר מאגרי גז ליד לבנון ב-2013 / צילום: Mohammed Azakir, רויטרס

העיתון הלבנוני אל- אח'באר מדווח הבוקר כי המו"מ על שטח המחלוקת של המים הכלכליים עם ישראל יתחדש בשבוע הבא. לפי הדיווח, הנציגים האמריקנים ובהם השגרירה דורותי שי, עדכנו את הנשיא מישל עאון כי ישראל הסכימה לשוב למו"מ כבר ביום שלישי הבא. עאון אמור להיפגש עם בכירי הצבא שניהלו עד כה את המו"מ שהחל בסתיו והופסק בשל התנגדות חיזבאללה.

עאון שוקל לפי הדיווח להעביר את סמכויות המו"מ למשלחת חדשה שתכלול לבד מאנשי הצבא גם אנשי מקצוע בתחום, וגם נציגים פוליטיים. חיזבאללה מתנגד לשינוי הזה, כדי לא לתת לגיטימציה למה שעשוי להיתפס כהתדיינות ישירה עם ישראל.

גורם דיפלומטי אמריקני אמר השבוע לגלובס כי לפי ההערכות למרות התנגדות חיזבאללה, ניתן יהיה לחדש את המו"מ בתיווך בינלאומי על מחלוקת המים הכלכליים בין ישראל ללבנון. לדבריו בלחץ על לבנון מעורבות גם מדינות מאירופה ובהן צרפת, וחידוש השיחות הוא אחד מהתנאים למתן חבילת סיוע כלכלי למדינה השרויה במשבר כלכלי חמור ולקראת קריסה מוניטרית. הוא הוסיף כי ישראל הביעה נכונות לחידוש המו"מ, לאחר שנשיא לבנון מישל עאון סירב לחתום על צו הסיפוח על שטח נרחב בים התיכון שאחד משרי הממשלה הזמנית הכריז עליו.

בהודעה של שר התחבורה הלבנוני מישל נג'אר לפני שבועיים נאמר כי הממשלה (הזמנית) בביירות מאשרת צו סיפוח של 1430 קילומטרים מרובעים בתוך הים התיכון כמים הכלכליים של המדינה. בתוך השטח המדובר, נמצא בין השאר מאגר כריש הישראלי. שר האנרגיה יובל שטייניץ פרסם הודעה ולפיה, "נראה כי לבנון מעדיפה לפוצץ את השיחות במקום לנסות ולהגיע לפתרונות מוסכמים. כמובן שהמהלכים הלבנוניים יענו בצעדים מקבילים מצד ישראל". הוא לא פירט.

אלא שאז נכנסה ארצות הברית לתמונה: השליח האמריקני דיוויד הייל הגיע לביירות לפני שבוע, ונפגש בין השאר עם הנשיא מישל עאון. בפגישה הדגיש הייל את הצורך לחזור למו"מ בתיווך האמריקני, ועל בסיס המחלוקות שנמצאות על השולחן מראש. כלומר דחה למעשה את הכרזת הסיפוח הלבנונית על השטחים הנוספים.

עאון, דיבר אמנם על תביעות צודקות על פי החוק הבינלאומי, אך מנגד הבהיר כי ארצו תקבל תיווך בינלאומי ואת חוות דעתם של מומחים בינלאומיים שישרטטו את קו הגבול. בהמשך הוא אף הודיע כי אין ביכולתו לחתום על הצו הממשלתי לסיפוח - חתימה הכרחית להכניסו לתוקף. הוא הסביר כי צו כזה מחייב הסכמה של הממשלה כולה ובכך רמז על חילוקי הדעות בתוך הממשלה בנושא בראיון לעיתון הלבנוני נדאא אל ווטן אמר כי חשוב להמשיך את המו"מ עם ישראל כדי למנוע ממנה תירוץ לחיפושי גז בשטחה של לבנון.

בישראל מעריכים כי השיחות שהופסקו בנובמבר יחודשו בסופו של דבר, ולו בשל העובדה כי לבנון עומדת בפני פשיטת רגל, ופיתוח שדות הגז המתעכב בין השאר בשל המחלוקת הזו, עשוי לסייע לחילוצה. בכל מקרה העבודות בכריש לא יופסקו.